Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han skjønner ikke alvoret om at vår 6 mnd gammel baby er nå 10 kg og 68 cm lang, og dermed overvektig. Jeg sier til han at vi såklart ikke skal slanke barnet, men at baby ikke skal få masse "babysnacks" fordi han synes det er gøy å gi. Han ler og sier at det ikke gjør noe at han er overvektig og mener jeg er hysterisk. Såklart går mye seg til når baby begynner å krabbe og gå, men vi behøver ikke akkurat legge opp til overvekt. Hvordan få pappaen til å forstå? 

Anonymkode: 3e12f...856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ro ned....

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta pappaen med til helsesøster og få henne til å forklare det til ham? 

Anonymkode: 64716...af8

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Slapp av...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
fjær skrev (2 minutter siden):

Ro ned....

Jeg hører du sier det, men pappaen mater baby med masse babysnacks i tillegg til måltidene til baby. Fortsetter det sånn så blir baby meget overvektig, baby elsker mat og sluker det. 

Ts 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ta pappaen med til helsesøster og få henne til å forklare det til ham? 

Jeg har bedt han bli med neste gang ja. 

Ts 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

6 mnd gammel baby er aldri overvektig hvis den ammes, uansett vekt. Hva er forresten "babysnacks" om en så liten unge spiser? Antar det ikke er smågodt, potetgull og øl.

Anonymkode: 2c9b8...ed5

• Liker 30
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Store babyer leder ikke til overvekt. Baby spiser jo ikke ennå engang. Dårlige matvaner gjennom barndommen, javisst, men baby skal du ikke slanke eller begrense mat/næring til. Jada, babyen er stor. Dette kommer til å stoppe opp på et eller annet stadium i veksten, du får ikke en "feit unge" fordi baby er stor.

Her må du roe ned, men hva slags "snacks" er det far gir baby? Det er jo ikke mye mer enn smaksprøver når baby er så liten?

Anonymkode: d01ed...407

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Med babysnacks så mener jeg smootiposer, frukt i matsmokk, blåbærkjeks til baby, og sånne maispuffer til baby. Av og til lar han baby smake på ting ikke baby burde også,bittelitt, men likevel. Baby trenger ikke smake på smilsjokolade. 

Ts 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får slutte å servere fløte på kranene da...  Burde kun serveres skummetmelk på tuttærna (både venstre og høyre)! :opplyser:

Hva er "babysnÆcks" forresten ? :klo:  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

6 mnd gammel baby er aldri overvektig hvis den ammes, uansett vekt. Hva er forresten "babysnacks" om en så liten unge spiser? Antar det ikke er smågodt, potetgull og øl.

Anonymkode: 2c9b8...ed5

Ammer ikke, gir morsmelkerstatning. Se svar over ang snacks. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk bevist gjennom forskning at overvekt hos babyer gir forhøyet fare for overvekt hos skolebarn.

Babyer trenger ikke spise «snacks». 
Melk og måltider holder lenge.

På helsestasjonen følger de vel med på percentilskjemaet? Og gir deg råd deretter?

Det er ikke til å stikke under en stol at det aldri har vært så mange overvektige barn i Norge som nå.

Overvekt er vondt å levd med for barn. Så viktig å legge til rette for et aktivt liv, med gode sunne måltider fra tidlig alder.

Anonymkode: dcae2...f70

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Med babysnacks så mener jeg smootiposer, frukt i matsmokk, blåbærkjeks til baby, og sånne maispuffer til baby. Av og til lar han baby smake på ting ikke baby burde også,bittelitt, men likevel. Baby trenger ikke smake på smilsjokolade. 

Ts 

Sært av folk som svarer her å bagatellisere dette. Synes ikke det er ille, men det er jo utrolig unødvendig. Babyer vet ikke om snacks og har det helt fint med mm/mme og vanlig mat ellers, de trenger ikke å introduseres for godis så tidlig, og i hvert fall ikke så ofte som du gir uttrykk for.

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Reagerte ikke på vekten i seg selv men enig at far kan være litt mer obs på hva han mater med. Syns ikke eksemplene du nevner er ille, men det kommer såklart ann på mengden. Smake på sjokolade derimot er helt unødvendig. 

Anonymkode: 4b5d0...408

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår yngste sønn var stor når han ble født (5,1 kg). Han lå rett over den såkalte kurven for barn på hans alder fra han ble født til han kom i puberteten. Hver eneste gang vi var hos helsesøster på helsestasjonen eller på barneskolen, så gikk det i det samme. Han fikk ikke så mye snacks og digg utenom. Vi slanket aldri sønnen vår og jeg tok det at han alltid lå rett over kurven til helsestasjonen med en klype salt. For de fikk det til å høres ut som om at han var veldig overvektig og mer eller mindre i helsefare hvis vekten ikke gikk ned... Han var ikke mange kilo over den såkalte kurven deres, men 1-2 kg og helsesøsteren lagde jo nesten ramaskrik.......

Så han var litt lubben fram til han kom i puberteten. Da strakk han seg i høyden og ble normalvektig (ifølge helsesøsters kurve......). 

Er barnet selvfølgelig mange kilo overvektig, så bør man stramme inn på babysnacks og heller gi måltider (og sunnere) til faste tider. Her må far være litt mer oppmerksom på hva han mater babyen sin med. Men en baby på 6 mnd veier mellom ca 7-9 kg, så jeg vil ikke si at vekten er så altfor gale da...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts 

Det meste du nevner er jo helt normalt å gi. Vi ble anbefalt både smoothie og frukt/bær i matsmokk på helsestasjonen. Kjeks til baby må jeg innrømme jeg ikke visste fantes da 😅

Anonymkode: 6f520...5dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Kittykat skrev (41 minutter siden):

Vår yngste sønn var stor når han ble født (5,1 kg). Han lå rett over den såkalte kurven for barn på hans alder fra han ble født til han kom i puberteten. Hver eneste gang vi var hos helsesøster på helsestasjonen eller på barneskolen, så gikk det i det samme. Han fikk ikke så mye snacks og digg utenom. Vi slanket aldri sønnen vår og jeg tok det at han alltid lå rett over kurven til helsestasjonen med en klype salt. For de fikk det til å høres ut som om at han var veldig overvektig og mer eller mindre i helsefare hvis vekten ikke gikk ned... Han var ikke mange kilo over den såkalte kurven deres, men 1-2 kg og helsesøsteren lagde jo nesten ramaskrik.......

Så han var litt lubben fram til han kom i puberteten. Da strakk han seg i høyden og ble normalvektig (ifølge helsesøsters kurve......). 

Er barnet selvfølgelig mange kilo overvektig, så bør man stramme inn på babysnacks og heller gi måltider (og sunnere) til faste tider. Her må far være litt mer oppmerksom på hva han mater babyen sin med. Men en baby på 6 mnd veier mellom ca 7-9 kg, så jeg vil ikke si at vekten er så altfor gale da...

Et barn på bare 6 mnd vil ha et massivt utslag på noen få kilo da det er mye for en baby. Så nei, man skal ikke la være å reagere før babyen er mange kilo overvektig!!

Anonymkode: 57d4c...607

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ts 

Frukt i matsikkerhet og et par rispuffer ville jeg ikke bekymra meg over. Men smoothieposer og de blåbærposene ville jeg droppa. 

Men det kanskje viktigste du skal gjøre er å ikke i masse industrigrøt til babyen.

Jeg er ikke motstander av industrigrøten til baby sånn generelt, men den er inmari energitett mat, sammenligne med alternativ babymat. Server heller kjøtt, fisk, grovbrød med leverpostei, bønner, linser,grønnsaker og frukt til babyen.

Hvis du skal gi grøt, så la baby spise med skjea selv så fort det går,istedet for å mate baby.

Anonymkode: f9e3f...793

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Et barn på bare 6 mnd vil ha et massivt utslag på noen få kilo da det er mye for en baby. Så nei, man skal ikke la være å reagere før babyen er mange kilo overvektig!!

Anonymkode: 57d4c...607

Jeg bare forteller om min erfaring. Vår sønn var som sagt en stor baby når han ble født og han lå over kurven helt fram til han kom i puberteten. Hvor mange kilo han var når han var 6 mnd det husker jeg ikke, men på nettet så står det at en 6 mnd gammel baby veier et sted mellom 7-9 kg, så derfor skrev jeg at vekten ikke var så altfor gale. Men det er bare min personlige mening, jeg er ikke utdannet som helsesøster. 

Man skal så klart følge helsesøsters råd om mat, og det gjorde vi, men vår sønn lå likevel over kurven som de brukte. Men man skal aldri slanke en baby eller gi en baby mindre mat. Da kutter man ut alle mellommåltidene med babysnacks først og fremst, sånn at baby blir mett på skikkelig og næringsrik mat.

Endret av Kittykat
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud

Anonymkode: ea977...6a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...