Gå til innhold

Jeg har leid ut leiligheten min, nå vil de kjøpe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg flyttet sammen med mannen for noen år siden, leide jeg ut leiligheten til et studentpar. De er nå ferdig utdannet, og ønsker å kjøpe leiligheten.

Hvordan gjør vi det i praksis? Må vi ha takstmann inn? Andre «instanser»? Eller får vi bare en advokat til å ta seg av det formelle?

Anonymkode: 22723...190

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke Propr.no. jeg brukte dem da jeg solgte en hytte.

Anonymkode: 947d2...41e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir dere enige om en pris begge parter er fornøyde med har dere gjort noe nyttig. Megleren får ikke stjelt sin del av kaka. 

Anonymkode: ed739...21d

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville jo tatt en takst både for dems og deles del så dere vet hva dere kjøper/selger av evt. problemer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan være greit å ta takst, men slipper dere unna megler så sparer dere jo mye penger. Noen meglere tilbyr jo gratis verdivurdering så kanskje dere kan få en sånn, kanskje litt dårlig gjort mot megleren men får så være

Anonymkode: 88346...002

AnonymBruker
Skrevet

Ta takst på boligen. Du kan mulig få mer om du legger det ut for salg, om det er stort press på boligsalget, da er det mulighet for budrunde. 

Men megler skal ha noen %av salget. Og vi må betale megler 100k. Så hvis du er  fornøyd med takst pris. Så kan det være billigere å få advokat til å ordne papirer og dokumenter. 

Er det lavt trykk, kan du også risikere at boligen går for lavere pris. Vi endte opp 400k under takst, pga lite interesse for boliger i området.  

Anonymkode: bf84b...d0f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan være greit å ta takst, men slipper dere unna megler så sparer dere jo mye penger. Noen meglere tilbyr jo gratis verdivurdering så kanskje dere kan få en sånn, kanskje litt dårlig gjort mot megleren men får så være

Anonymkode: 88346...002

Ville gått for takst ja. Men det er jo kun rundt 10 K takstmannen skal ha. Og dessuten får man mer igjen for pengene med takstmann i dag. Siden tilstandsrapporten er mye grundigere enn før. Så blir det ingen ubehagelige overraskelser for kjøper. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta takst på boligen. Du kan mulig få mer om du legger det ut for salg, om det er stort press på boligsalget, da er det mulighet for budrunde. 

Men megler skal ha noen %av salget. Og vi må betale megler 100k. Så hvis du er  fornøyd med takst pris. Så kan det være billigere å få advokat til å ordne papirer og dokumenter. 

Er det lavt trykk, kan du også risikere at boligen går for lavere pris. Vi endte opp 400k under takst, pga lite interesse for boliger i området.  

Glemte å skrive. En takst og tilstandsrapport er også viktig iht klager på boligen i etterkant. Disse bor jo der, og bør kjenne til evnt feil og mangler, som evnt gjør deres evnt sak mot deg dårlig.  

Så spm er jo om du ønsker å selge. En leilighet til leie er jo en grei inntekt i mange år. Jeg hadde ikke solgt om jeg ikke måtte det. Kommer jo litt an på om det nermer seg større kostnader iht renovering ol da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en leilighet som vi hadde leid et par år. Selger ordnet med takstmann, og vi kjøpte den til rett under takst. Begge parter var veldig fornøyd, vi slapp å flytte og vaske og selger slapp utgift med megler. Selve det formelle med overtakelsen tok en advokat seg av.

Det at kjøper allerede har bodd der en stund er en kjempefordel for deg, fordi de burde kjenne til feil eller mangler og kan derfor ikke komme trekkende med det etter et salg, slik en ekstern kjøper vil kunne.

Anonymkode: a5fa0...c0a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da jeg flyttet sammen med mannen for noen år siden, leide jeg ut leiligheten til et studentpar. De er nå ferdig utdannet, og ønsker å kjøpe leiligheten.

Hvordan gjør vi det i praksis? Må vi ha takstmann inn? Andre «instanser»? Eller får vi bare en advokat til å ta seg av det formelle?

husk at dere da må skatte av gevinten, dere bør ha addresse der ett år før dere selger,da sliper dere skatt

Anonymkode: 1d302...2fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De som vil kjøpe leiligheten bør ihvertfall ikke kaste bort penger på boligkjøperforsikring. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner kjøper selv og bruker advokat til salget, så får du ikke tegnet boligkjøpsforsikring . Kjøper får det heller ikke.

( Forsikringsselskapene er redd for "avtalt spill" mellom kjøper /selger)

Da vi solgte på den måten måtte kjøper skrive under på at han ikke ville komme med noen krav i etterkant.

Anonymkode: e11ff...f75

• Nyttig 1
Skrevet

Men hvordan er boligmarkedet der leiligheten ligger? Om det er vanskelig å få solgt eller få nye leietakere kan jeg skjønne at man vurderer det, ellers er det potensielt mye penger å tape.

Jeg ville aldri solgt en bolig uten budrunde, verken ved direktesalg, kupping eller noe annet. De kronene megler skulle ha tjente vi raskt inn igjen de gangene vi har solgt, for vi fikk langt over takst alle gangene. 

Det hjelper ikke alltid å tenke at det er praktisk eller at megler er dyrt når man snakker summer i den størrelsen man gjør ved boligsalg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må betale skatt av gevinsten av salget når du ikke har bodd der på lenge. Ønsker du å selge på tross av det, eller vil du bo der et år for å slippe skatt, eller vil du fortsette med utleie? 

Anonymkode: 8757b...883

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De som vil kjøpe leiligheten bør ihvertfall ikke kaste bort penger på boligkjøperforsikring. 

Koster jo ikke mye det uansett. 

Anonymkode: 207e3...cdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Koster jo ikke mye det uansett. 

Anonymkode: 207e3...cdb

Ikke vits å kaste penger ut av vi dyrt uansett. Boligkjøperforsikring er ubrukelig 

AnonymBruker
Skrevet

Er mange som har valgt å ikke ha takstmann eller ta oppgjøret via megler eller advokat.

Begrunnelse: spare penger noen tusener av kroner. 

Er mange som i ettertid har angret på at de ikke ordnet med megler/advokat og takst da kostnadene i rettsoppgjøret med kjøper har kostet dem flere hundre tusen kroner.

Anonymkode: b764e...87c

Skrevet (endret)

Sikker på at du skal selge? Kan være smart å eie leiligheten og leie den ut videre...

Men skal du selge tar du takst, og så selger du leiligheten selv. Du kan få hjelp av Propr hvis du trenger 3.part. Jeg ville nok ha lagt leiligheten ut på finn.no i minst 3 uker først for å se om andre også er interessert, og i tilfelle det blir budkrig. 

At et par som bor i leiligheten ønsker sterkt å kjøpe den gir deg god grobunn for å få den prisen du vil ha, og kanskje mer enn det hvis andre også er interessert. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takstmann og en advokat til å ta seg av det formelle. Men du trenger ikke selge eller selge til lavere pris enn du ville fått på det åpne markedet bare fordi de som bor der vil kjøpe den. 

Anonymkode: ffc82...b1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takstmann er lurt! Ellers brukte jeg megler til det formelle. Kostet meg 10k med megler og rundt 5-6k for takstmann. 

Anonymkode: 1c2ac...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...