AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Fått beskjed om at det er påvist celleforandringer og positiv HPV test hos gynekologen. Hun skriver i brevet at det ikke nødvendigvis er farlig men at jeg må til ny undersøkelse for utvidet celleprøve og fått akutt time om to uker. Er veldig redd nå og lurer på om andre har fått samme beskjed uten at det er kreft? Eller noen som vet hva som skjer fremover? Anonymkode: 29074...97a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Hva kommer det av og kan jeg ha smittet andre? Må jeg for alltid bruke kondom nå? Jeg har ikke kjønnsvorter eller noe og er usikker på om kjønnsvorte-HPV er samme HPV som gir kreft og celleforandringer? Noen som kan mer om dette? Anonymkode: 29074...97a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Mange har celleforandringer uten at det har utviklet seg til kreft. Det er ulike nivåer av celleforandringer (fra lavgradige til grove) og det avgjører i stor grad om hvorvidt de koniserer nå eller om du skal ta nye celleprøver etter en stund og bare følger litt nøyere med. Så det får du nok mer info om da. HPV er en gruppe virus der noen få av de er i mye større grad assosiert med celleforandringer og kreft enn andre. Det er veldig vanlig, og mange har celleforandringer som går tilbake av seg selv. HPV er seksuelt overførbart, men det er ikke noe man for eksempel tester for med mindre man er i livmorhalsprogrammet fordi det er så vanlig at man har det en eller flere ganger i løpet av livet. Man kan også få celleforandringer og evt kreft i hals av noen av HPV-typene (spesielt HPV 16 og 18) og det er veldig økende med halskreft nå grunnet dette (før var halskreft mye mer noe stort sett alkoholmisbrukere og røykere fikk). Du må ikke for alltid bruke kondom nei, men alt dette kan du spørre om hos legen din! Du kan også fortsatt vaksinere deg for HPV, for den vil da virke for de typene HPV du vaksineres mot som du ikke har hatt, og da er gardasil 9 den beste fordi den beskytter mot mange typer, også flere HPV-virus assosiert med kjønnsvorter. Anonymkode: b0e25...a98 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/celleforandringer-i-livmorhalsen Anonymkode: c1cc7...382
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Veldig, veldig mange har HPV, mener det regnes med at 70% vil få det før eller senere. Du trenger ikke å bruke kondom på grunn av HPV, men det anbefales jo uansett om du har tilfeldig sex. Det er veldig vanlig å få beskjed om at man har celleforandringer uten at man har kreft. Ville prøvd å slappe av om jeg var deg, for det kommer sannsynligvis til å gå helt fint Hentet fra https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/: "Viser celleprøven lette celleforandringer (CIN 1 / LSIL) er det vanligvis et tegn på at du har en HPV-infeksjon, og slik infeksjon går oftest tilbake av seg selv. Er HPV-testen også positiv blir du enten henvist direkte til gynekolog for flere undersøkelser, eller du må ta en ny prøve etter en tid. Legen gir deg beskjed om når. Noen ganger er det best å vente litt for å se om HPV-infeksjonen blir borte av seg selv. Viser celleprøven alvorlige celleforandringer (CIN 2 eller 3 / HSIL) vil legen henvise deg til gynekolog. For å kunne sjekke livmorhalsen grundigere, foretar gynekologen en kolposkopi og tar vevsprøver. Hvis det oppdages alvorlige celleforandringer i vevsprøven, anbefales en liten gynekologisk operasjon som kalles konisering. Siden man ikke vet hvilke tilfeller som vil utvikle seg til livmorhalskreft, vurderer gynekologen behovet for behandling ved CIN 2. CIN 3 vil som regel bli behandlet. Viser prøvene kreft, vil det bli gjort undersøkelser for å finne ut hvor langt sykdommen har kommet. Legene vil så avgjøre hva som er den beste behandlingen." Hentet fra https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/celleforandringer-i-livmorhalsen: "Har du har fått påvist celleforandringer i livmorhalsen, er det viktig å vite at celleforandringer ikke er kreft, men kan hos noen (10-15 %) utvikle seg til kreft dersom det ikke blir behandlet." Anonymkode: d6645...a63 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Tusen takk for god info dere! Jeg er redd fordi jeg har hatt diffuse smerter i underlivet/omtrent der eggstokkene begynner i snart et år, altså at jeg har kjent at noe ikke er som det skal, og ingen har funnet årsaken så jeg har bare måttet gå med det. Er nå redd dette er årsaken Får prøve å puste og se hva gynekologen sier på akutttimen Anonymkode: 29074...97a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 Hvordan gikk det ts? Er i samme situasjon som deg nå Anonymkode: f6a2f...477
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan gikk det ts? Er i samme situasjon som deg nå Anonymkode: f6a2f...477 Jeg er ikke ts, men har vært gjennom det samme. Mest sannsynlig har det gått helt fint og det vil det nok gjøre med deg også. Celleforandringer og hpv er svært vanlig. Det trenger ikke å utvikle seg til kreft selv om der er celleforandringer. I de fleste tilfellene stabiliserer de seg av seg selv. Men har man først funnet dem, så fjerner man dem for sikkerhetsskyld. Og HVIS der skulle være celleforandringer som forstadie på kreftceller, så tar det ofte opptil 10 år før det utvikler seg kreft. De mest aggressive formene er svært sjeldne. Anonymkode: f11ac...1ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 23.27): Hva kommer det av og kan jeg ha smittet andre? Må jeg for alltid bruke kondom nå? Jeg har ikke kjønnsvorter eller noe og er usikker på om kjønnsvorte-HPV er samme HPV som gir kreft og celleforandringer? Noen som kan mer om dette? Anonymkode: 29074...97a Vil anbefale å ALLTID bruke kondom. Havner du i et langvarig forhold kan dere droppe kondom når begge har sjekket seg ♥️ Slik det er nå kan du smitte andre med HPV. Er du vaksinert mot det? Anonymkode: 937ad...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 Ja, fått samme beskjed. Har ikke kreft. Gjennomført konisering og ingen celleforandringer 2 år etter. Anonymkode: cc61f...728 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, fått samme beskjed. Har ikke kreft. Gjennomført konisering og ingen celleforandringer 2 år etter. Anonymkode: cc61f...728 Konisering betyr at man "brenner" av deler (det er snakk om veldig veldig lite) av livmorshalsen for å fjerne celleforandringene. Gjøres i lokabedøvelse m/en del beroligende innabords. Gikk veldig fint. Det kan skje at man må gjennomføre en konisering til, men jeg slapp det da de fjernet alt. Om du er i fertil alder og ønsker barn vil de ta hensyn til dette og ikke fjerne mer enn nødvendig. Mange kvinner har gått gjennom konisering. For å si det sånn, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg sannsynligvis utviklet kreft etter 10+ år. Siden jeg gjorde det, og nå ikke har celleforandringer, er ikke den risikoen der. Anonymkode: cc61f...728
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 Har selv hatt celleforandringer og hpv viruset da jeg var i 20 årene. gynekologen brant vekk en celledel i livmorshalsen. og da hadde jeg ikke lenger celleforandringer. Men det kan utvikle seg til kreft ja, hvis det ikke gjøres noe da. Dette vil nok gå helt bra så lenge dem gjør noe. Anonymkode: 69ddc...fac 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 Har hatt dette i 15 år, det er veldig vanlig og 0 stress. Ble konisert for noen mnd siden. Du legger mye mer drama i dette enn hva som er normalt og nødvendig... Anonymkode: 1e606...38c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 Å få påvist celleforandringer og bli fulgt opp og kanskje få behandling er ikke farlig, det er det beste som kan skje deg. Det å gå med celleforandringer som ikke blir oppdaget er det farlige. Anonymkode: e1fd3...41a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 Du var fått påvist celleforandringer som er svært vanlig. Husk at de fleste celleforandringer går tilbake av deg selv. HPV er roten til celleforandring. Det er hpv viruset som 90% av befolkningen har som fører til celleforandring. Det verste som kan skje er at du må fjerne en liten bit av livmortappen, hvis ikke forandringene trekker seg tilbake. det anbefales å ta hpv vaksinen. For når du blir kvitt det, så blir du ikke resmittet. Partner bør også ta vaksinen. Vi holder på med d samme nå Anonymkode: 278fb...f6e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å få påvist celleforandringer og bli fulgt opp og kanskje få behandling er ikke farlig, det er det beste som kan skje deg. Det å gå med celleforandringer som ikke blir oppdaget er det farlige. Anonymkode: e1fd3...41a Trenger ikke være farlig det heller. 80% får hpv en gang i løpet av livet. Hos 90% går det over helt av seg selv, og ca 10% får utvikling av infeksjon. Av denne 10% er det kun 1% av de med lette celleforandringer som utvikler kreft og av de med alvorlige celleforandringer så er det kun 30% av dem som utvikler kreft og der igjen er det ikke en voldsomt stor prosent som faktisk dør eller blir hardt rammet. At det følges med på og taes jevnlige prøver er forebyggende arbeid for å avdekke de svært få prosentene som KAN bli farlige. Det betyr ikke at celleforandringer i seg selv er farlige. Så er det selvsagt bra at det kan avdekkes og følges med noe så enkelt som jevnlige kontroller, for vi har såklart ingenting å miste. Men å reagere slik TS gjør nå er høyst unødvendig og kunne vært avfeid med et enkelt googlesøk. Anonymkode: 1e606...38c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå