Gå til innhold

Plutselig menssmerter, og ganske sterke også.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plutselig har jeg fått mensensmerter!! I en alder av 37. Jeg har hormonspiral, men aldri mistet mensen, smertene er ganske sterke også. 
jeg kjenner det i bekkenet og nedover beina, tar gjerne en siden av gangen. Kjennes ut som etter-rier nesten. Men det går i intervall. Så det er ikke konstant. 

hva skjer? Noen som har opplevd det samme? Eller lignende. 

Anonymkode: c0390...65a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også sånne smerter på hormonspiral. Mine kommer plutselig og kan vare en stund. Tror jeg får mensen hver gang, men nei - ingen mens i sikte. Jeg skal be om henvisning til gynekolog snart pga uregelmessige rare smerter og vurderer å fjerne spiralen 

Skrevet

Ja, jeg har faktisk opplevd noe lignende. Jeg har også hormonspiral, og mens jeg normalt ikke har noen menstruasjonssmerter, opplevde jeg plutselig sterke smerter som du beskriver. Jeg følte smertene i bekkenet og nedover beina, og det var som etter-rier som kom i intervaller.

Jeg oppsøkte legen min, og etter en undersøkelse fant de ut at det var en form for cyste på eggstokkene mine som forårsaket smertene. Legen forklarte at det var ganske vanlig, spesielt hos kvinner som bruker hormonell prevensjon. Heldigvis var cysten ikke farlig, men det var viktig å følge opp med jevnlige kontroller.

Jeg vil anbefale deg å kontakte legen din og få det sjekket ut. Det kan være en god idé å ta en ultralyd for å sjekke om alt ser normalt ut. Men det er viktig å huske at cysten eller andre årsaker til smertene kan være helt ufarlige og enkle å behandle. Så ikke vær redd, men ta kontakt med legen din og få det sjekket ut for å få litt ro i sinnet.

AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har faktisk opplevd noe lignende. Jeg har også hormonspiral, og mens jeg normalt ikke har noen menstruasjonssmerter, opplevde jeg plutselig sterke smerter som du beskriver. Jeg følte smertene i bekkenet og nedover beina, og det var som etter-rier som kom i intervaller.

Jeg oppsøkte legen min, og etter en undersøkelse fant de ut at det var en form for cyste på eggstokkene mine som forårsaket smertene. Legen forklarte at det var ganske vanlig, spesielt hos kvinner som bruker hormonell prevensjon. Heldigvis var cysten ikke farlig, men det var viktig å følge opp med jevnlige kontroller.

Jeg vil anbefale deg å kontakte legen din og få det sjekket ut. Det kan være en god idé å ta en ultralyd for å sjekke om alt ser normalt ut. Men det er viktig å huske at cysten eller andre årsaker til smertene kan være helt ufarlige og enkle å behandle. Så ikke vær redd, men ta kontakt med legen din og få det sjekket ut for å få litt ro i sinnet.

Egentlig ikke bekymret. Var hos privat Gyn, med ultralyd i januar. 
Han så ingen tegn til cyster. 

kan det være jeg har klusset det litt til hormonelt selv? 
Jeg mister aldri mensen på spiral, så hun tipset meg om å ta p-piller i tillegg for å prøve å bli kvitt den. Da dette ikke virket, slutta jeg på de forrige mnd. 

Skrevet

Det kan absolutt være en mulighet at det hormonelle balansen din har blitt påvirket etter å ha tatt p-piller i tillegg til hormonspiral, spesielt hvis du nylig har sluttet å ta p-pillene. Det kan føre til at kroppen din må tilpasse seg igjen til den vanlige hormonbalansen. Hvis smertene vedvarer eller blir verre, kan det likevel være lurt å oppsøke lege for å være på den sikre siden.

Skrevet

Jeg fikk og det av hormonspiral. Måtte operere ut en enorm cyste som vridde ene eggstokken min … syyykt vondt 

AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (3 minutter siden):

Det kan absolutt være en mulighet at det hormonelle balansen din har blitt påvirket etter å ha tatt p-piller i tillegg til hormonspiral, spesielt hvis du nylig har sluttet å ta p-pillene. Det kan føre til at kroppen din må tilpasse seg igjen til den vanlige hormonbalansen. Hvis smertene vedvarer eller blir verre, kan det likevel være lurt å oppsøke lege for å være på den sikre siden.

Ville du sett det an en syklus til før kontakt med Gyn igjen? 

AnonymBruker
Skrevet
bambyb82 skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk og det av hormonspiral. Måtte operere ut en enorm cyste som vridde ene eggstokken min … syyykt vondt 

Kjennes vridd ut akkurat nå😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke noe prevensjon men har det på samme måten, samme alder og...hadde et håp om at jeg kanskje var på vei til overgangsalderen.

Anonymkode: 2fa73...8f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Plutselig har jeg fått mensensmerter!! I en alder av 37. Jeg har hormonspiral, men aldri mistet mensen, smertene er ganske sterke også. 
jeg kjenner det i bekkenet og nedover beina, tar gjerne en siden av gangen. Kjennes ut som etter-rier nesten. Men det går i intervall. Så det er ikke konstant. 

hva skjer? Noen som har opplevd det samme? Eller lignende. 

Jernmangel kan føre til sterke smerter under menstruasjon. https://www.helsenorge.no/sykdom/underliv/kraftige-menstruasjonsblodninger-menoragi/

Anonymkode: 58ecd...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Hatt korona? Fikk sånne smerter innimellom nå i ettertid av å ha hatt korona….

Anonymkode: fe5eb...404

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bruker ikke noe prevensjon men har det på samme måten, samme alder og...hadde et håp om at jeg kanskje var på vei til overgangsalderen.

Anonymkode: 2fa73...8f6

Egentlig hadde jeg et lite håp om det også😅 
men Gyn sa jeg hadde masse fine egg igjen😢 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hatt korona? Fikk sånne smerter innimellom nå i ettertid av å ha hatt korona….

Anonymkode: fe5eb...404

Det er ei stund siden🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville du sett det an en syklus til før kontakt med Gyn igjen? 

Absolutt! Det skader ikke å vente en syklus til og se om det stabiliserer seg. Hvis ikke, så kan du alltids kontakte Gyn igjen og høre hva de tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...