Gjest Rosekvist Skrevet 8. mars 2023 #1 Del Skrevet 8. mars 2023 Noen som vil hjelpe meg å tenke litt? 💡 Vi pusser opp stua nå. Det blir grått gulv, hvite vegger, svarte/hvite møbler og sølvdetaljer (dørklinke etc). Det blir nok farger på gardiner, tepper og den slags - men «grunnlaget» skal være i disse tonene. Stilen vår er vel ganske enkel/minimalistisk vil jeg si, men ønsker jo å ha litt personlighet inn her også! Så her tenker jeg det er rom for noen kule taklamper! Jeg aner bare ikke hva det skal være ennå… Ønsker en slags hengende lampe over spisestua og en annen lampe i den delen av stua som har tv/salongbord/sofa. Stua har fasong som en L om det betyr noe. Kunne tenke meg to lamper som er litt i samme stil, men likevel ikke helt like. Noen som har sett noe eller har noen tanker om hva som kunne vært kult? Vi har ikke noe spesifikt budsjett, men må være innen rimelighetens grenser. Alle tips tas imot med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silkestrå Skrevet 8. mars 2023 #2 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg elsker lamper, men synes det er vanskelig å finne noen som ikke koster en halv månedslønn, så jeg følger spent med på om du får noen gode tips :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Del Skrevet 8. mars 2023 Hvis du vil ha noe mer personlighet, så hadde det vært nyttig om du kom med litt flere stikkord enn hvitt, grått,svart og "minimalistisk". Akkurat nå ser jeg en rekke murano-lysekroner rundt om kring. Er det for dramatisk for dere? Liker du mer moderne stil? Dansk design fra 60-tallet? Eller liker dere litt mer natur-elementer og kunne tenkt dere en rispapirlampe? Sistnevnte er det jo mange fine av nå, og de er langt rimeligere enn andre lamper. Jeg liker New Works sine "Tense" pendler, eller Formakami J5 Pendel. Ellers synes jeg Nelson Saucer Bubble fra HAY er utrolig fin, men det finnes stoff-varianter som er liknende og til en brøkdel av prisen fra f.eks. Watt&veke. De har også tilsvarende lamper som plafond, og de er de eneste plafondene jeg har sett som jeg faktisk liker. Anonymkode: 6c356...95f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg synes det kan gi et ganske personlig preg med disse lampene som har flere lyspærer ut fra seg, der du kan velge hvilke pærer selv, både i dekor/farge/form og størrelse. Kan det være noe? De finnes jo i massevis av varianter med horisonal eller vertikal hovedvekt osv. Anonymkode: 6ab18...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 8. mars 2023 #5 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du vil ha noe mer personlighet, så hadde det vært nyttig om du kom med litt flere stikkord enn hvitt, grått,svart og "minimalistisk". Akkurat nå ser jeg en rekke murano-lysekroner rundt om kring. Er det for dramatisk for dere? Liker du mer moderne stil? Dansk design fra 60-tallet? Eller liker dere litt mer natur-elementer og kunne tenkt dere en rispapirlampe? Sistnevnte er det jo mange fine av nå, og de er langt rimeligere enn andre lamper. Jeg liker New Works sine "Tense" pendler, eller Formakami J5 Pendel. Ellers synes jeg Nelson Saucer Bubble fra HAY er utrolig fin, men det finnes stoff-varianter som er liknende og til en brøkdel av prisen fra f.eks. Watt&veke. De har også tilsvarende lamper som plafond, og de er de eneste plafondene jeg har sett som jeg faktisk liker. Anonymkode: 6c356...95f Tusen takk for alle forslag! Forstår at det hadde vært enklere om vi visste mer akkurat hva vi var ute etter, men jeg aner rett og slett ikke! Siden resten av rommet er såpass enkelt så tenker jeg vi kan «tåle» noen spennende lamper som blir litt blikkfang. Til nå har jeg kikket mest på lamper i mer moderne stil, og det har gått mye i svart metall og gjerne flere pærer. Men tar med alle forslag og inspirasjon, det kan jo hende dere kan tenke gode tanker som ikke jeg har vært innom. Den fra Hay var absolutt flott. Også den fra New Works. Men lurer på om de vil forsvinne litt mot hvit vegg/tak? Murano-lysekrone kan kanskje bli litt «mye» for oss igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg synes Gubi sin "semi" pendel er knallfin over spisebord, og den kommer i en rekke farger. Utrolig enkel form, men allikevel elegant og uttrykksfull. Men da bør jo lampene i resten av rommet stå i stil, evnt være mer diskrét for å ikke kræsje. To ulike pendler kan jo bli rart om de er for forskjellige, men også rart om de er nesten like uten å helt matche. Ellos har mange fine og litt mer rimelige taklamper i stilen med flere kuler festet på stenger. Ellos sin Florian, Widar og Nathan er fine. Anonymkode: 6c356...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 8. mars 2023 #7 Del Skrevet 8. mars 2023 Igjen - tusen takk for alle svar og tanker! Har sittet og søkt litt nå, og fant denne og denne, tenker da evt pendelen over spisestua og plafonden i «salongen». Da matcher de uten å være helt like… Hmmmm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. mars 2023 #8 Del Skrevet 9. mars 2023 Louis Poulson Artichoke er en fantastisk lampe. Kommer i størrelse fra 480mm til 840mm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg har Flowerpot av Verner Panton på stua, ph5 på kjøkkenet. Synes Tom Dixon Melt pendel er utrolig kul, men den passer best hengende sammen med flere og de er alt for dyre til det 😅 Anonymkode: cbe5d...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 9. mars 2023 #10 Del Skrevet 9. mars 2023 newman01 skrev (55 minutter siden): Louis Poulson Artichoke er en fantastisk lampe. Kommer i størrelse fra 480mm til 840mm Det er vel ikke hva jeg anser innenfor «rimelighetens grenser» mtp budsjett, men der er vi jo forskjellige så klart. Takk for tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 9. mars 2023 #11 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har Flowerpot av Verner Panton på stua, ph5 på kjøkkenet. Synes Tom Dixon Melt pendel er utrolig kul, men den passer best hengende sammen med flere og de er alt for dyre til det 😅 Anonymkode: cbe5d...e4c De fra Verner Panton var kule! Melt pendelen var derimot ikke helt min stil - men kan se for meg at de ville vært kjempekule i riktig rom! Takker for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. mars 2023 #12 Del Skrevet 9. mars 2023 41 minutter siden, Rosekvist said: Det er vel ikke hva jeg anser innenfor «rimelighetens grenser» mtp budsjett, men der er vi jo forskjellige så klart. Takk for tips. Hehe, nei, de ligger for de fleste "litt" utenfor tilgjengelig budsjett. Men mange blir veeeldig overrasket over at de kan koste mer enn en ny bil... PH Kongle taklampe Ø60 - krom/glass (christiania-belysning.no) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg elsker lampene til Hadeland! Men de er selvfølgelig veldig dyre og utenfor min rekkevidde. Legger ved link i tilfelle du liker de og har råd til å kjøpe 😊 https://www.hadeland.com/nettbutikk/belysning/belysningspakker Anonymkode: c3bff...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 9. mars 2023 #14 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg elsker lampene til Hadeland! Men de er selvfølgelig veldig dyre og utenfor min rekkevidde. Legger ved link i tilfelle du liker de og har råd til å kjøpe 😊 https://www.hadeland.com/nettbutikk/belysning/belysningspakker Anonymkode: c3bff...7ed Oj, så nydelige! Det hadde absolutt vært aktuelt, men budsjettet strekker nok ikke til, dessverre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 9. mars 2023 #15 Del Skrevet 9. mars 2023 Rosekvist skrev (22 timer siden): Igjen - tusen takk for alle svar og tanker! Har sittet og søkt litt nå, og fant denne og denne, tenker da evt pendelen over spisestua og plafonden i «salongen». Da matcher de uten å være helt like… Hmmmm. Sånne opplever mange som ganske kjipe rent synsmessig. Alt hvor man må se rett på pæra er veldig krevende for øynene synes jeg. Lite behagelig rett og slett. Jeg har flowerpot selv, men de er mer pynt enn de er belysning egentlig - funker til punkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 9. mars 2023 #16 Del Skrevet 9. mars 2023 Ellos har godt utvalg på lamper til en rimelig pris, særlig hvis du leter i Ellos Home sortimentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Del Skrevet 9. mars 2023 https://andlight.no/shop/gubi-multi-lite-taklampe-5912p.html Gubi er et dansk-italiensk designmerke med mange kule lamper. Denne i sort og crome kan passe i det fargetemaet du beskriver dere skal ha i stua. Denne lampen kommer i to størrelser, den største er 36 cm i diameter (som linken her er til). Lampen finnes i mange farger om du vil ha en kontrastfarge i stedet. Eller f.eks. helt blank crome farge . Anonymkode: bc6b7...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Del Skrevet 9. mars 2023 AprilLudgate skrev (29 minutter siden): Sånne opplever mange som ganske kjipe rent synsmessig. Alt hvor man må se rett på pæra er veldig krevende for øynene synes jeg. Lite behagelig rett og slett. Jeg har flowerpot selv, men de er mer pynt enn de er belysning egentlig - funker til punkt. Ja, skjønner hva du mener. Samtidig vil vi få lyst opp rommet skikkelig, for det har vi ikke i dag og det er også slitsomt. Anonymkode: b7a25...9b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 9. mars 2023 #19 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, skjønner hva du mener. Samtidig vil vi få lyst opp rommet skikkelig, for det har vi ikke i dag og det er også slitsomt. Anonymkode: b7a25...9b5 Sorry, skulle ikke være anonym 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosekvist Skrevet 9. mars 2023 #20 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://andlight.no/shop/gubi-multi-lite-taklampe-5912p.html Gubi er et dansk-italiensk designmerke med mange kule lamper. Denne i sort og crome kan passe i det fargetemaet du beskriver dere skal ha i stua. Denne lampen kommer i to størrelser, den største er 36 cm i diameter (som linken her er til). Lampen finnes i mange farger om du vil ha en kontrastfarge i stedet. Eller f.eks. helt blank crome farge . Anonymkode: bc6b7...1c5 Veldig kul! 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå