Gå til innhold

Har noen erfaring med bleieslutt i tidlig toårsalder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg sliter litt med bleieslutt. Sønnen min er to år, og han har gått på do siden han var ganske ny. Han slet med sår bak, så han har basicly bæsjet i do hele tiden. Har kanskje hatt ti bæsjebleker i begynnelsen. 

Han har også vært tørr på natta siden han var noen mnd og våkner gjerne om han må på do å tisse. Da sier han faktisk ifra. 

Så vi bestemte oss for å forsøke å slutte med bleie helt i august da han var 15/16 mnd. Det gikk litt opp og ned, men likevel en del uhell med tiss. Aldri bæsj. 

Dessverre gikk jeg og min mann fra hverandre og vi flyttet. Det ble en stor omveltning i livet og vi bodde hos foreldrene mine som har hvite dyre møbler. Vi tok på bleien igjen og heller lot han tisse på do når det falt naturlig i stell og ved bæsj eller ved skift. 

Planen var at han skulle begynne i bhg til høsten, men fikk vite at han kanskje får plass før den tid. Vi hadde planer om å ta bleieslutt til sommeren, men siden det blir usikkert nå om jeg får ferie eller ikke eller hva som skjer, er det lurt å begynne nå. 

Han klarer tydeligvis å holde seg. Han går flere timer uten å tisse. Han kan begynne å tisse på gulvet og han sier ifra (mens han tisser) og jeg kan si "vent vent, tiss på potta", og han holder seg helt til vi har kommet dit. 

På morgenen også har han tisset i bleien om den er på, med engang han våkner, men når han er uten, tisser han ikke. Da vil han på do om jeg spør. 

Han er ikke veldig glad i å avbryte lek for å gå på do, og jeg har latt han ha på bukse så han skal kjenne at det blir vått. Jeg har sagt vi kan ta med kuene og hestene inn på do..men noen ganger vil han ikke, også tisser han ti minutter senere i buksa istedet.. 

Jeg vet han kan, men jeg er usikker på om jeg gjør det riktig og greit for ham? Bør jeg bare la han tisse og kjenne sjøl, bør han gå bar nedentil, bør han ha faste tider, bør jeg innføre belønning i form av nonstop hver gang han går til potta uavhengig om noe kommer eller ei (han er kanskje ikke moden nok, men da blir det kanskje mer lystbetont)? 

Anonymkode: 5a6bc...5eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opp 💕

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du spør om, men er lettere å slutte på sommeren. Mine har sluttet «av seg selv» den sommeren etter de har blitt 2 år. 

Anonymkode: 4eefc...63b

AnonymBruker
Skrevet

Eldste sluttet med bleie rett etter hun fylte 2. Hun var som din vant til å bæsje på do fra før. Vi tok henne på do etter klokka i begynnelsen, ca 1,5 time mellom hver gang + før hun skulle ut og rett etter soving. Hadde noen få uhell i barnehagen, men bare 3-4 stk i løpet av den første måneden. Ingenting etter det. Hun sluttet midt på vinteren. 

Av dine forslag ville jeg latt han gå naken nedentil og dermed kjenne selv, faste tider eller en kombinasjon. Kanskje naken først frem til du ser hvor lange intervall som er riktig for han og deretter fulgt klokka mer. 

Nr 2 var litt eldre, ca 2,5 år og ikke vant med å bæsje på do fra før. Der fikk hun gå naken nedentil + vi hadde faste tider. Hun sluttet også på vinteren. 

Anonymkode: 7deba...118

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du spør om, men er lettere å slutte på sommeren. Mine har sluttet «av seg selv» den sommeren etter de har blitt 2 år. 

Skrev noen spørsmål nederst i innlegget. Det er ikke sikkert jeg får ferie til sommeren til å være der å ta bleieslutt. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eldste sluttet med bleie rett etter hun fylte 2. Hun var som din vant til å bæsje på do fra før. Vi tok henne på do etter klokka i begynnelsen, ca 1,5 time mellom hver gang + før hun skulle ut og rett etter soving. Hadde noen få uhell i barnehagen, men bare 3-4 stk i løpet av den første måneden. Ingenting etter det. Hun sluttet midt på vinteren. 

Av dine forslag ville jeg latt han gå naken nedentil og dermed kjenne selv, faste tider eller en kombinasjon. Kanskje naken først frem til du ser hvor lange intervall som er riktig for han og deretter fulgt klokka mer. 

Nr 2 var litt eldre, ca 2,5 år og ikke vant med å bæsje på do fra før. Der fikk hun gå naken nedentil + vi hadde faste tider. Hun sluttet også på vinteren. 

Anonymkode: 7deba...118

Da virket det som din første var ganske klar for det, for det var veldig lite uhell 😊 

Vi har pleid å følge klokken og i naturlige overganger. For de fleste gangene skjønner jeg (og han) at han må tisse, men så vil han ikke på potta fordi det er andre ting han vil mer.. Virker som han går og holder seg. Så de gangene han faktisk har hatt uhell så var jeg sett på det litt som en læringsmulighet at tisset kommer uansett og det er ikke deilig å tisse i buksa.. Så derfor har vi liksom hatt buksa på da.. 😅

Men det vil kanskje fungere bedre om man ikke har noe i det hele tatt, kanskje det gir en annen effekt. Blir det tett om jeg fjerner buksa nå? Har holdt på siden fredag.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke finnes én fasit. Men hos oss fungerte det best å bare bestemme at nå begynner vi med truse, og så legge bort bleiene. Da var vi imidlertid avhengige av å ha litt ferie. Den ene sluttet i sommerferien, og det tok alle fire ferieukene vi hadde før hun knakk koden helt, hun hadde lenge 1-2 tisseuhell daglig selv om det meste kom i do. Den andre slutter i påskeferien, og brukte 3-4 dager. 

Hos oss fungerte det også best å la det skje uhell. Vi forsøkte litt å gå på do etter klokken, men det ble mest frustrasjon av det, særlig med det barnet som trengte mest tid på bleieslutten. Hun var nesten helt tørr i noen dager etter at vi tok av bleien, men det var fordi hun aldri rakk å tisse i buksa fordi vi satte henne ofte på do. Jeg opplevde det som at hun trengte uhellene både for å bli mere bevisst på at hun tisser og å gjenkjenne tissetrang. Søsteren hadde ikke samme utfordring, men hun var litt eldre. 

Begge hadde det slik at de kunne være på do og det ikke kom noe, og så tisset de på gulvet 5 min senere. Den yngste skjedde det med i flere uker. Men så plutselig var det som om noe falt på plass, hun begynte å si fra, og ha rett, og da var hun også villig med på do. Og siden har det ikke vært uhell i våken tilstand (den ene har uhell på natten en sjelden gang, den andre har nesten alltid uhell om vi ikke vekker og følger på do ved midnatt).

Anonymkode: f3851...507

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte sommeren til bleieslutt med mine barn rundt 2 års alder. 
Jo lenger en venter, jo vanskeligere blir det å slutte. 
Det var lettere bekledning, og faktisk så fikk guttene lov å tisse i gresset hvis vi var ute og i friluft. 
Jeg tok de med på do og oppmuntret de til tissing selv om de ikke ga utrykk for at de måtte tisse.
Dette for at de skulle få inn rutinene regelmessig. 
Skryt og oppmuntring. 
I overgangsperioden hadde de bleie på natten 

Anonymkode: 39dbc...55e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrev noen spørsmål nederst i innlegget. Det er ikke sikkert jeg får ferie til sommeren til å være der å ta bleieslutt. 

Det er bare mye lettere på sommeren, fordi de kan gå med badebukse osv og ikke bleie. Mine sluttet på dagen - de ble klare for det selv. Når de gikk i badebukse løp de til doen selv, vi trengte omtrent ikke øve engang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...