Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

VG klarer igjen å skape tåredryppende oppslag på hovedsida. Takket nei til å flytte - nektes støtte

En ukrainsk mor med sin datter i barnehagealder flyktet til Norge ifjor vår. Hun klager på at hun ikke fritt kan velge hvor hun bosetter seg, IMDi fordeler folk over hele landet. Som er helt riktig, 40.000 mennesker som kom i 2022 kan ikke alle bo i Bergen, Oslo og Stavanger, det er stort press på boliger fra før og alle kommuner må dele på byrden. Å fritt velge sitt bosted kan man gjøre når man betaler for det selv.

Så klarer VG som vanlig å satse på folk manglende leseforståelse. Det står ganske tydelig i artikkelen at dama i juni 2022 fikk beskjed om at hun skal til Salangen kommune. Det gjorde hun ikke, men flyttet til en sokkelleilighet i Bergen - i august. Nå klager også utleiere og støttespillere at det er urimelig da hun har skaffet seg nettverk, datteren trives i barnehage.

Det syns jeg er helt idiotisk. De har det jo valgt selv. Er det så vanskelig å skjønne at den type migrasjon må styres?

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Ikke vanskelig å forstå. Jeg er helt enig med deg. Og saken hadde ikke vært en sak om det var en familie fra Eritrea. Men ukrainerne er ganske ressurssterke og taleføre.

Skrevet

Er da ingenting annet enn logisk at man mister støtte om man nekter å flytte på seg slik man får beskjed om. Det samme skjer jo med nordmenn som går på f.eks dagpenger, om de sier nei til jobbtilbud og evt. krav om flytting.

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

Så du kan ikke tenke deg at hun skaffet et nettverk FØR juni?

Det er ikke vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig.

Tanke nummer 1:

Siden hun har bodd i Norge i noen måneder og skaffet seg nettverk og blitt kjent med folk som hjelper henne er det helt normalt og helt naturlig å motsette seg flytting til en annen kommune hvor hun må starte fra null.

Det handler ikke om å bo i storby vs småby, men at staten burde være raskere ute å bosette flyktninger og ikke bare flytte dem rundt omkring. 

Hadde hun fått beskjed helt fra starten at nå bor du her, men neste måned flytter du til Salangen hvor du vil bosettes, så er det noe annet. Men å bruke noen måneder på å skape trygghet for seg og sin datter for så å få beskjed at nei, du skal på den andre siden av landet likevel - det er feil.

Tanke nummer 2:

Flyktningene skal selvfølgelig bosettes over hele landet. De skal spres rundt og ikke stues bare i de store byene.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Gjest takinova
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om å bo i storby vs småby, men at staten burde være raskere ute å bosette flyktninger og ikke bare flytte dem rundt omkring. 

Det kommer ca 100 fra ukraina hver dag. Ikke bare å ha det apparatet på plass i alle små kommuner til en hver tid.

Skrevet
Daraya skrev (8 minutter siden):

VG klarer igjen å skape tåredryppende oppslag på hovedsida. Takket nei til å flytte - nektes støtte

En ukrainsk mor med sin datter i barnehagealder flyktet til Norge ifjor vår. Hun klager på at hun ikke fritt kan velge hvor hun bosetter seg, IMDi fordeler folk over hele landet. Som er helt riktig, 40.000 mennesker som kom i 2022 kan ikke alle bo i Bergen, Oslo og Stavanger, det er stort press på boliger fra før og alle kommuner må dele på byrden. Å fritt velge sitt bosted kan man gjøre når man betaler for det selv.

Så klarer VG som vanlig å satse på folk manglende leseforståelse. Det står ganske tydelig i artikkelen at dama i juni 2022 fikk beskjed om at hun skal til Salangen kommune. Det gjorde hun ikke, men flyttet til en sokkelleilighet i Bergen - i august. Nå klager også utleiere og støttespillere at det er urimelig da hun har skaffet seg nettverk, datteren trives i barnehage.

Det syns jeg er helt idiotisk. De har det jo valgt selv. Er det så vanskelig å skjønne at den type migrasjon må styres?

Skjønner at hun prøver å få sympati og at Verdens Gang liker å skape sympati. (Verdens Gang er bare ens daglige Se og Hør) Dette blir som å naske i butikken og klage på at en blir straffet for det.

• Liker 11
Skrevet

Skulle bare mangle at hun mister støtten. Slik er det for alle andre mennesker i dette landet og. Det får være nok forskjellsbehandling nå!

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Dersom artikkelen hadde handlet om folk fra muslimske land feks, ville enkelte i denne tråden allerede ha skreket om hvordan muslimene bare fikk ta det de fikk og holde kjeft. Men når det gjelder "regelbrudd" fra ukrainere er det plutselig helt greit og forståelig at de ikke vil rette seg etter nav.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Spenstig å takke nei i disse utfordrende tider med høy priser på alt. Ikke smart å si nei til stønad på 200 K, ingen rett til bostøtte og siden hun går ut av introduksjonsprogrammet har hun heller ikke gratis språkopplæring (verdi-5000 kr/mnd). 
Dette betyr hun må finne fulltidsjobb så fort som mulig. 

• Liker 9
Skrevet
takinova skrev (14 minutter siden):

Det kommer ca 100 fra ukraina hver dag. Ikke bare å ha det apparatet på plass i alle små kommuner til en hver tid.

Det er gått 1 år allerede, så denne forklaringen virker ikke mer. 

Med tanke på fraflyttingen fra Nord-Norge, så burde det vært mye ledig plass og kapasitet allerede da krigen startet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Drizzt said:

Med tanke på fraflyttingen fra Nord-Norge, så burde det vært mye ledig plass og kapasitet allerede da krigen startet. 

Ja, men dit vil de jo ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Amantha skrev (19 minutter siden):

Ja, men dit vil de jo ikke. 

Hadde de blitt bosatt dit i starten, så ville det ikke vært tilfellet som nå hvor de må bryte ut fra trygge omgivelser igjen.

Det er traumatiserte mennesker som har opplevd en voldsom smerte av å bli revet fra sine trygge omgivelser.

Det er fullstendig galskap å rive dem igjen fra nye trygge omgivelser de har skapt.

Så de burde bosettes allerede fra starten der hvor det var ledig på landet, så de kunne få mulighet å lage nye nettverk og skape trygghet for seg og sine barn.

Jeg tror dette er vanskelig å forstå for nordmenn, men for innvandrere som kommer til et helt nytt sted og skal bygge seg nettverk og integrere seg er det viktig med stabilitet og forutsigbarhet. Å flyttes til et helt nytt sted hvor man starter på nytt - ja, det kan være vanskelig for nordmenn også.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Så du kan ikke tenke deg at hun skaffet et nettverk FØR juni?

Det er ikke vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig.

Tanke nummer 1:

Siden hun har bodd i Norge i noen måneder og skaffet seg nettverk og blitt kjent med folk som hjelper henne er det helt normalt og helt naturlig å motsette seg flytting til en annen kommune hvor hun må starte fra null.

Hadde hun fått beskjed helt fra starten at nå bor du her, men neste måned flytter du til Salangen hvor du vil bosettes, så er det noe annet. Men å bruke noen måneder på å skape trygghet for seg og sin datter for så å få beskjed at nei, du skal på den andre siden av landet likevel - det er feil.

Tanke nummer 2:

Flyktningene skal selvfølgelig bosettes over hele landet. De skal spres rundt og ikke stues bare i de store byene.

Da er vi uenige. Krigen brøt ut i slutten av februar, dersom hun var i Norge i mars/april og vedtaket kom i juni var det ikke mer enn noen få måneder. Jeg syns det er faktisk meget raskt.

Hun motsatte seg siden august (ved å flytte innen Bergen kommune) å skape nettverk og trygge omgivelser for sin datter i Salangen. Hadde hun brukt energi på det istedet for å klage på at hun ikke får bo i Bergen hadde situasjonen nå vært en annen.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Rosekvist
Skrevet
Sitat

«I en stor undersøkelse som ble presentert i fjor høst om hvordan ukrainske flyktninger opplever Norge, uttrykte mange at de har vært bekymret for hvor i Norge de ville bli bosatt. Mange ytret også frustrasjon over at de ikke kunne påvirke beslutningen i den grad de ønsket.»

Det er jo forståelig, men samtidig ville det vært umulig om alle flyktninger selv kunne bestemme seg for hvor de skal bo. Da ville det store flertallet valgt Oslo, Trondheim og Bergen - og nesten ingen ville valgt Salangen. Det er jo mange nordmenn også som må bo et annet sted enn der de hadde mest lyst til - på grunn av økonomi eller jobbmuligheter. 

Som flyktning så må du nesten ta til takke med det du får, så lenge det er normale og verdige forhold. Å kunne velge hvor du skal bo er dessverre ikke en luksus vi kan tilby. 

Kvinnen i artikkelen har nå fått nettverk og «trygge omgivelser» i Bergen, det skjønner jeg. Men det hadde vært mye mindre problematisk for de å flytte til Salangen i juni i fjor. Da kunne de hatt et nytt nettverk nå. Ønsket hennes er forståelig nok det, men hvis flyktninger bare kan si «nei» til bostedskommunen de får tilbud om, og så bare bo der de vil og få stønad likevel - så spenner vi jo bein på hele systemet. 

Skrevet
Purple Basil skrev (2 timer siden):

Dersom artikkelen hadde handlet om folk fra muslimske land feks, ville enkelte i denne tråden allerede ha skreket om hvordan muslimene bare fikk ta det de fikk og holde kjeft. Men når det gjelder "regelbrudd" fra ukrainere er det plutselig helt greit og forståelig at de ikke vil rette seg etter nav.

Tja men det er jo og tilfellene med ikke muslimske folk om du leser tråden.

Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Hadde de blitt bosatt dit i starten, så ville det ikke vært tilfellet som nå hvor de må bryte ut fra trygge omgivelser igjen.

Det er traumatiserte mennesker som har opplevd en voldsom smerte av å bli revet fra sine trygge omgivelser.

Det er fullstendig galskap å rive dem igjen fra nye trygge omgivelser de har skapt.

Så de burde bosettes allerede fra starten der hvor det var ledig på landet, så de kunne få mulighet å lage nye nettverk og skape trygghet for seg og sine barn.

Jeg tror dette er vanskelig å forstå for nordmenn, men for innvandrere som kommer til et helt nytt sted og skal bygge seg nettverk og integrere seg er det viktig med stabilitet og forutsigbarhet. Å flyttes til et helt nytt sted hvor man starter på nytt - ja, det kan være vanskelig for nordmenn også.

Hun fikk jo meget rask tilbakemelding på hvor hun skulle bosettes så det er jo aktiv sabotasje fra hennes side

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Oi shit hun vil ikke bo i en kommune med 2000 innbyggere langt oppi gokk, Jeg er sjokkert! Så frekk og freidig hun er, det er sikkert masse muligheter i Salangen kommune.. 
Jeg tenker at vi bør se på hvor folk sendes jeg. Sende flyktninger til døende lokalsamfunn, skaper det god integrasjon? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
K.B. skrev (10 minutter siden):

Oi shit hun vil ikke bo i en kommune med 2000 innbyggere langt oppi gokk, Jeg er sjokkert! Så frekk og freidig hun er, det er sikkert masse muligheter i Salangen kommune.. 
Jeg tenker at vi bør se på hvor folk sendes jeg. Sende flyktninger til døende lokalsamfunn, skaper det god integrasjon? 

Det er helt greit at hun ikke vil bo der, men da må hun også ta konsekvensene for valget sitt. Det vil si at hun ikke får denne økonomiske støtten, samt introduksjonskurset. 

Skal vi bare sende flyktninger til store byer og ikke små lokalsamfunn, blir det fort veldig fullt i storbyene.. Og det kan forøvrig være gode integreringsmuligheter i små samfunn, særlig fordi det kan gjøre det vanskeligere å omtrent bare være sammen med andre folk fra eget land/lage ghettoer. Man må integreres med lokalsamfunnet for å ha et sosialt nettverk. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Rosekvist
Skrevet
K.B. skrev (3 minutter siden):

Jeg er uenig i at Salangen er et «døende lokalsamfunn» - folk både bor og trives der. Ja, det er jo en liten kommune i Nord-Norge, men det går fint an å få seg er godt liv der også. 

Hva tenker du er alternativet? Skal alle flyktninger bo i by? Er det mulig? Skal alle flyktninger få velge selv hvor de skal bo? Er det mulig? 

Slik jeg ser det så er det å velge fritt hvor man skal bo dessverre en luksus vi ikke har mulighet til å gi til flyktninger. Kommunene blir forespurt fra IMDI om de kan ta imot et visst antall, og jeg tviler på at byene og de mest populære stedene har mulighet til å ta imot alle. Oslo, Bergen og Trondheim er jo mest attraktive blant nordmenn også. I utkantene er det gjerne flere boliger tilgjengelig, og kanskje minst like enkelt å få seg jobb også - siden det er mindre konkurranse.

Jeg forstår godt at mange har ønsker om hvor de skal bo. Men det er dessverre ikke mulig at alle får velge. 

Skrevet
K.B. skrev (12 minutter siden):

Kan faktisk være det, hun vil nok bli tatt imot med åpne armer, det er pr d.d 8 stillinger ledig på Finn der

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...