Gå til innhold

Ikke fått sove skikkelig på en stund pga sorg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i det siste vært bekymret og hatt sorg etter dødsfall. Får ikke sove på natten har sove 3-4 timer natten i en uke og 1 time siste dagene. Kan jeg få hastetime til sovetabletter? Vill de virke? Er trøtt begynner bare å overtenke og klarer ikke ligge stille får lenge får da begynner jeg å tenke så mye. Noen tips til og sovne? 

Anonymkode: 56bec...1f3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En tur til legen kan være lurt, søvn er viktig! Men om du får medisiner, husk å spørre om bivirkninger. Så kan dere avgjøre sammen om bivirkningene er verdt søvnen man får. Oftest får man sove medisin for kun 2 uker. 

Det aller viktigste er å ikke stresse over at man får lite søvn. Lettere sagt enn gjort, men det er sant. Ta deg 20 minutter på ettermiddag/kveld, hvor du setter deg ned og føler og tenker på ting. Trenger ikke være veldig produktivt, men bare gjør det. Om tankene kommer senere på kvelden, kan du tenke «dette kan jeg med god samvittighet ta i tenke timen min i morgen». Så gjør du det samme neste dag. 

Det kan hjelpe mye å gå tur/fikle med noe hobby (male/tegne/strikke/lese osv). Da bruker man hjernen på en sunn måte, som vil hjelpe deg å organisere tanker bedre. Tv/mobil/pc- hjelper ofte ikke, fordi da er hjernen på samme måte av / men samtidig overstimulert. Å bruke kroppen ila dagen vil hjelpe til bedre søvn også. Kom deg ut i dagslys, for da skjønner kroppen bedre at mørket betyr søvn.

Prøv å unngå å trykke på tlf i senga. Får du ikke sove ila 30 minutter, så stå opp og ta deg en varm dusj, og legg deg igjen. Hold på slik. 

Unngå å spise mat siste timene før du skal legge deg

Det finnes også puste øvelser som kan hjelpe få en roligere puls, kropp og hode, masse på YouTube. For meg så funker det å puste rolig inn og ut med magen 3-5 ganger, før jeg holder pusten. Ikke hold pusten slik man gjør under vann (dytter tunga bak i svelget), bare stopp opp på innpust er på behagelig max. Så holder du pusten til det så vidt begynner å bli ubehagelig, før man puster rolig ut igjen. Så begynner man på nytt. Det som er fint med dette er at det gir roligere puls, men samtidig å ha noe å fokusere på, sånn at ikke tankene løper løpsk av bekymringer 

Unngå koffein (kaffe/brus) et par timer før leggetid 

Unngå nikotin (snus/røyk) en time før leggetid

Opphold deg kun på soverommet ift søvn. Det hjelper hjernen å forbinde rommet og senga med søvn. 

Dette er veldig forskjellig for folk, men kan det hjelpe å høre på noe skikkelig kjedelig i det du skal sove? Så du lytter til det, istedenfor å ligge å tenke. At det blir så kjedelig, at du sovner. 

Nå skal man ikke alltid skyve vekk tanker og følelser, men det handler om tid og sted. Om du ikke klarer balansere dette selv, så kontakt fastlege eller psykolog, de har mye godt de kan hjelpe til med når det kommer til sorg, tanker og følelser ❤️

Anonymkode: 612b2...f97

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Podcast! Jeg ble avhengig av podcast for å sove i begynnelsen av min sorg. Hvis jeg ikke hørte på noe, begynte jeg bare å se for meg ting, tenke og gråte. Er fortsatt avhengig av det, men heller det enn sovemedisin. 

Anonymkode: cdcae...3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...