AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Har i snart 1 mnd vært svimmel, ustø, ør, null energi og trykk i hodet. Har gått til fysio i snart 3 uker og prøvde meg først i dag hos kiropraktor. Hun mente at dette var virus på balansenerven. Noen som har hatt dette før? Hvordan opplevde dere å ha det? Når gikk det over? Anonymkode: 9133c...2df
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Ja det var ekkelt. Alt gikk rundt hele tiden, til og med når jeg lå flatt. Varte i 1 uke Anonymkode: d4fed...bd5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Ja. Fikk hjemmeøvelser av fysioterapeuten. Søk på BPPV øvelser så får du dem opp. Akutt svimmelhet som var der hele tiden varte kanskje en dag, ellers kjente jeg det bare når jeg snudde meg i sengen. Har en kusine som hadde det samme, for henne varte det ca. en uke. Anonymkode: 90d49...f8e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Fikk hjemmeøvelser av fysioterapeuten. Søk på BPPV øvelser så får du dem opp. Akutt svimmelhet som var der hele tiden varte kanskje en dag, ellers kjente jeg det bare når jeg snudde meg i sengen. Har en kusine som hadde det samme, for henne varte det ca. en uke. Anonymkode: 90d49...f8e Er det samme øvelser ved virus som ved krystallsyken, altså? Anonymkode: 079c3...d57
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Henvisning til ønh Anonymkode: 2cf99...512 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Er det samme øvelser ved virus som ved krystallsyken, altså? Anonymkode: 079c3...d57 Nei, du har rett. Det er det faktisk ikke. Dette er to forskjellige ting. Jeg forstår nå at jeg har blandet to forskjellige tilstander fordi jeg har fått to navn på det som feilte meg og en ene av disse diagnosene var feil. Da må TS se bort fra det jeg skrev om øvelser og BPPV (med mindre det skulle vise seg at hun har krystallsyke da). Anonymkode: 90d49...f8e 1
AprilLudgate Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 (endret) *feilpost* Endret 8. mars 2023 av AprilLudgate 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 Jeg fikk en akutt svimmelhet som slo meg helt i bakken for 12 år siden. Tok ei ukes tid før det verste ga seg, men fortsatte å få svimmelhetsanfall med ujevne mellomrom. Ble utredet i søkk og kav, og fikk diagnose virus på balansenerve men beskjed om at de egentlig ikke kunne finne viruset men at det var en såkalt utelukkelsesdiagnose. Uansett, jeg fortsatte å få anfall av svimmelhet hvor jeg bare måtte legge meg ned og vente til det ga seg. Nå er det som sagt gått 12 år og jeg kan fortsatt få det en sjelden gang. Har nok vært uheldig siden det ble en kronisk greie for meg. Det hjalp meg veldig da jeg slutta å tenke at dette må jeg bli kvitt, og heller fokuserte på hvordan jeg skulle lære å leve med det. Men jeg håper det ikke går så langt for deg da, ts! Anonymkode: 2e8f6...f1f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 Mamma har hatt det en del ganger. De fleste gangene har det gått over av seg selv innen noen uker, men de gangene det har vart lengre enn 2 måneder har hun fått behandling med sånn vippestol. Anonymkode: 88702...1fc
AprilLudgate Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 (endret) *glem det* Endret 8. mars 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Det er ikke virus på balansenerven - ei heller vippestol. Virus på balansenerve sjekkes med kalorisk test (kaldt/varmt vann som spyles i ørene mens man har på briller), noen få ØNH’ er har nyere utstyr som kun er brille. Den stolen du henviser til er TRVstol, en rotasjonsstol for behandling av krystallsyke. Høres igjen ut som feildiagnose. Virus på balansenerven som så gir skade er permanent, og du ville ikke fått nye anfall med det. Da har du nok hatt krystallsyke. Det er ikke kronisk når du får det innimellom, da er sporadisk anfall. Kronisk/langvarig er når du er svimmel 24/7. Kun 10-20% har det. Takker for ny diagnose, enn at du klarte å finne ut at det var krystallsyke når det ble avkreftet under utredning. Imponerende. Anonymkode: 2e8f6...f1f 1
AprilLudgate Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 (endret) dobbeltpost Endret 8. mars 2023 av AprilLudgate
AprilLudgate Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 (endret) *slettet* Endret 8. mars 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk en akutt svimmelhet som slo meg helt i bakken for 12 år siden. Tok ei ukes tid før det verste ga seg, men fortsatte å få svimmelhetsanfall med ujevne mellomrom. Ble utredet i søkk og kav, og fikk diagnose virus på balansenerve men beskjed om at de egentlig ikke kunne finne viruset men at det var en såkalt utelukkelsesdiagnose. Uansett, jeg fortsatte å få anfall av svimmelhet hvor jeg bare måtte legge meg ned og vente til det ga seg. Nå er det som sagt gått 12 år og jeg kan fortsatt få det en sjelden gang. Har nok vært uheldig siden det ble en kronisk greie for meg. Det hjalp meg veldig da jeg slutta å tenke at dette må jeg bli kvitt, og heller fokuserte på hvordan jeg skulle lære å leve med det. Men jeg håper det ikke går så langt for deg da, ts! Anonymkode: 2e8f6...f1f Opplevde du noen gang at kroppen ble tung? Nå vet ikke jeg om dette kan skyldes det. Tatt også MR og venter på svar Anonymkode: 9133c...2df
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #15 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har i snart 1 mnd vært svimmel, ustø, ør, null energi og trykk i hodet. Har gått til fysio i snart 3 uker og prøvde meg først i dag hos kiropraktor. Hun mente at dette var virus på balansenerven. Noen som har hatt dette før? Hvordan opplevde dere å ha det? Når gikk det over? Anonymkode: 9133c...2df Jeg har hatt det i snart 3 mnd. Og legen finner ikke ut hva det er. Men har ikke blitt henvist til ønh! Men jeg blir tung i kroppen! Svimmelheten kommer og går hos meg hver eneste dag. Spesielt når jeg står i ro eller går.. Anonymkode: d3d5c...294
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har hatt det i snart 3 mnd. Og legen finner ikke ut hva det er. Men har ikke blitt henvist til ønh! Men jeg blir tung i kroppen! Svimmelheten kommer og går hos meg hver eneste dag. Spesielt når jeg står i ro eller går.. Anonymkode: d3d5c...294 Huff… har tatt MR og venter på svar. De ville ta en MR for å utelukke at det kunne være noe annet. Strever også veldig med tunghet i kroppen. Svimmelheten er til og fra her også. Plager meg mest med tungheten… ts. Anonymkode: 9133c...2df
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 AprilLudgate skrev (11 timer siden): Nei, og en fysio som sier du har virus på balansenerven har virkelig ikke kompetanse på svimmelhet. Man trenger korrekt utstyr for å avdekke disse to tilstandene. ØNH’ er flest har heller ikke riktig utstyr. Hadde begynt med å oppsøke en dyktig behandler med VNSbriller som først kan sjekke for krystallsyke. Det er ikke en øvelse for det, man må finne ut hvilken/hvilke bueganger det sitter i. Tja... jeg gikk til kiropraktor da jeg hadde krystallsyken, og han fant ut hvilken buegang jeg hadde det i ved å utføre den manøveren som jeg ikke husker navnet på, på begge sider. Svimmelhetsanfall kommer når manøveren utføres på den siden som har syk buegang. I tillegg til at pasienten bekrefter når man har utløst svimmelhetsanfall, kan behandleren også som regel se det på øynene, da det er vanlig å få nystagmus under anfall. Man trenger ikke fancy utstyr i ukompliserte tilfeller, og det naturlige er selvsagt å starte med det letteste. Anonymkode: 079c3...d57 1 2
AprilLudgate Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 (endret) *glem det* Endret 8. mars 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #19 Skrevet 8. mars 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Ja, det var det jeg beskrev Man ser nystagmus i briller. Altså VNSbriller. Man har 3 bueganger på hver side, tilsammen 6. Man kan ha krystaller i en eller flere. Man skal sjekkes for bakre, midtre og fremre. På begge sider. En mindre prosentandel vil få synlig nystagmus uten korrekt utstyr. Du tenker kanskje på Dix Hallpike. Og jeg går utfra du også sikter til epleys manøver, som kun er for bakre buegang - med mindre den gjøres modifisert. Da kan den også behandle midtre buegang. Legger ved informasjon fra en av de beste balanseterapeutene i landet om brillene - det er ikke komplisert utstyr. Om man ikke undersøkes korrekt kan man risikere å bli behandlingsresistent, så det er viktig å få ut rett informasjon. Se her hva som skriver rundt utstyr: Men altså, en gjør hva en selv vil. Man får mitt svar om en spør kompetente fagfolk, eller i grupper hvor folk har erfaring. Ja, jeg vet ikke. Jeg hadde hatt krystallsyken i månedsvis før jeg oppsøkte hjelp, og kiropraktoren min så nystagmus uten problemer med sitt blotte øye. Trengte ikke mange behandlinger før jeg ble frisk heller. Man kommer langt uten spesialbriller, det er som regel ikke komplisert eller vanskelig å behandle. De brillene er sikkert et flott verktøy i tvilstilfeller. Jeg skriver dette bare så folk ikke skal tro de må til en behandler med spesialutstyr og bruke masse tid og ressurser på å finne en sånn, om det ikke er nødvendig. Anonymkode: 079c3...d57 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #20 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mamma har hatt det en del ganger. De fleste gangene har det gått over av seg selv innen noen uker, men de gangene det har vart lengre enn 2 måneder har hun fått behandling med sånn vippestol. Anonymkode: 88702...1fc Man kan ikke ha det «en del ganger». Maks en gang på hver side. Anonymkode: b39ae...9f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå