Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen blir sint om jeg tar opp saker han ikke liker med han direkte. Nå har det samlet seg opp en del jeg bør snakke med terapeuten om. Neste møte er felles for oss tre. Hvor direkte kan jeg være om slike ting?

Anonymkode: 18181...d4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Generelt så bør man være åpen og ærlig om alt man ønsker hjelp med hos en terapeut. Hvis ikke så får ikke terapeuten det hele bildet, og hjelpen blir deretter.

Men viktigst av alt er det du skriver om at mannen din blir sint når du tar opp ting han ikke liker. Hvordan blir han når han blir sint? Hvordan er det for deg? Hvis du tar opp disse tingene hos terapeuten, og mannen din blir sint, hvordan blir det for deg når timen er over og dere drar hjem?

Hvis du tror det kan bli utrygt for deg å dra hjem sammen med han, så ville jeg vurdert å gjøre noe annet. 

Anonymkode: 42de2...780

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg må gå for plan b. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er ting han ikke har mistanke om at du vil komme med og han har en tendens til å bli defensiv når dere snakker sammen om slik, så kan det kanskje være lurt å gi ham en advarsel før terapitimen? F.eks. skrive et brev til ham der du skriver hva du ønsker å ta opp og hvorfor, og gjerne også skrive noe om hvor vanskelig du synes det er å snakke med ham og hva du føler når han blir sint. 

Anonymkode: c0733...27e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har man blitt enige om parterapi, så tenker jeg at man har samtykket til at du ikke bare tar opp hvor fantastisk partneren din er. Men hvis han blir sint om du tar opp ting med han på tomannshånd, så blir han sikkert enda sintere om du forteller dette til en tredjepart. Og da sikkert når dere er alene dere to etterpå. Er dette noe du kan takle?

Anonymkode: b04c6...65f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig. Hvordan sinne påvirker andre og hvordan håndtere sinne på andre måter er svært aktuelle temaer hos en terapeut 

Anonymkode: 41222...3cf

• Nyttig 1
Skrevet

Vel, hvis han blir så sinna hver gang du prøver å ta opp noe viktig, så kan han vel kanskje lære seg å håndtere en voksen samtale? Men det er jo helt opp til deg hvor direkte du vil være med terapeuten deres.

Skrevet

Hvis han har et sinneproblem så tror jeg kanskje det kan være lurt å ta opp en og en ting, ikke en stor mengde "kritikk" på samme tid. Hvis det blir for mye på en gang så vil han nok hive seg rett på defansiven og skyte med tungt skytts tilbake.

Har han et vedvarende sinneproblem? Altså der han har problemer å med hoppe rett til sinne i hverdagen? Hvis det er slik så tror jeg han må på kurs for å håndtere disse, i allefall forstå at han må begynne å jobbe med å tenke annerledes før parterapien kan bli vellykket. Hvis du er redd for å ta opp ting på parterrapi, hvordan skal dere da få den hjelpa dere trenger...🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen blir sint om jeg tar opp saker han ikke liker med han direkte. Nå har det samlet seg opp en del jeg bør snakke med terapeuten om. Neste møte er felles for oss tre. Hvor direkte kan jeg være om slike ting?

Kan du ikke stille terapeuten presis samme spørsmål som du gjør her? 

Anonymkode: 05e4b...1ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet terapeuten og spurt om råd. 
Hvis mannen er en hissigpropp og umulig å prate med om viktigere og vanskelige ting så er det en stor baug å komme over. 
Har du troa på at dette blir bedre ? 

Anonymkode: ec714...abb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa alt hvert fall. Sånn at personen skulle se begge sider. Var litt sånn sjokk til å begynne med. Men godt etterhvert. Godt da fikk man snakket om hva man tenkte og følelser rundt det. Mye som var misforståelser. Hjalp oss mye hvert fall. Først så var han ikke så begeistret. Men han takket henne mange ganger om at hun fikk oss på rett kjør igjen. Nå går det kjempe bra med oss. Han ville ut av forholdet på det tidspunktet. 

Anonymkode: b9383...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 22.59):

Dere skal være dønn ærlig begge to om hvordan og hva. Såpass må begge tåle om dere vil ha hjelp!

Anonymkode: 85a10...260

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Dere skal være dønn ærlig begge to om hvordan og hva. Såpass må begge tåle om dere vil ha hjelp!

Anonymkode: 85a10...260

Støttes, parterapauten kan ikke gi dem den hjelpa de trenger om ikke alt kommer på bordet. Trenger selvfølgelig ikke ta alt på første samtale og i allefall ikke når begge er i samme samtale. Er nok lurt å ta det i enesamtalen med terapauten først og så følge terapautens råd. Vet selv at jeg hadde nok reagert negativt om det kom en hel masse negativt om meg selv på samme tid, da er det bedre at det kommer gradvis og at en og en ting for fordøyes før det neste kommer. Tror nok dette ville gått begge veier.

AnonymBruker
Skrevet

Må du ta opp alle de tingene i møtet? Kan du heller si at det er vanskelig å kommunisere når han alltid blir sint når han får høre noe han ikke liker? Så gir terapeuten råd om hvordan dere håndterer det. 

Anonymkode: ab1eb...39e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 13.25):

Kan du ikke stille terapeuten presis samme spørsmål som du gjør her? 

Anonymkode: 05e4b...1ec

Det var det jeg tenkte på også. Det første som bør tas opp er at han blir sint hvis du tar opp ting.

Anonymkode: b8f2f...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...