AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Hei! I neste uke vil jeg være i slutten av uke 22 og jobben skal på klatresenter. Jeg er i relativt god form, men har ikke trent siden jeg ble gravid. Har litt symfysesmerter. Har buldret litt de siste par årene, men bare på nybegynnernivå. Vi har også mulighet til klatre med autobelay/trublue, har ikke testet dette før, bare blitt sikret av andre for noen år siden. Er det helt borti natta å lure på om jeg kan være med på aktivitetsdagen? Har selvfølgelig ikke lyst til å påføre fosteret eller meg selv noe skade, så del gjerne erfaringer? Anonymkode: 6b6ea...115
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Ikke et dumt spørsmål, man bør alltid vurder hvilke aktiviteter man føler seg trygg på under aktiviteten. Jeg klatrer aktivt og har gjort dette i snart 3 år, både ute, inne og trad. Er nå i uke 20 og har holdt på klatringen siden starten av graviditeten. Kjenner at jeg må holde litt igjen på de tøffeste rutene grunnet strekk på magemuskler og symfyse, men ellers er det ingen særlige begrensninger. Nå har ikke jeg noe særlig mage som synes enda, og dette gjør nok at jeg synes det er uproblematisk å klatre enn så lenge - men videre i svangerskapet stoler jeg på at jeg kjenner kroppen min best og at jeg fort merker det dersom det skulle føles ubehagelig, Jeg klatrer mest på topptau, men leder og buldrer også - men buldringen velger jeg å holde på et litt lavere nivå da jeg er mer forsiktig med fall o.l. Oppsummert så er min personlige erfaring og mening at det ikke utgjør noen risiko å klatre, og holder du deg til lette/medium ruter på topptau/autobelay så er du helt trygg. Bare pass på magen som du ville gjort under all annen aktivitet, men jeg vil påstå at klatring i seg selv ikke utgjør noen risiko. Eneste du kan vurdere om du har stor mage er å bruke sittesele istedenfor vanlig sele, da denne er mer komfortabel og sitter bedre på. Jeg bruker vanlig sele enn så lenge Anonymkode: 77480...da6 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke et dumt spørsmål, man bør alltid vurder hvilke aktiviteter man føler seg trygg på under aktiviteten. Jeg klatrer aktivt og har gjort dette i snart 3 år, både ute, inne og trad. Er nå i uke 20 og har holdt på klatringen siden starten av graviditeten. Kjenner at jeg må holde litt igjen på de tøffeste rutene grunnet strekk på magemuskler og symfyse, men ellers er det ingen særlige begrensninger. Nå har ikke jeg noe særlig mage som synes enda, og dette gjør nok at jeg synes det er uproblematisk å klatre enn så lenge - men videre i svangerskapet stoler jeg på at jeg kjenner kroppen min best og at jeg fort merker det dersom det skulle føles ubehagelig, Jeg klatrer mest på topptau, men leder og buldrer også - men buldringen velger jeg å holde på et litt lavere nivå da jeg er mer forsiktig med fall o.l. Oppsummert så er min personlige erfaring og mening at det ikke utgjør noen risiko å klatre, og holder du deg til lette/medium ruter på topptau/autobelay så er du helt trygg. Bare pass på magen som du ville gjort under all annen aktivitet, men jeg vil påstå at klatring i seg selv ikke utgjør noen risiko. Eneste du kan vurdere om du har stor mage er å bruke sittesele istedenfor vanlig sele, da denne er mer komfortabel og sitter bedre på. Jeg bruker vanlig sele enn så lenge Anonymkode: 77480...da6 Takk for et veldig nyttig svar!😊 Magen har poppet frem siste par ukene, så må selvfølgelig passe på den, og skal vurdere sittesele. Tenker i alle fall at jeg kan melde meg på og bli med, og heller se an formen og lytte til kroppen når vi er der. Har både en egen «instruktør» fra jobben, i tillegg til at vi får veiledning av personell på klatresenteret, så skal høre hva de har å si og bli med på det jeg kan og er komfortabel med😊 Anonymkode: 6b6ea...115
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 Bare hyggelig! Jeg er forkjemper for at man skal gjøre det man vil av fysisk aktivitet i svangerskapet, så lenge man er i stand til å lytte til kroppen og legge lista deretter. Det skjer mye i kroppen under en graviditet, og ikke alle kan gjøre de samme tingene - men det høres ut som du har en fornuftig tilnærming til "problemstillingen" Lykke til med klatringen! Anonymkode: 77480...da6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå