Gå til innhold

skifte til tynnere pinner når jeg har begynt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker Novicekardigan, ovenfra og ned på pinner 4. Syns det blir litt løst. Kan jeg bytte til pinne 3,5? Har strikket 12 cm...

Anonymkode: 46fa4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn på nytt

Anonymkode: f4562...e3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo. Men pent blir det nok ikke. Begynn på nytt 

Anonymkode: d003e...4e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jeg virkelig begynne på nytt...? vil det vises så godt da? Brotet strikket jeg med 3,5...så skulle jeg skifte til pinne 4. skal alt vere i 3,5 da?

Anonymkode: 46fa4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

må jeg virkelig begynne på nytt...? vil det vises så godt da? Brotet strikket jeg med 3,5...så skulle jeg skifte til pinne 4. skal alt vere i 3,5 da?

Anonymkode: 46fa4...592

Du kan fortsette med pinne 3,5 hvis du vil det🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (1 time siden):

Du kan fortsette med pinne 3,5 hvis du vil det🤗

Jippiii :) da prøver jeg det. Klarer ikke rekke opp bare til brotet, da får jeg ikke maskene inn på igjen.Satser på dette går bra. Skal det forresten se litt gjennomsiktig ut når man strikker i silk mohair? ts

Anonymkode: 46fa4...592

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mål strikkfastheten.

Anonymkode: 12540...ff7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jippiii :) da prøver jeg det. Klarer ikke rekke opp bare til brotet, da får jeg ikke maskene inn på igjen.Satser på dette går bra. Skal det forresten se litt gjennomsiktig ut når man strikker i silk mohair? ts

Anonymkode: 46fa4...592

Så du ventet bare på et svar du ønsket deg?

Jeg vil sterkt fraråde å bytte pinnetykkelse midt i arbeidet. Ville enten begynt på nytt eller fortsatt med pinne 4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (1 minutt siden):

Så du ventet bare på et svar du ønsket deg?

Jeg vil sterkt fraråde å bytte pinnetykkelse midt i arbeidet. 

Ja, dette var en merkelig vinkling. Spør om hjelp og råd, men vil ikke egentlig ha gode råd. 
En skikkelig håndarbeider rekker opp og begynner på nytt hvis noe har blitt feil. Det tar litt ekstra tid,
men det blir verdt det, for det å "jukse" i et arbeid...det vil du huske, se og ergre deg over i ettertid.
"Så dumt at jeg ikke tok meg det bryet i starten" kan det hende at du tenker da, ts. 

Du står helt fritt til å gjøre som du vil, men erfarne folk er det lurt å lytte til om du vil ha det pent.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rett strikkefasthet da? 
 

Du kommer til å se forskjell og det kommer ikke til å se så fint ut, er det ikke verdt det å rekke opp for å få et plagg du blir fornøyd med? 
 

hva er forresten brotet, er det vrangbord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jippiii :) da prøver jeg det. Klarer ikke rekke opp bare til brotet, da får jeg ikke maskene inn på igjen.Satser på dette går bra. Skal det forresten se litt gjennomsiktig ut når man strikker i silk mohair? ts

Anonymkode: 46fa4...592

Ja,det hadde jeg gjort!

Eventuelt gjort endringer på neste prosjekt!

Hvis man strikker løst etter bruker for tykke pinner,blir det litt gjennomsiktig som du beskriver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tror man vil se forskjell, hvorfor bytter du? Det vil synes, det vil ikke bli pent.

Anonymkode: 9b4f9...3ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jippiii :) da prøver jeg det. Klarer ikke rekke opp bare til brotet, da får jeg ikke maskene inn på igjen.Satser på dette går bra. Skal det forresten se litt gjennomsiktig ut når man strikker i silk mohair? ts

Anonymkode: 46fa4...592

Når du rekker opp ta en og en maske nesten så du strikker baklengs, da mister du ingen masker. Tar litt tid men resultatet blir ofte best da. Bytter du pinner midt inni arbeidet vil det synes og ikke bli særlig pent. Det vil jo plutselig bli mye strammere midt på da. . 

Anonymkode: 7be35...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktige her er at du sjekker strikkefasthet og mål - ellers er det fort å  ende opp med et plagg som ikke passer.

Tell hvor mange masker du har per 10 cm.

Stemmer med strikkefastheten oppgitt i oppskriften?

Anbefalt pinnetykkelse er bare som et utgangspunkt å regne. Du må bruke den pinnetykkelsen som gir deg korrekt strikkefasthet. Noen må bruke litt tykkere, andre litt tynnere pinne.

Er det første gang du strikker med mohair? For ja, det skal ofte være litt løsere enn vanlig ullgarn.

Men - det blir uansett ikke pent å bytte pinner midt i et arbeide.

 

Anonymkode: 88257...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedelige svaret er at det nesten helt sikkert vil synes, med mindre du samtidig justerer strikkefastheten. Men om det ikke synes, er det heller ikke noe poeng i å bytte pinner.

Et annet kjedelig svar er at du burde alltid strikke en prøvelapp først. Da ser du om du har samme strikkefasthet som mønsteret, og kan eventuelt endre pinnetykkelse for å få rett fasthet.

Dersom du må endre pinne der det er glattstrikk, bør du sannsynligvis endre pinne på vrangbord tilsvarende.

Men, mål strikkefastheten på det du HAR strikket, og se om det stemmer med mønsteret. Kanskje det faktisk SKAL se sånn ut som du har det nå. To tråder mohair blir sjelden veldig fast, men akkurat hvor luftig det blir avhenger av pinne og strikkefastheten din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, så godt å få råd. Jeg har sjekket strikkefastheten på det eg har strikka, da viser det at eg bør gå ned ein pinnestr. Tenker å begynne heilt på nytt - takk for råd fra erfarne strikkere. Kanskje eg da bør strikke vrangborden også med en pinnestr mindre? Garnet kosta tross alt neste tusen kr...så her må eg ta meg sammen og gjør det skikkelig.

TS :) 

Anonymkode: 46fa4...592

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk alle sammen, så godt å få råd. Jeg har sjekket strikkefastheten på det eg har strikka, da viser det at eg bør gå ned ein pinnestr. Tenker å begynne heilt på nytt - takk for råd fra erfarne strikkere. Kanskje eg da bør strikke vrangborden også med en pinnestr mindre? Garnet kosta tross alt neste tusen kr...så her må eg ta meg sammen og gjør det skikkelig.

TS :) 

Anonymkode: 46fa4...592

Oi,nesten 1000kr i garn..

Ja,da hadde jeg rekt opp og startet på nytt.

Når jeg bruker mindre pinne størrelse,så går jeg også selvfølgelig ned på vrangborden også.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det (byttet underveis), var med ganske mørkt garn, var ikke synlig 🙃 Men var med mindre pinnestørrelser, så kanskje lettere å komme seg unna med. 

Anonymkode: 7d571...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk alle sammen, så godt å få råd. Jeg har sjekket strikkefastheten på det eg har strikka, da viser det at eg bør gå ned ein pinnestr. Tenker å begynne heilt på nytt - takk for råd fra erfarne strikkere. Kanskje eg da bør strikke vrangborden også med en pinnestr mindre? Garnet kosta tross alt neste tusen kr...så her må eg ta meg sammen og gjør det skikkelig.

TS :) 

Anonymkode: 46fa4...592

Jepp, en halv pinne mindre på vrangborden også, det ville nok jeg gjort ja. Men ville for sikkerhets skyld testet strikkefastheten. Kaaaaanskje den varierer så mye at det blir riktig med samme pinne på alt (kanskje du strikker mye strammere på vrangbord enn rettstrikk? )

Prøvelapp, prøvelapp, tra-la-la :) (ja det er drittkjedelig når alt man vil er å lage fine gensere, men det ER.SÅ.LURT...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du kom til den beslutningen å bare starte på nytt, som du sier så er det dyrt garn, og å bytte til tynnere pinner når du allerede har strikket 12cm vil vises. Er nok lurt å gå ned i størrelse på vrangborden i halsen også, med mindre du strikker strammere når det er rett og vrang 

Jeg strikker litt stramt og må gå opp i pinnestørrelse, i allefall hvis det er mønsterstrikk. Har strikket så mange plagg i begynnelsen av min strikkekarriere som ble for trange😣 Nå så behøver jeg ikke opp i pinnestørrelse hvis det er ensfarget, men med mønster så må jeg opp en hel størrelse på pinnene.

Jeg tenkte ikke over at oppgitt pinnestørrelse i oppskriften egentlig bare er veiledende. Det er også greit å måle underveis for å se at du holder deg på riktig spor :) 

Ang gjennomsiktig; strikker du med to tråder som det står i oppskriften? Den skal egentlig ikke være gjennomsiktig. Men hvis du har strikket løst og i ei lys farge så er der nok derfor den er gjennomsiktig. Jeg har strikket den i gammelrosa, og den ble ikke gjennomsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...