Gå til innhold

Hvordan takle arbeidslivet i Overgangsalderen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47 år og har nok vært i peri menopausen noen år allerede, med mange skumle symptomer, hjertebank,høyere puls, hjernetåke, muskelsmerter, søvnproblemer, angst og depresjon, jeg fikk covid feb,22 og ble fullstendig utslått og alle disse symptomene ble deretter forverret. Jeg har vært sykemeldt 1 år nå og har begynt å få det bedre men kjenner jeg gruer meg for å møte arbeidslivet igjen med alle disse overgangsalder plagene...noen som har noen gode råd og gi på veien? Jeg er nylig startet opp med p piller som skal hjelpe mot peri menopause symptomer, så håper dette kan ta noe av de verste symptomene, i sær angst og humørendringene er det verste, samt søvnproblemer. Har dere vært åpne om situasjonen eller bare holdt det for dere selv? Kjenner jeg blir så provosert at vi skal tie om dette her, for det har virkelig vært en hard kamp siste året og dette er virkelig ikke noe gøy. Hilsen ei som er ganske fortvilet..

Anonymkode: 86365...0a6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært sykemeldt 1 år pga korona eller depresjon og overgangsalder? 

Anonymkode: 98eb0...051

AnonymBruker
Skrevet

Trener du? Tenker å sitte hjemme som sykemeldt i 1 år ikke er heldig fysisk eller psykisk. Er året yngre enn deg. Har også vert utslått av covid tre ganger. Det som hjalp her var å komme seg ut i frisk luft og trene seg opp igjen.

Anonymkode: dfd1b...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på jobb i alle år mens plagene med overgangsalderen har pågått. 
10 år siden det startet i midten av 40 årene. 
Det er ikke noe hemmelig at overgangsalderen kommer. 
Men en må godta at en blir eldre og gjøre det beste ut av det. 
Noen er mere plaget enn andre, og en gjør klokt å søke informasjon og ta kontakt med lege for å få hjelp om plagene blir store. 
Å være sykmeldt pga overgangsalderen har jeg ikke hørt noe om. 
Må være mere midlertidige plager som er årsaken 

Anonymkode: 88c88...808

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått på jobb i alle år mens plagene med overgangsalderen har pågått. 
10 år siden det startet i midten av 40 årene. 
Det er ikke noe hemmelig at overgangsalderen kommer. 
Men en må godta at en blir eldre og gjøre det beste ut av det. 
Noen er mere plaget enn andre, og en gjør klokt å søke informasjon og ta kontakt med lege for å få hjelp om plagene blir store. 
Å være sykmeldt pga overgangsalderen har jeg ikke hørt noe om. 
Må være mere midlertidige plager som er årsaken 

Hver skriver at hun har long covid

Anonymkode: b3701...2af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hver skriver at hun har long covid

Hun skriver også at hun har flere plager som hun relaterer til overgangsplager. 
Enten er fet kun long covid som er problemet eller overgangsalderen, mest sannsynlig begge deler. 
Jeg startet opp med østrogen i samme alder og jeg hadde hormonspiral. 
Skjønnet ikke hvorfor TS går på p-piller 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 47 år og har nok vært i peri menopausen noen år allerede, med mange skumle symptomer, hjertebank,høyere puls, hjernetåke, muskelsmerter, søvnproblemer, angst og depresjon, jeg fikk covid feb,22 og ble fullstendig utslått og alle disse symptomene ble deretter forverret. Jeg har vært sykemeldt 1 år nå og har begynt å få det bedre men kjenner jeg gruer meg for å møte arbeidslivet igjen med alle disse overgangsalder plagene...noen som har noen gode råd og gi på veien? Jeg er nylig startet opp med p piller som skal hjelpe mot peri menopause symptomer, så håper dette kan ta noe av de verste symptomene, i sær angst og humørendringene er det verste, samt søvnproblemer. Har dere vært åpne om situasjonen eller bare holdt det for dere selv? Kjenner jeg blir så provosert at vi skal tie om dette her, for det har virkelig vært en hard kamp siste året og dette er virkelig ikke noe gøy. Hilsen ei som er ganske fortvilet..

Plagene dine høres ut som long covid. Du kan også få problemer med temperaturregulering.

Anonymkode: 8572b...01b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er 39 år. Har alle symptom på overgangsalder. Det verste er hetetokter. Renner svette av meg , klærne blir klissvåte. og vandrende stinkbombe. kronisk fett hår. nytter ikke å vaske det lenger, fett når jeg kommer ut av dusjen.  Hudproblemer av alle slag.  Så er det den endeløse utmattelsen..... Er renholder og dett er tortur. 

Anonymkode: db537...a78

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt koko at mange av oss kvinner blir så dårlige i overgangsalderen.

Hvorfor er vi kvinner skapt sånn at vi blir skikkelig dårlige pga overgangsalderen?

Ikke alle ønsker østrogen tilskudd, og mange kan ikke bruke det pga faren for blodpropp osv.

I gamle dager hadde de ikke hverken østrogen eller hormonfrie kremer og tabletter, og tenker på hvor mye plager de hadde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er helt koko at mange av oss kvinner blir så dårlige i overgangsalderen.

Hvorfor er vi kvinner skapt sånn at vi blir skikkelig dårlige pga overgangsalderen?

Ikke alle ønsker østrogen tilskudd, og mange kan ikke bruke det pga faren for blodpropp osv.

I gamle dager hadde de ikke hverken østrogen eller hormonfrie kremer og tabletter, og tenker på hvor mye plager de hadde.

Ikke alle som får like mye plager. Jeg hadde lite plager, mest hetetokter og dårlig søvn. Men det varte ikke mer enn 2 og 1/2 år så ble ganske fort ferdig med det. De som har mest plager er nok de som snakker mest om det også. 

Anonymkode: 4670e...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er like gammel som deg og sliter med mange av de samme symptomene du nevner (minus covid). Det er noe dritt, og jeg hadde aldri sett for meg at det skulle bli så ille. De som sier at vi bare må godta at vi blir eldre, kan ta seg en bolle. Vi fortjener å fungere i hverdagen og ha det godt.

Jeg har også hatt disse plagene en god stund, men har ikke begynt å ta tak i det før nå nylig. Det har trengt seg på da det bare blir verre og verre. Kanskje pga. søvnløshet? Man blir sprø av å være i konstant søvnunderskudd.

Dette har jeg gjort så langt:

- Jeg hadde allerede et greit kosthold, men startet med å gjøre noen endringer i kosten. Prøver å spise tarmvennlig mat. Tar også noen flere kosttilskudd enn før. Trener jevnlig. Har mye muskel og leddsmerter og har derfor begynt på medisinsk yoga. Dette hjelper ikke nevneverdig mot symptomene (foreløpig). Derimot opplever jeg at trening og riktig mat er viktig for det mentale, og at det gir meg mer energi til å ta tak i ting. 

- Fastlegen min er ikke spesielt opptatt av kvinnehelse. Gynekologen min er derimot spesialist i det, og jeg fikk tid hos henne i forrige uke. Fikk en lang og god prat, og hun mente østrogenbehandling var det riktige for meg. Har bare såvidt begynt, så kan ikke si noe om effekten enda. Jeg var egentlig fast bestemt på at jeg skulle unngå hormonbehandling. Men jeg føler meg fremdeles relativt ung, og har mer tid nå som barna er voksne og klarer seg selv. Jeg vil ikke sløse disse årene bort om det finnes muligheter for å få det bedre.

- Jeg har slitt med angst og mild depresjon i mange år, og opplever at dette har blitt kraftig forsterket det siste året. Har begynt i metakognitiv terapi, og opplever stor framgang selv etter bare 6 timer. Sånn sett har overgangsalderen gitt meg et puff. Dette burde jeg ha tatt tak i tidligere. Har ikke følt at jeg har hatt råd til terapi, men det får erstatte ferie i år. Mye viktigere.

- Jeg har brukt mye tid på å lese om overgangsalderen. Det har jeg sluttet med! Det florerer av motstridende "fakta" og råd på internett, og det gjør meg urolig og forvirret. Nå har jeg fått individuell hjelp fra gynekologen, og må stole på at hun gir meg gode og riktige råd. Ellers prøver jeg å leve så normalt som mulig og ikke tenke så mye på det/bekymre meg (dette er en viktig del av terapien).

Jeg er åpen om overgangsalderen. Det er godt å lufte frustrasjon av og til. Jeg snakker først og fremst med venninner som er i samme situasjon, men opplever ikke at det er så tabu lenger.

Jeg har ikke hørt om p-piller mot angst og humørendringer, mange erfarer vel det motsatte?  

Det er nok tøft å ha belastningen ved å være sykemeldt på toppen av det hele, spesielt om man også sliter med angst. Jeg har dessverre ikke noen gode tips til deg når det gjelder det. Håper du har en god dialog med legen din, og at du har en fin og forståelsesfull arbeidsgiver. Jeg vet ikke hva du jobber med, men hvis du trenger tilrettelegging er det lurt å komme med konkrete forslag når du møter arbeidsgiver. 

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 03246...004

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen er et helvete! Tenk at kvinner har lidd i stillhet i alle år… bra det er blitt mer åpenhet rundt det! Og takk gud for hormontilskudd ellers hadde nok jeg var sykemeldt også.

Anonymkode: fd71b...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en helt ok overgangsalder, med hetetokter (ikke grusomme, men ille nok) og søvnplager. Varte to tre år. Men søvnplagene gikk dessverre aldri over. Mange oppvåkninger, og våkner helt i 5-tiden 🙃. Syns synd på dere som er ille plaget ❤️

Anonymkode: 97488...26e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har: hetetokter, nattesvette, søvnproblemer, humørsvingninger, urinveisinfeksjoner, hjernetåke, manglende sexlyst, tørre slimhinner, nedstemthet og manglende energi. Men har det bra etter at jeg startet på hormoner.

Anonymkode: fd71b...f94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også 47 år og merker kanskje litt overgangsalder. Men jeg tenker at plager er noe man må regne med mer og mer når man blir eldre. Tror nok stivere ledd, dårligere balanse og dårligere syn og hørsel senere vil være enda verre enn overgangsalder! Så man må bare slappe av og prøve å sette pris på det fine de ulike aldrene byr på. Og bruke legemidler som er tilgjengelig selvfølgelig. Man klarer å jobbe selv om man ikke har sovet så godt om natten (det gjør jeg ca halvparten av alle arbeidsdager). 

Anonymkode: 625c4...0fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er også 47 år og merker kanskje litt overgangsalder. Men jeg tenker at plager er noe man må regne med mer og mer når man blir eldre. Tror nok stivere ledd, dårligere balanse og dårligere syn og hørsel senere vil være enda verre enn overgangsalder! Så man må bare slappe av og prøve å sette pris på det fine de ulike aldrene byr på. Og bruke legemidler som er tilgjengelig selvfølgelig. Man klarer å jobbe selv om man ikke har sovet så godt om natten (det gjør jeg ca halvparten av alle arbeidsdager). 

Anonymkode: 625c4...0fc

Jeg tror det er umulig å forstå hvordan det er om man ikke har opplevd det selv. 

Ett slikt symptom (hetetokter, hjernetåke, angst, muskelsmerter ...) er kanskje ikke så ille i seg selv. Men når du lever med symptomene TS nevner i innlegget samtidig, er det ikke mye livskvalitet igjen. Spesielt når angst og depresjon er med i regnestykket.  

Jeg opplever at det nå er økt åpenhet om kvinnehelse, og at vi i større grad enn før blir hørt. Derfor reagerer jeg på utsagn av typen "noe man må regne med" og "man må bare slappe av ...". Det er lett å si når man ikke er rammet selv. Det er heller ikke spesielt relevant at du tror at noe du ikke har opplevd selv er verre enn noe annet du ikke har opplevd selv. Jeg har venninner som sliter med fødselsskader som de aldri har fått hjelp for. De har fått høre at de tross alt har fått friske barn, de må fokusere på det. Mange kvinner blir møtt på lignende måte med problemer knyttet til overgangsalder. Alle har ansvar for egen helse, og vi kan og må gjøre noe selv. Men vi fortjener å bli tatt på alvor når vi forteller om våre plager og søker hjelp. Finnes det hjelp, skal den være tilgjengelig for alle. Og hvis vi ønsker at det forskes mer på kvinneplager, må vi si fra. Og da er det flott om de som ikke er rammet, lar være å bagatellisere problemene.

Passende dag for et lite hjertesukk 😄

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket ikke annet enn at jeg ble litt svett av og til. Jeg tror noen er veldig symptomfiksert samt at noen har andre psykiske eller somatiske plager, men henger det på overgangsalder og skaper et inntrykk av at vi kvinner i den alderen er syke og ubrukelige.

Anonymkode: d3aa4...859

Skrevet

til de kvinner her som lider under overgangsalderen - gå til legen og BE OM HJELP! Det er ikke slik lengre at man bare må "leve med plagene" - det finnes hormonbehandling og hjelp å få, ikke rart kvinnehelse er nedprioritert om kvinner selv ikke ber om hjelp! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke fått østrogenplaster eller lignende?

Anonymkode: 6cf51...4b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg merket ikke annet enn at jeg ble litt svett av og til. Jeg tror noen er veldig symptomfiksert samt at noen har andre psykiske eller somatiske plager, men henger det på overgangsalder og skaper et inntrykk av at vi kvinner i den alderen er syke og ubrukelige.

Anonymkode: d3aa4...859

Hva er grunnen til at du tror det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...