Gå til innhold

Trenger tips for å redde ekteskapet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker råd. Er i en fortvilet situasjon. Har vært sammen med min mann i snart 20 år og ting har fungert greit, men nå har det stoppet opp. Jeg har ingen sexlyst og må på en eller annen måte klare å få den tilbake. Har prøvd å formidle dette til min mann, men føler at jeg ikke blir helt forstått. Han på sin side føler seg nok veldig avvist og tar det personlig. Jeg er fortsatt tiltrukket av min mann, så problemet ligger ikke der. 

Problemet er at jeg blir møtt med så lite forståelse, han blir innesluttet og kald, nekter å snakke med meg. Kjøpte en vibrator (womanizer) for tenkte det kanskje kunne piffe ting litt opp, men det falt ikke i god smak hos min mann. Prøvde å ha en samtale med han om det i går, men det endte bare med at han mente vi burde gå fra hverandre. 

Så her sitter jeg ganske knust. Har fått høre at det er jeg som har et problem og det er ikke hans sak, så jeg får kontakte han når jeg har klart å få lysten tilbake. 

Hvordan gripe tak i dette?

Anonymkode: caaec...cb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har den seksuelle dynamikken vært tidligere?

Anonymkode: e2269...282

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du mistet sexlysten. Har du tenkt noe rundt det? Er du tiltrukket av din mann? Går du på hormonpreparater som gjør at sexlysten forsvinner? Ta tak i sexlysten din!

Jeg mener hvis sexlysten er borte i et forhold, så bør man gå fra hverandre. Det er ikke en skam å være alene og man skal ikke holde på partneren til enhver pris. 

Anonymkode: 04c84...b26

• Liker 1
Skrevet

Sex er ikke alt, bare gå fra en drittsekk som tenker slik

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Nå skal ikke jeg komme her, og komme her. Og jeg vet ikke hvor gammel du er, men kan du ha kommet i overgangsalderen? Mange opplever nedsatt sexlyst i denne perioden, kanskje du kan kontakte lege for råd? Veldig synd å høre at det er slik mellom dere, håper alt ordner seg for deg. Du er god!

• Liker 1
Skrevet

Har selv tenkt i samme bane som din mann tidligere. 

Blir litt sånn ''jeg har sexlyst, det har ikke du... Da er det du som må finne ut av det, ikke jeg?'' og denne mentaliteten blir helt feil. Det at han nekter å snakke til deg pga at du ikke har sexlyst høres jo ekstremt barnslig ut! 

Tror ikke det øker sexlysten din at han kommenterer ting som han gjør? Han bidrar ikke akkurat til at du skal få tilbake lysten. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes mannen din er  heldig som har deg. Du mister lysten, men er konstruktiv og tar tak i det selv.

Når det gjelder trusselen om at han vil avslutte så tenker jeg du bør ta ham på ordet.

Enten det er en hersketeknikk eller ikke så tenker jeg det er best å ansvarliggjøre ham. Ta ham på ordet og si at du ikke vil gå, men hvis han føler det sånn så må det kanskje bli sånn.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan har den seksuelle dynamikken vært tidligere?

Anonymkode: e2269...282

De siste årene har det ikke vært det aller beste. Og jeg har nok gått i fellen med å ha "pliktsex". Så min mann tenkte vi hadde et flott sexliv, jeg dro ned buksen og han kom. Her har nok ikke jeg vært flink nok til å kommunisere at jeg ønsker mer enn et kjapt ligg. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor har du mistet sexlysten. Har du tenkt noe rundt det? Er du tiltrukket av din mann? Går du på hormonpreparater som gjør at sexlysten forsvinner? Ta tak i sexlysten din!

Jeg mener hvis sexlysten er borte i et forhold, så bør man gå fra hverandre. Det er ikke en skam å være alene og man skal ikke holde på partneren til enhver pris. 

Anonymkode: 04c84...b26

Har slitt med kronisk smerte pga en prolaps i ryggen, og var gjennom en stor operasjon for tre måneder siden. Tror kroppen min har hatt mer enn nok med smerter og oppbygging etter operasjon, så sexlysten har bare forsvunnet. Nå er jeg smertefri og ønsker å ta tak i sexlivet vårt. Men er ikke så lett når det er bare jeg som er villig til å jobbe for det.

Glenda27 skrev (5 minutter siden):

Nå skal ikke jeg komme her, og komme her. Og jeg vet ikke hvor gammel du er, men kan du ha kommet i overgangsalderen? Mange opplever nedsatt sexlyst i denne perioden, kanskje du kan kontakte lege for råd? Veldig synd å høre at det er slik mellom dere, håper alt ordner seg for deg. Du er god!

Takk ♥️ Er nok ikke overgangsalder 

Goodtimes skrev (4 minutter siden):

Har selv tenkt i samme bane som din mann tidligere. 

Blir litt sånn ''jeg har sexlyst, det har ikke du... Da er det du som må finne ut av det, ikke jeg?'' og denne mentaliteten blir helt feil. Det at han nekter å snakke til deg pga at du ikke har sexlyst høres jo ekstremt barnslig ut! 

Tror ikke det øker sexlysten din at han kommenterer ting som han gjør? Han bidrar ikke akkurat til at du skal få tilbake lysten. 

Enig, det hjelper ikke akkurat på. Jeg forstår at han sikkert føler seg avvist og har prøvd å trygge han på at jeg er fortsatt tiltrukket av han. Men jeg synes det er så viktig at vi sammen kan kommunisere om det, men han går i lås og nekter å snakke.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig at dere gjør noe med dynamikken her. Det som jeg umiddelbart tenker at kan være problematisk, er at det ser ut som en skjev maktbalanse. Når han truer med å gå, så er det viktig at du ikke blir den som trygler eller gjør jobben. Dersom du gjør det, er forholdet tapt umiddelbart. Generelt gjør det noe med respekten menn har for oss kvinner.

Hva du skal gjøre, er vanskelig å si, lettere å si hva du ikke må gjøre, som det med å ikke trygle.

Ville tenkt at det ene du kan gjøre er å forholde deg til det. Spør om det er noe ønske om å gå ut av forholdet eller om dere skal prøve å ta kontakt med familieterapeut eller lignende.

Det andre er det jeg tror at jeg selv ville gjort. Delvis begynt å avklare og teste ut hvordan et liv uten ham er. Når han nærmest truer med å gå, så har det allerede gått litt for langt og han har ikke den samme respekten for deg. Jeg ville levd livet. Begynn med å komme deg etter den tøffe tiden du har hatt med prolaps. Tren litt og vær i aktivitet, gå til frisøren, smil (i alle fall for å vise at du ikke lar deg affisere 😁), finn på dine egne ting, gå ut med venninner, ta opp kontakten med noen du har savnet, gå på kafé, finn en ny hobby osv. Hva ville du gjort om dere hadde gått fra hverandre. Etter en tid når du kjenner at du nyter og har det bra med deg selv også uten å forholde deg for mye til ham, DA ville jeg tatt den samtalen om dere skal være dere eller om dere skal gå hver til deres. 

Anonymkode: 8f8f4...6f6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der høres ikke kjekt ut! For meg høres det ut som om dere trenger en samlivsterapeut eller lignende sammen.

Min lyst går litt opp og ned. I perioder kan den være ganske lav og i andre nesten ustoppelig. Og det henger nesten alltid sammen med hvor mye vi «snakker» hverandres kjærlighetsspråk. Når vi er nær hverandre mentalt, er det lettere for meg å være nær seksuelt. Han blir også mer nærtagende/sår i perioder der jeg ignorerer hans kjærlighetsspråk. Og da kan vi lett rote oss inn i noen diskusjoner som gir mer alvorlig utfall enn årsaker. Så, jeg vil anbefale kjærlighetsspråk! Det har reddet vårt ekteskap mer enn en gang. 🤗

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres ikke noe bra ut.
Har vel ikke noen gode råd dessverre, her er det msnnen din dom må ta seg sammen.

Vi har hatt det på samme måte, hun kom i overgangsalderen, sleit med helsa og lysten hennes forsvant.
Jeg ble frustrert for jeg synes det virket som hun ikke hadde lyst til å ha lyst. Følte meg oversett, og at hun ikke hadde noe interesse lenger. Vurderte å bryte ut..  men..

Så begynte jeg å tenke meg om, se det fra hennes side, med en kropp som var sliten og ikke på topp.
Fant ut jeg måtte gi henne litt tid, og forsøke å finne hva som ville tenne lysten i henne nå.
Heldigvis ble jeg, kommuniserte og fant ut st jo hun ville gjerne ha lyst, men helsa ville ikke en periode.

Har lært oss å leve med de gode periodene, der kroppen hennes synes det er greit med lyst. Og da er vi tilbake til god sex igjen, ikke så ofte som i gamle dager men ofte nok.

Har derfor egentlig ikke noen gode råd til deg, her er det mannen som må «våkne» å ta hensyn.
Kanskje parterapi eller sexolog kunne vært til hjelp for å vekke ham så han ser deg igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet som oftest blir skjøvet bort er at mannen sitter igjen avvist, og får ikke sine behov tilfredsstilt. Dermed må han "ta seg sammen" eller "skjerpe seg". Det er ikke enkelt å snakke hverandres kjærlighetsspråk når du føler deg avvist (gjentatte ganger). Humøret påvirkes, og man kan bli stille og innesluttet.

Når kvinnens sexlyst legges på mannen så anser jeg det som en fullstendig ansvarsfraskrivelse, ala påstander om at "han ikke gir henne orgasme". Han skal bidra til en orgasme, men mesteparten skjer i kvinnens hode/kropp.

Jeg har opplevd min del avvisninger fra min partner, og må takle det uten å klage eller lage styr av det. Det er en del av livet til meg som mann. Men de få gangene jeg har sagt nei... da er det tårer og verden tilnærmet ramler sammen. Hun følte seg avvist... nei, hva sier du!? 😂

Anonymkode: 3773f...da1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet som oftest blir skjøvet bort er at mannen sitter igjen avvist, og får ikke sine behov tilfredsstilt. Dermed må han "ta seg sammen" eller "skjerpe seg". Det er ikke enkelt å snakke hverandres kjærlighetsspråk når du føler deg avvist (gjentatte ganger). Humøret påvirkes, og man kan bli stille og innesluttet.

Når kvinnens sexlyst legges på mannen så anser jeg det som en fullstendig ansvarsfraskrivelse, ala påstander om at "han ikke gir henne orgasme". Han skal bidra til en orgasme, men mesteparten skjer i kvinnens hode/kropp.

Jeg har opplevd min del avvisninger fra min partner, og må takle det uten å klage eller lage styr av det. Det er en del av livet til meg som mann. Men de få gangene jeg har sagt nei... da er det tårer og verden tilnærmet ramler sammen. Hun følte seg avvist... nei, hva sier du!? 😂

Anonymkode: 3773f...da1

Nå er vel ikke «manglende orgasme» det som oftest er årsak til kvinnens manglende sexlyst… dette er så komplekst og individuelt at man kan faktisk ikke generalisere. Mulige årsaker kan være mangel på energi, hormoner, prevensjonsmiddel eller andre medikamenter, overgangsalder, sykdom, lite kjærlighet/gjensidig oppmerksomhet ellers i løpet av dagen, depresjon eller at man ikke føler seg sett og anerkjent. 
Mye kan man faktisk ikke gjøre noe med og andre ting må man som par ta tak i sammen. Kommunikasjon er vel nøkkelen uansett. Hvis man som mann føler seg avvist så bør man ta en samtale om det fremfor å bare «prøve på nytt å bli avvist igjen». Hadde det vært meg som hadde strevd med sexlysten hadde det ikke hjulpet at mannen hadde fortsatt å forsøkt, for det er tydeligvis ikke veien å gå når det ikke fungerer. Hadde han derimot sagt noe som «Jeg savner virkelig å være nær deg. Kanskje kan vi bare ligge her sammen litt, bare for å være nære?» og spørre «Er det noe jeg kan gjøre for at du skal kjenne på lyst igjen?» eller kommentere hvor godt det er å se kroppen min og poengtere hvor heldig han er for at han har meg som kone. Ikke at dette trenger å hjelpe hvis det er medisinske årsaker bak, men hadde hjulpet mye for at jeg skulle føle meg attraktiv og fått meg i seksuell modus igjen. 

Anonymkode: 73f2b...453

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solflekken skrev (På 8.3.2023 den 9.29):

Sex er ikke alt, bare gå fra en drittsekk som tenker slik

Ikke enig i at han er en drittsekk. Han føler seg såret, avvist og tenker nok an ts ikke liker han lenger. Når denne frustrasjonen bygger seg opp over tid går det utover forholdet. At ts kjøpte seg et sexleketøy kan nok forsterke følelsen av at hun ikke tenner på han og sånn sett til og med provosere.

Anonymkode: e18f9...64e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 9.22):

Han på sin side føler seg nok veldig avvist og tar det personlig. 

Problemet er at jeg blir møtt med så lite forståelse, han blir innesluttet og kald, nekter å snakke med meg.

Prøvde å ha en samtale med han om det i går, men det endte bare med at han mente vi burde gå fra hverandre. 

Hvordan gripe tak i dette?

Det er ikke du som er problemet, for å si det forsiktig.

Mannen din er et aspeløv og en stor mannebaby.

Gi han klar beskjed om å innta voksenrollen asap og slutt og oppføre seg som en forbanna sutrekopp.

Anonymkode: 02191...726

AnonymBruker
Skrevet

Sett på han en sleeve, å be han gjøre manns jobb. Sett så wanden på klitoris og la ha se hva du mener er solide orgasmer, som du trenger, for å kunne fungere 100%.

Gi han så hans beste BJ, så er han klar igjen når du ønsker.

Den som gir, den får. Det gjelder begge veier.

.

Anonymkode: a76b2...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...