AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Vi vurderer å bosette oss ganske sentralt i Oslo, rundt Uranienborg fordi dette er nærme potensiell skole og jobb. Før tenkte jeg at det å bo i sentrum var bråkete og masete, men nå ser jeg mer fordeler ved å ha kort vei til alt, og flere tilbud. Men jeg er skeptisk til hvordan det er å bo i byen for barn, både i småbarnsalderen og tenårene. Vi hadde kun hatt råd til en liten leilighet (tipper maks 70m2, mer trolig mellom 50-65) til å begynne med. Tenker dere at det er dårlig gjort overfor barna å velge å bo trangt for å ha bedre tid i hverdagen (mindre pendling)? Hvordan er det å gå til å fra skolen for små barn så sentralt? Nå er vi ute å leker nesten hver helg, men hvordan er det i sentrum? Har sett at lekeplasser og barnevennlige områder kan ha høyt trykk til sent på kveld. Er det noen med barn i sentrum som har erfaring? For eks. Går barna til skolen selv, og føler du dette er trygt? Reiser dere ofte med bil/trikk/bane for å gå en tur i skogen? Hva gjør dere i helgene? Er det veldig bråkete? Hva er fordelene og ulempene ifølge deg? Anonymkode: d9d24...245
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Jeg ville ikke bosatt meg i sentrum med barn. Nå flyttet vi fra Oslo før eldste begynte på skolen, men alle jeg kjenner med barn som fortsatt bor der har etablert seg utenfor sentrum. Ville satset på et mer rolig nærmiljø for barna. Det er jo null stress med en kort t-banetur ned til sentrum. Anonymkode: 8789c...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Vi bor i bydelen. Jeg ville ikke bodd på Uranienborg. Heller nærmere Frognerparken slik det er lett å komme seg til en park. De fleste barn går ikke alene til skolen før 3-4klasse. Du sender ikke en 1 klassing ut alene i de gatene her. Det samme gjelder også på ettermiddagene. Om dere ikke har venner i bygården så må barna følges. Jeg synes ikke lekeplassene er spesielt fulle bortsett fra Frognerborgen, men den er jo en turistfelle. Det er mange barnehager i sentrum og alle de kan du leke i etter stengetid. Bråk kommer ann på gaten hvor du bor, og om man har en fredelig bakgård. Vi bor veldig skjermet til og opplever ikke bråk, men lenger ned i gaten opplever man mer. Vi drar sjeldent opp til marka i helgene (hva er så gøy med å gå i skauen), vi hopper heller mellom lekeplasser og parker i byen. Vi elsker å bo sentralt i byen og det er supert med små barn, eneste ulempen jeg vil si er å ha litt større barn. Du må følge barna over alt til de er ganske store og jeg er heller ikke helt glad for de gjengene med tweens man ser henger omkring. Akkurat den alderen skulle jeg gjerne skjermet barna bort fra byen. Anonymkode: 012f5...1a3 1 1
Tone83 Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Jeg foretrekker litt kjøring av unger i hverdagen fremfor å bo på 50-70m2 og ikke kunne slippe ungene alene ut døren. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 Takk for svar! Veldig hyggelig å høre fra noen som bor sentralt og trives. Og takk for tips, jeg er lite kjent i Oslo egentlig så har valgt området utifra gangavstand til skole, men hvis de uansett må følges er det vel greiere å ha valgt et hyggelig område og heller ta trikken et par stopp. Er i og for seg enig med dere to andre, at rolig nærmiljø og bedre plass veier tungt. Men fortsatt usikker, jeg føler at det har en sjarm å bo så sentralt med kultur og liv og røre rett utenfor døra. Og tenårene er jeg jo engstelig for uansett. Da jeg var ung bodde vi utenfor byen men jeg dro jo inn til Oslo sentrum nesten hver dag etter skolen, i perioder, når jeg var 15-18. Mulig at barn blir tenåringer enda tidligere når man bor midt i det, siden du sier tweens, og det er jo ganske kjipt. Er spesielt engstelig for hva barna skal møte på av fremmede med dårlige hensikter, og når man øker frekvensen av folk så øker jo også sannsynligheten for at de treffer noen som vil utnytte unge. Så dette er vel egentlig min største frykt, og dessverre umulig å helgardere seg for uansett hvor man bor. Har tenkt at de kan bli litt mer «herda» av å bo i byen, at de vil være i stand til å kjenne igjen folk med dårlige intensjoner. Da vi dro inn til byen som tenåringer ble vi jo oppsøkt av en masse folk (menn) som tilsynelatende ville uskyldige ting som å spørre om veien eller bomme en lighter, men så var det et påskudd for å få snakke med noen tenåringsjenter og forsøke å overtale oss til det ene eller der andre. Fikk ganske mange ekle tilbud helt uoppfordret. I Slottsparken ble vi (5 jenter) en gang overfalt av en gruppe eldre gutter, på kveldstid. Sånn er det dessverre å være tenåringsjente, og som forelder har jeg et ansvar for å forberede døtrene mine at slikt kommer til å skje og hvordan de skal forholde seg til det. Men jeg vet faktisk ikke hva som er beste taktikk - forsøke å skjerme på alle fronter så lenge som mulig, eller å gi dem litt mer selvstendighet og ansvar. Ønsker jo ikke å svartmale samfunnet og menn heller, men det må prates om. Det ble en litt lang digresjon, men det er veldig relevant for om vi vil bo sentralt eller ei. Så tanker og innspill rundt dette blir jeg også glad for! Anonymkode: d9d24...245
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 Jeg tror det kan bli fint, jeg har familie som bor sånn og de trives veldig bra. Barna er ganske store nå, og har hatt utbytte av å bo nære alle mulige slags tilbud. Selv bor jeg utenfor byen i et boligområde. Det er mange som ikke slipper barna ut alene her også, pga. trafikken, og skal de delta på noe videre fritidsaktiviteter må de kjøres. I Oslo er det jo fortauer, og de kan ta buss og trikk alene ganske tidlig, så jeg tror bybarna blir mer, ikke mindre selvstendige. Anonymkode: 4d295...f8d 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Vil ikke akkurat kalle uranianborg sentrum, men det er i bykjernen. Typisk norsk fenomen å ikke ville bo i byen. Vi er ikke så urbane, men å vokse opp i byen er ofte veldig bra for barn. Det kan skape økt selvstendighet, da alt er tilgjengelig via sykkel, gange og kollektivtrafikk og man må forholde seg til et større mangfold. Ideen om at man må vokse opp i et hus ute på landet med grønn hageflekk for å ha en god oppvekst tror jeg gjør mange til mere lukkede mennesker. Det er generelt harry med mennesker som ser på byer som noe man kun tar weekendturer til, og et særnorsk fenomen. Sikkert fordi vi har så få ordentlige byer selv. Anonymkode: cab19...d01 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vil ikke akkurat kalle uranianborg sentrum, men det er i bykjernen. Typisk norsk fenomen å ikke ville bo i byen. Vi er ikke så urbane, men å vokse opp i byen er ofte veldig bra for barn. Det kan skape økt selvstendighet, da alt er tilgjengelig via sykkel, gange og kollektivtrafikk og man må forholde seg til et større mangfold. Ideen om at man må vokse opp i et hus ute på landet med grønn hageflekk for å ha en god oppvekst tror jeg gjør mange til mere lukkede mennesker. Det er generelt harry med mennesker som ser på byer som noe man kun tar weekendturer til, og et særnorsk fenomen. Sikkert fordi vi har så få ordentlige byer selv. Anonymkode: cab19...d01 Ja, helt enig dette! TS Anonymkode: d9d24...245
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 Vi bor ganske sentralt (Skøyen), og stortrives Deilig å ha alle fasiliteter i gangavstand. Vi sykler til jobb, så null pendling - og det sparer masse tid i hverdagen. Opplever lite bråk, men det kommer an på gaten hvor du bor... Vi har også mange gode og rolige områder rett i nærheten, min 8-åring går alene til skolen, og leker ute med venner av og til. Jeg er ikke så glad i lange markaturer i kuldegrader, derfor er vi ofte på lekeplass/skjøytebane/akebakke i nærheten. Om sommeren er det masse muligheter. Sjøen er ikke langt unna, og vi drar i marka ganske ofte også (har bil). Personlig ville jeg ikke bo i bykjernen, liker å ha det litt roligere. Det er mange fine områder i Oslo, som ligger litt skjermet, men likevel ganske sentralt (f. eks. Skøyen/Ullern, Sagene, St. Hanshaugen). Vi elsker å bo i byen! Selvfølgelig er det masse fordeler med hus, særlig for barnefamilier. Men jeg blir litt provosert når folk sier at å bo i byen er "dårlig gjort overfor barna". Nei! Det er ikke slik. Barna kan få god oppvekst både på landet og i en storby. Anonymkode: 7775c...304 2
Gjest takinova Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi vurderer å bosette oss ganske sentralt i Oslo, rundt Uranienborg fordi dette er nærme potensiell skole og jobb. Før tenkte jeg at det å bo i sentrum var bråkete og masete, men nå ser jeg mer fordeler ved å ha kort vei til alt, og flere tilbud. Men jeg er skeptisk til hvordan det er å bo i byen for barn, både i småbarnsalderen og tenårene. Vi hadde kun hatt råd til en liten leilighet (tipper maks 70m2, mer trolig mellom 50-65) til å begynne med. Tenker dere at det er dårlig gjort overfor barna å velge å bo trangt for å ha bedre tid i hverdagen (mindre pendling)? Hvordan er det å gå til å fra skolen for små barn så sentralt? Nå er vi ute å leker nesten hver helg, men hvordan er det i sentrum? Har sett at lekeplasser og barnevennlige områder kan ha høyt trykk til sent på kveld. Er det noen med barn i sentrum som har erfaring? For eks. Går barna til skolen selv, og føler du dette er trygt? Reiser dere ofte med bil/trikk/bane for å gå en tur i skogen? Hva gjør dere i helgene? Er det veldig bråkete? Hva er fordelene og ulempene ifølge deg? Anonymkode: d9d24...245 70m2 kan være stort eller smått, alt etter løsninger og antall barn - og mulighetene for å være ute i parker, bakgård osv.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 Med små barn, så ville jeg heller ha valgt 7 min med T-bane ut av sentrum. Litt større leilighet, og grøntområder ute. Bodde på Etterstad da min var liten. Masse grøntområder og lekeplasser. Kort vei til byen. Var bl.a deilig å kunne rusle ut på varme sommerdager. Grønne plener rett utenfor, så lett å ta med kaffe, saft og pledd ut, uten å måtte dra noe sted. Anonymkode: ee49a...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 Jeg synes ikke man skal bo så sentralt med barn, og heller ikke så trangt. Barn trenger plass å leke på, og de må kunne gå ut uten å ha med seg foreldrene. Flytt et sted der dere har råd til en bolig med hage. Anonymkode: 18a74...e6a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 Nå greier jeg ikke å finne studien, men mener å ha lest at foreldre som bor sentralt med barn er mindre stressede. Jeg tror det er veldig fint å bo sentralt med barn. Vi gjorde det selv til eldste var 3. Anonymkode: 8aa1a...0b4 2
Gjest Albbas Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes ikke man skal bo så sentralt med barn, og heller ikke så trangt. Barn trenger plass å leke på, og de må kunne gå ut uten å ha med seg foreldrene. Flytt et sted der dere har råd til en bolig med hage. Anonymkode: 18a74...e6a Hvorfor må alle bo likt? Hvorfor må alle barn ha god plass hjemme? Hvorfor er mer plass viktigere enn mer tid med foreldrene? Hva skal man med egen hage når man kan møtes på fine fellesarealer? Det er ikke bærekraftig at alle skal ha bolig med hage.
Kirchoffs Skrevet 8. mars 2023 #15 Skrevet 8. mars 2023 Albbas skrev (8 minutter siden): Hvorfor må alle bo likt? Hvorfor må alle barn ha god plass hjemme? Hvorfor er mer plass viktigere enn mer tid med foreldrene? Hva skal man med egen hage når man kan møtes på fine fellesarealer? Det er ikke bærekraftig at alle skal ha bolig med hage. Har selv vokst opp med god plass ute og inne, og vi satt mye på hvert vårt rom, på hver vår pc. Ganske asosial egentlig. Var helt fantastisk å ha hage på sommerstid da. Men enig at god plass ikke = god oppvekst og dårlig plass = dårlig oppvekst!
Gipetto Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 Det kommer vell litt an på hva dere vektlegger, tenker jeg. Vi har to små barn, 1,5 og 3 år, og kunne aldri tenkt meg å bo i en liten leilighet midt i sentrum. Jeg elsker at de har god plass til å leke inne når det er dårlig vær ute blant annet, og jeg synes det er så fint at de kan gå ut og inn hjemme som de selv ønsker på sommeren uten å være redd for trafikk eller mennesker med skumle intensjoner. Jeg foretrekker godt med plass og et rolig miljø, fremfor å skulle spare tid her og der. 1
AprilLudgate Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor ganske sentralt (Skøyen), og stortrives Deilig å ha alle fasiliteter i gangavstand. Vi sykler til jobb, så null pendling - og det sparer masse tid i hverdagen. Opplever lite bråk, men det kommer an på gaten hvor du bor... Vi har også mange gode og rolige områder rett i nærheten, min 8-åring går alene til skolen, og leker ute med venner av og til. Jeg er ikke så glad i lange markaturer i kuldegrader, derfor er vi ofte på lekeplass/skjøytebane/akebakke i nærheten. Om sommeren er det masse muligheter. Sjøen er ikke langt unna, og vi drar i marka ganske ofte også (har bil). Personlig ville jeg ikke bo i bykjernen, liker å ha det litt roligere. Det er mange fine områder i Oslo, som ligger litt skjermet, men likevel ganske sentralt (f. eks. Skøyen/Ullern, Sagene, St. Hanshaugen). Vi elsker å bo i byen! Selvfølgelig er det masse fordeler med hus, særlig for barnefamilier. Men jeg blir litt provosert når folk sier at å bo i byen er "dårlig gjort overfor barna". Nei! Det er ikke slik. Barna kan få god oppvekst både på landet og i en storby. Anonymkode: 7775c...304 Skøyen er jo ikke sentrum da. Jeg har bodd med barn nærme Uranienborg. Mye støy, trafikk og veldig lite barnevennlig akkurat der synes jeg. Man må passe på ungene absolutt overalt uansett. Men nærme skolen - er det privatskole dere skal på da? Og hva er budsjettet? Med barn hadde jeg heller valgt noe i Bydel Sagene, Kampen, Lindern eller liknende. Om man ikke vil utenfor Ring 3. Bor selv innenfor ring 3 med barn, men opplever innenfor ring 2 som et JÆVLA MAS av egen erfaring. Men altså, om du ikke har 8-15 mill å gå på så kan du egentlig glemme leilighet i området der og igrunnen innenfor store deler av Ring 3 og forsåvidt store deler av Oslo. Endret 8. mars 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Veldig hyggelig å høre fra noen som bor sentralt og trives. Og takk for tips, jeg er lite kjent i Oslo egentlig så har valgt området utifra gangavstand til skole, men hvis de uansett må følges er det vel greiere å ha valgt et hyggelig område og heller ta trikken et par stopp. Er i og for seg enig med dere to andre, at rolig nærmiljø og bedre plass veier tungt. Men fortsatt usikker, jeg føler at det har en sjarm å bo så sentralt med kultur og liv og røre rett utenfor døra. Og tenårene er jeg jo engstelig for uansett. Da jeg var ung bodde vi utenfor byen men jeg dro jo inn til Oslo sentrum nesten hver dag etter skolen, i perioder, når jeg var 15-18. Mulig at barn blir tenåringer enda tidligere når man bor midt i det, siden du sier tweens, og det er jo ganske kjipt. Er spesielt engstelig for hva barna skal møte på av fremmede med dårlige hensikter, og når man øker frekvensen av folk så øker jo også sannsynligheten for at de treffer noen som vil utnytte unge. Så dette er vel egentlig min største frykt, og dessverre umulig å helgardere seg for uansett hvor man bor. Har tenkt at de kan bli litt mer «herda» av å bo i byen, at de vil være i stand til å kjenne igjen folk med dårlige intensjoner. Da vi dro inn til byen som tenåringer ble vi jo oppsøkt av en masse folk (menn) som tilsynelatende ville uskyldige ting som å spørre om veien eller bomme en lighter, men så var det et påskudd for å få snakke med noen tenåringsjenter og forsøke å overtale oss til det ene eller der andre. Fikk ganske mange ekle tilbud helt uoppfordret. I Slottsparken ble vi (5 jenter) en gang overfalt av en gruppe eldre gutter, på kveldstid. Sånn er det dessverre å være tenåringsjente, og som forelder har jeg et ansvar for å forberede døtrene mine at slikt kommer til å skje og hvordan de skal forholde seg til det. Men jeg vet faktisk ikke hva som er beste taktikk - forsøke å skjerme på alle fronter så lenge som mulig, eller å gi dem litt mer selvstendighet og ansvar. Ønsker jo ikke å svartmale samfunnet og menn heller, men det må prates om. Det ble en litt lang digresjon, men det er veldig relevant for om vi vil bo sentralt eller ei. Så tanker og innspill rundt dette blir jeg også glad for! Anonymkode: d9d24...245 Bor du i sentrum (inkl Uranienborg) så begynner barna å henge rundt i sentrum lenge før de er 15 år. Vi bor som sagt veldig sentralt og ser grupper av barn 10 år og opp som henger omkring, f.eks rundt Colosseum kino. Min mann vokste opp 10 minutt fra sentrum og der dro ungdommene ikke inn for å henge i sentrum før 15/16 års alderen. Så jeg vil absolutt si at det er forskjell på de som bor litt ut vs de som bor midt i smørøyet. Ene som svarer i tråden her sier barnet på 8 år som bor på Skøyen går alene til skolen, men det er stor forskjell på Uranienborg vs Skøyen. Skøyen er mer et rolig beboerområde med gode turområder. En annen ting som er negativt er at i sentrum er det stor gjennomstrekk av barn. Mange bor noen år før de flytter ut, så det er tøft for barna å ha mye kortvarige vennskap. I bhg til eldstemann er det på siste året nå bare 3-4 barn som ikke har flyttet og vært med fra start. I Frogner bydel er det også endel vestlig innvandring og vi opplever en stor andel engelskspråklige barn. I bhg nå er ca 30% av barna på avdelingen engelskspråklige. Dette er også barn som gjerne flytter etter en stund. Men, totalt sett elsker vi å bo i byen. Det er bare akkurat denne tweensaldren vi ikke liker hvis man bor midt i sentrumsgatene. Anonymkode: 012f5...1a3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #19 Skrevet 8. mars 2023 Jeg har ei venninne som bor i sentrum med barna. Eldste barnet er syv år. Hun føler seg ikke trygg på å sende ham ut til lekeplassen alene. Hun er selv oppvokst i et mer barnevennlig område, så hun merker jo forskjellen. Det er mange fordeler med å bo sentralt, ja man blir mer selvstendig, mangfold og mer "verdensvant" enn den private hagen uten innsyn, men som forelder er det jo kanskje mer et stressmoment at barna ikke kan gå ut og har mye energi som man ikke alltid kan gjøre noe med om de har yngre søsken som feks er syke eller må inn eller sove etc.. Anonymkode: efc3a...bb7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #20 Skrevet 8. mars 2023 AprilLudgate skrev (Akkurat nå): Skøyen er jo ikke sentrum da. Jeg har bodd med barn nærme Uranienborg. Mye støy, trafikk og veldig lite barnevennlig akkurat der synes jeg. Man må passe på ungene absolutt overalt uansett. Men nærme skolen - er det privatskole dere skal på da? Og hva er budsjettet? Med barn hadde jeg heller valgt noe i Bydel Sagene, Kampen, Lindern eller liknende. Om man ikke vil utenfor Ring 3. Bor selv innenfor ring 3 med barn, men opplever innenfor ring 2 som et JÆVLA MAS av egen erfaring. Haha ja takk for ærlig svar, er redd jeg vil føle det slik etterhvert. Ja, det er snakk om den franske skolen, og mulig jobb rett foran slottet så kunne gått tvers gjennom parken til jobb. Budsjettet er litt uvisst, men opptil 8 tror vi skal gå. Skulle gjerne bodd i området rundt Kjelsås/korsvoll men opplever det som at det er færre små leiligheter til lavere pris her, og sliter med å finne noe vi kan ha råd til i dette området som også ser hyggelig ut. I sentrum finner jeg mindre enheter, men som ser veldig mye hyggeligere ut til samme prisnivå. Nå er jeg ganske ny på dette og har ikke skannet Finn.no så lenge, så mulig jeg tar helt feil. Anonymkode: d9d24...245
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå