AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #1 Skrevet 8. mars 2023 Jeg har fått sommerjobb i et større finansselskap, og fikk allerede i forbindelse med signering advarsel om denne sommerfesten. Dette er både for ansatte og kunder, så tenk folk med mye penger. Dette er absolutt ikke miljøet jeg vanligvis er i, så har ingen plagg jeg tror kan passe til slike tilstelninger. Har heller ingen ambisjoner om å bli en del av et slikt miljø, men trives veldig godt med faget, og da er folkene dessverre en del av pakka. Jeg har erfaring med selskapet fra før, så dette er ikke bare fordommer. Har en ide om stilen; lyst, kanskje lin osv, men aner ikke hvor jeg skal gå for å finne inspirasjon eller hvor jeg får kjøpt slike typer klær. Har ikke lyst til å svi av lommeboka, men har god råd og er opptatt av kvalitet. I og med at jeg har lyst til å jobbe i et slikt miljø, er dette plagg jeg tenker helt sikkert kan bruke igjen. Setter pris på alle tips, men unngå helst kommenterer om karrierevalg og arbeidsmiljø. Jeg vet dette er en del av pakka. Anonymkode: 80891...b0c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #2 Skrevet 8. mars 2023 Jeg tror du må jobbe litt med egne holdninger, og stereotyper 😅 Nei, vi er ikke som Exit-gjengen. Vi er helt vanlige mennesker, som i enkelte sammenhenger må kle oss pent, og la hettegenser og sneakers ligge igjen hjemme. På en sommerfest finner du de med lange, småblomstrede kjoler, etuikjoler fra Tiger, til sommerkjoler fra HM. Noen velger hæler, andre flate sko, selv synes jeg sandaler med kilehæl er mest behagelig. Noen har dyre vesker, andre bryr seg ikke om slikt. Noen bruker sminke, andre ikke. Vær velstelt jevnt over, det er det viktigste. Klær kjøper jeg som regel i alle prisklasser på zalando. Eller det blir en krise-tur innom Floyd om jeg føler for noe nytt rett før et arrangement. Anonymkode: 42de3...f02 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #3 Skrevet 8. mars 2023 Ta deg en tur på brukt butikk. Der kan du komme over noe tidløst og fancy. Eller er du heldig finner du en skatt fra 50 60 tallet Anonymkode: e5db3...812 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror du må jobbe litt med egne holdninger, og stereotyper 😅 Nei, vi er ikke som Exit-gjengen. Vi er helt vanlige mennesker, som i enkelte sammenhenger må kle oss pent, og la hettegenser og sneakers ligge igjen hjemme. Anonymkode: 42de3...f02 Hun sier jo at hun har konkret erfaring med akkurat denne festen i dette selskapet, og at der kler de seg sånn. At du har andre erfaringer selv om det er innen samme bransje, endrer ikke på dette. Anonymkode: fc72a...f02 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror du må jobbe litt med egne holdninger, og stereotyper 😅 Nei, vi er ikke som Exit-gjengen. Vi er helt vanlige mennesker, som i enkelte sammenhenger må kle oss pent, og la hettegenser og sneakers ligge igjen hjemme. På en sommerfest finner du de med lange, småblomstrede kjoler, etuikjoler fra Tiger, til sommerkjoler fra HM. Noen velger hæler, andre flate sko, selv synes jeg sandaler med kilehæl er mest behagelig. Noen har dyre vesker, andre bryr seg ikke om slikt. Noen bruker sminke, andre ikke. Vær velstelt jevnt over, det er det viktigste. Klær kjøper jeg som regel i alle prisklasser på zalando. Eller det blir en krise-tur innom Floyd om jeg føler for noe nytt rett før et arrangement. Anonymkode: 42de3...f02 Jeg går lett på sommerfest med hettegenser, shorts og joggesko. Noe jeg også kan bruke på jobb osv. I mitt firma har vi ingen kleskoder 😊 Anonymkode: c26d0...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 Kjøp noe fra Pia Tjelta. Det er like bankers som bunad på 17.mai på slike fester Anonymkode: 5416f...979 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta deg en tur på brukt butikk. Der kan du komme over noe tidløst og fancy. Eller er du heldig finner du en skatt fra 50 60 tallet Anonymkode: e5db3...812 Har forøvrig funnet gucchi og dolce gabana der 100kr for den ene og 150kr for den andre. Den andre var nok en veldig gammel bluse, med fancy farger og kul fasong Anonymkode: e5db3...812
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror du må jobbe litt med egne holdninger, og stereotyper 😅 Nei, vi er ikke som Exit-gjengen. Vi er helt vanlige mennesker, som i enkelte sammenhenger må kle oss pent, og la hettegenser og sneakers ligge igjen hjemme. På en sommerfest finner du de med lange, småblomstrede kjoler, etuikjoler fra Tiger, til sommerkjoler fra HM. Noen velger hæler, andre flate sko, selv synes jeg sandaler med kilehæl er mest behagelig. Noen har dyre vesker, andre bryr seg ikke om slikt. Noen bruker sminke, andre ikke. Vær velstelt jevnt over, det er det viktigste. Klær kjøper jeg som regel i alle prisklasser på zalando. Eller det blir en krise-tur innom Floyd om jeg føler for noe nytt rett før et arrangement. Anonymkode: 42de3...f02 Hun sier hun har erfaring med gjengen, og hun ba deg ikke diskutete hennes oppfatning. Er ikke sikkert du er den typen finansfolk hun snakker om. Anonymkode: a8cf0...8af 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun sier jo at hun har konkret erfaring med akkurat denne festen i dette selskapet, og at der kler de seg sånn. At du har andre erfaringer selv om det er innen samme bransje, endrer ikke på dette. Anonymkode: fc72a...f02 Nei, hun har ikke erfaring, hun skriver at hun ble "advart". Det gjør vi gjerne da vi vet enkelte kan finne på å møte i sneakers, det er ikke innafor. Jeg har vært i bransjen i Oslo i nesten 20 år, og mye av omgangskretsen er NHHere, så har nok vært bortom det meste av slike fester. Anonymkode: 42de3...f02 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 Bor du i Oslo kan du sjekke ut Moniker. Som ligger i Valkyrien , Majorstua . Der har de mye utvalg, og helt klart noe som kan passe i en sånn anledning Anonymkode: 2f33f...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 Jeg ville sett på Tise. Der kan du finne mange skatter. Zalando har også ofte salg på designerklær. Anonymkode: a573b...8f7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 "Da er folkene dessverre en del av pakka". Snakk om å være fordomsfull og skjære alle over en kam. Kan betrygge deg med at du ikke trenger å svi av lommeboka. Så lenge du kler deg pent og velstelt er det ingen som tenker over om kjolen din er kjøpt på Moniker eller Hm. Har jobbet i bransjen i mange år og har selv gått i alt fra Saint Laurent til Hm. Er selv opptatt av kvalitet, men man kan være heldig å finne gode plagg på Hm og. Du kan eventuelt sjekke ut Hm Premium Quality, Other Stories, Arket, COS osv. Det er litt rimeligere igjen, men som regel pene snitt og gode stoffer. Vil for øvrig gi deg et tips om å være litt mer åpen, kanskje kollegaene dine eller andre mennesker i bransjen kan overraske deg positivt. Min mest jordnære og rause venninne fant jeg på jobb i senere tid 🤗 Husk at erfaringen din også kan være et resultat av allerede etablerte fordommer! Anonymkode: 05975...aa1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 En ting til: Tise og Finn er helt supert, mange som selger splitter nye eller svært pent brukte plagg til en rimelig penge. Du kan jo eventuelt se i butikker og finne ut hvilke merker du liker og heller se om du finner noen av plaggene på Tise Anonymkode: 05975...aa1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 Hadde bare gått for noe klassisk og tidløst i gode materialer. Du trenger ikke kjøre LV fra topp til tå, det blir bare overkill og wannabe. Hemmeligheten er vel å være "put together" uten at det ser ut som du har gjort noen innsats. Men nå har jeg ikke peiling da jeg ikke frekventerer slike miljøer. Etter det jeg har lært på KG så må du for all del ikke gå med Jean Paul eller skinny jeans og polyester, alt utenom så skulle du være safe. Anonymkode: cfc72...182
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 Som en som er i dette miljøet anbefaler jeg zara. Der har de god kvalitet, og så kan du kanskje låne en veske som er litt dyrere. Hvit dress er fint, eller en lys kjole i dress stoff. Vintage og brukte vintageklær er malplassert. Tenker elegant og sommerlig. Anonymkode: 14469...882
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som en som er i dette miljøet anbefaler jeg zara. Der har de god kvalitet, og så kan du kanskje låne en veske som er litt dyrere. Hvit dress er fint, eller en lys kjole i dress stoff. Vintage og brukte vintageklær er malplassert. Tenker elegant og sommerlig. Anonymkode: 14469...882 Elsker Zara! Anonymkode: a573b...8f7
skruf Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 Jeg synes ByTiMo har mye fint, har noen kjoler av det merket selv, så kan gå god for kvaliteten de har alt fra hverdagskjoler til veldig pyntete kjoler. ByTiMo er også norsk design, noe jeg liker godt. https://bytimo.com Disse kunne jeg gjerne brukt på en sommerfest https://bytimo.com/product/boho-midi-dress/ https://bytimo.com/product/cotton-slub-button-down-dress-white/ https://bytimo.com/product/cotton-slub-midi-dress-delightful/ https://bytimo.com/product/cotton-slub-relaxed-dress-delightful/ https://bytimo.com/product/bohemian-midi-dress-vintage-bouquet/ Simple Retro har også mange fine kjoler, men har ikke testet noen av de selv, så vet ikke kvaliteten på de. Har ei kåpe derifra, og den er nydelig og god kvalitet, så tror jeg kommer til å bestille meg kjole også https://www.simpleretro.com/collections/dresses https://www.simpleretro.com/collections/dresses/products/22010-fiona-cotton-blue-midi-dress?variant=41341288644794 https://www.simpleretro.com/collections/dresses/products/heather-ruffle-bubble-sleeve-beige-dress?variant=42051625943226 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Jeg jobber ikke innen finansmiljøet (har dog vært på en del eventer og har mange venner i miljøet), men har deltatt på alt fra dåpsfester av store båter til 17. mai på grand hotell og har mye familie som er i høye stillinger i både finanssektoren og resten av næringslivet. Folk kommer virkelig i alt fra Ganni til H&M og ingen bryr seg. Er du kvinne så gå for en mønstret kjole som er knelang eller lengre (eller noen løse dressbukser med en fin topp til). Er du mann så er idéen om lin god for da unngår du nok de verste svetteringene. Bare vær komfortabel. Du trenger virkelig ikke å bruke mye penger eller tenke på spesifikke merker (bare kjøp et plagg du synes er pent uavhengig av merkelappen), men du har rett i at god kvalitet er et pluss. Bare unngå polyester for det er klamt og svetten setter seg i plagget Ellers så anbefaler jeg å legge de negative holdningene dine igjen hjemme for det finnes dårlige epler overalt. Folk "lukter" om du er negativt innstilt til dem eller er ukomfortabel. Anonymkode: 3242d...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Sats på kjoler, det blir aldri feil Anonymkode: 1a936...dc5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 Tror også det finnes steder man kan leie klær... om du befinner deg i Oslo. Anonymkode: 36683...d1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå