AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Har en venninne som har fått innkalling til barnevernet. Skolen har meldt henne inn pga mistanke om vold i hjemmet. Hun ønsker at jeg skal være med som ledsager på møte med dem. Skal selvfølgelig hjelpe siden ingenting jeg har sett i hennes samspill med barna tyder på at hun er fysisk eller psykisk voldelig. Men har googlet litt, uten å finne et tilfredsstillende svar, og lurer på om ikke hun har rett på å velge en advokat og at advokatregningen dekkes av barnevernet. Noen som vet? Anonymkode: c1a1a...f6f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har aldri hørt om at man får dekket advokat om man skal i møte med barnevernet. Du kan være med henne som støtte, det er kanskje det beste. Da føler hun seg sikkert litt tryggere. Anonymkode: 29378...59f 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 Fri rettshjelp avhenger av inntekt og er vel ikke aktuelt før det evt blir rettsak. Anonymkode: 13158...895 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 Du får kun dekket advokat i rettsak mot barnevernet. I vanlige møter må du betale selv. Anonymkode: a703f...bff 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 Har en venninne som ble meldt inn av en lege pga. mistanke om vold. Hun hadde med seg advokat på møter og hadde samtaler med vedkommende i mellom møtene, men barnevernet dekket ikke utgiftene til advokat. Da saken ble avsluttet fordi det ikke var noe å si på omsorgsevne og datteren var ferdig med utredning på sykehus (blåmerkene kom av en sykdom det var mye av i mors familie, som for øvrig var grunnen til at hun tok med barnet til lege for å undersøke blåmerkene) var det snakk om at hun kunne søke om å få i hvert fall deler av utgiftene dekket, men jeg vet ikke hvordan det endte der. Tror ikke hun fikk det godkjent. Anonymkode: eaa5b...8ae 1
saltyliquorice Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 Du har ikke rett advokat (fri rettshjelp) i undersøkelsesfasen. 1
Selma1984 Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Hun kan velge å ha advokat med i undersøkelsen, men det dekkes ikke av barnevernet. Dersom barnevernet etter endt undersøkelse vurderer omsorgsovertakelse eller andre tvangstiltak, dekker de advokatregningen. Men skjønn kan utøves, og dersom barnevernet vurderer at det er til barnets beste at foreldrene har advokat, kan de dekke dette i spesielle tilfeller. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 Jeg ville aldri hatt med advokat til et første møte med barnevernet. Bla fordi barnevernet skal ha lav terskel for å starte undersøkelse/ ha samtale, og mange saker legges bort etter innledende undersøkelser. Stiller man med advokat virker det som om det er noe galt og man har behov for å forsvare seg. Anonymkode: 7c488...a7e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville aldri hatt med advokat til et første møte med barnevernet. Bla fordi barnevernet skal ha lav terskel for å starte undersøkelse/ ha samtale, og mange saker legges bort etter innledende undersøkelser. Stiller man med advokat virker det som om det er noe galt og man har behov for å forsvare seg. Anonymkode: 7c488...a7e Kan ikke se hvordan en sak hvor skolen har meldt henne inn at hun angivelig skal være voldelig kan henlegges etter 1 møte. Selv om en er uskyldig er det jo greit å ha med seg advokat, tenker jeg, da dette er såpass alvorlig anklage. Hun har for høy inntekt til å få fri rettshjelp, de satsene er jo latterlig lave, men for lav inntekt til å takle høye advokat utgifter. Leste bla på https://advokat.no/fagomrader/familie-arv-skifte/barnevern/ At «Hvis du velger å samarbeide med barnevernet vil ofte barnevernet dekke utgiftene til din advokat som et hjelpetiltak, slik at du ikke blir påført utgifter som følge av undersøkelsessaken» Derfor jeg lurer på hvordan en skal gå frem for å få det til. Anonymkode: c1a1a...f6f 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 Selma1984 skrev (29 minutter siden): Hun kan velge å ha advokat med i undersøkelsen, men det dekkes ikke av barnevernet. Dersom barnevernet etter endt undersøkelse vurderer omsorgsovertakelse eller andre tvangstiltak, dekker de advokatregningen. Men skjønn kan utøves, og dersom barnevernet vurderer at det er til barnets beste at foreldrene har advokat, kan de dekke dette i spesielle tilfeller. Hva skal til for at de vurderer det og hvordan går en da frem. Er jo en veldig alvorlig anklage. Anonymkode: c1a1a...f6f 1
Selma1984 Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva skal til for at de vurderer det og hvordan går en da frem. Er jo en veldig alvorlig anklage. Anonymkode: c1a1a...f6f En kan jo alltids spørre, så gjøres det en vurdering på kontoret. Men i min erfaring er ikke starten av en undersøkelse «advokatmat». Barnevernet plikter å undersøke, og foreldrene kan ikke motsette seg dette uansett. En advokat blir ofte en overflødig person i rommet. Da er det bedre å ha med seg en venn eller en som kjenner en godt. Be om å få kopi av partsrettigheter og undersøkelsesplan. Be om å få referatet etter samtalen. Barnevernet vil hente inn informasjon fra ulike etater for å belyse saken. Be om å få se på skjemaene de bruker for å hente inn informasjonen. Dette for å få oversikt over egen sak. Barnevernet får ekstremt mange bekymringsmeldinger om vold, forresten. Det er nok lite sannsynlig at bv tenker at advokat er nødvendig i akkurat denne saken. Jeg har opplevd at bv har dekt advokat i svært alvorlige saker der foreldrene f.eks er marginaliserte, dårlig kognitiv fungering, psykisk syke, eller på annet vis trenger hjelp til å forstå rettigheter og juridiske prosesser. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 Jeg ville droppet advokat og heller tatt opp lyd av møtet. Da har dere første samtale spilt inn, i tilfelle det blir "advokat mat" senere. Anonymkode: 0b825...92a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 Ta opptak av samtalen og si minst mulig, hør hva de sier og hva det går ut på. Etter møtet tar dere kontakt med advokat om magefølelsen er dårlig. Barnevernet tar bekymringsmeldinger fra offentlige instanser veldig alvorlig og om det ikke er en god forklaring på hvorfor de tror det er vold i hjemmet så kommer de til å gå videre med det. Anonymkode: 6b905...c4e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå