AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Er 27 år gammel, jeg har en mastergrad og en fastjobb med over 700 000 i årslønn. Jeg er nå i en periode hvor jeg tenker å kjøpe en bolig til ca 3,5 mil, jeg ønsker å kjøpe i nærheten av Oslo pga jobb, men jeg kan bo ca 1 time unna og pendle, så lenge det går tog. Jeg har sudielån tilsvarende 550 000. Ingen bil og er alene. Jeg er også åpen for å leie ut deler av boligen. Er jeg sjanseløs i dagens boligmarked? Anonymkode: 96df3...bbd
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 du kan jo selv ta kontakt med banken for å spørre om dine sjanser, bruke lånskalkulator og følge med på finn? Hvor mye har du i EK? Anonymkode: cf2a3...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Spørs hvor mye du har i egenkapital? Sikt på steder som Jessheim, Gjerdrum, Gjøvik, Drammen, Lørenskog, Lillestrøm omkringende Oslo. Du vil ikke få noe mer enn en 1roms eller liten 2roms i dårlig strøk i Oslo for 3,5 mill. Anonymkode: ca038...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 Litt av problemet er at jeg står uten EK, men jeg kan spare meg raskt opp til det. Jeg har ikke så veldig lyst til å bo i Oslo, men jeg er født og oppvokst i Oslo og kjenner en god del som nylig har kjøpt seg fine boliger til 3,5 til 4. Anonymkode: 96df3...bbd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 Mange fine nybygg til ca 3 mill i Lørenskog. Jeg jobber i Oslo sentrum, pendler hver dag, 25 min fra busstopp og inn kontordøra. Hyppige nok avganger på natten i helgene også. Anonymkode: 909a0...85d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 27 år gammel, jeg har en mastergrad og en fastjobb med over 700 000 i årslønn. Jeg er nå i en periode hvor jeg tenker å kjøpe en bolig til ca 3,5 mil, jeg ønsker å kjøpe i nærheten av Oslo pga jobb, men jeg kan bo ca 1 time unna og pendle, så lenge det går tog. Jeg har sudielån tilsvarende 550 000. Ingen bil og er alene. Jeg er også åpen for å leie ut deler av boligen. Er jeg sjanseløs i dagens boligmarked? Anonymkode: 96df3...bbd Du har ikke egenkapital , 550,000 i studielån (som trekkes fra hva du kan låne) og ønsker å låne 5 x inntekt..Eh ja, det er helt uaktuelt. Trøsten for deg er at boligprisene garantert vil stupe utover året og neste år når boliglånsrenten blir 6-7 %. Så hadde jeg vært deg hadde jeg startet sparingen asap! Men så sant du ikke klarer å spare 1 mill på 1-2 år så vil du aldri få låne så mye som 3,5 millioner på den lave lønnen med over en halv mill i studielån. Anonymkode: ab036...2f3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Trenger man bolig til 3.5 mill når man er alene uten barn? En halvtime unna Oslo S med tog finner man boliger til under 3 mill. Anonymkode: f8b39...a28 1
esmer Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har ikke egenkapital , 550,000 i studielån (som trekkes fra hva du kan låne) og ønsker å låne 5 x inntekt..Eh ja, det er helt uaktuelt. Trøsten for deg er at boligprisene garantert vil stupe utover året og neste år når boliglånsrenten blir 6-7 %. Så hadde jeg vært deg hadde jeg startet sparingen asap! Men så sant du ikke klarer å spare 1 mill på 1-2 år så vil du aldri få låne så mye som 3,5 millioner på den lave lønnen med over en halv mill i studielån. Anonymkode: ab036...2f3 Jeg vil si hun har en ganske god lønn, hvertfall til å være så ung. Hun har også skrevet at hun kan raskt kan spare seg opp til EK. Å få låne 3,5 mill. kan nok bli vanskelig, men til neste år har du forhåpentligvis klart å spare opp EK, samt økt 30-40 000 i lønn (det kommer du til å gjøre, 3-4% er realistisk med mastergrad) og betalt ned noen tusenlapper på studielånet. Lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå