timbar Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 I dag ble det publisert at fødselsraten i Norge fortsetter å synke, både jeg og sikkert mange med meg har vel sine tanker om hvorfor det skjer. Det er likefullt en skremmende utvikling, det jeg kanskje stusser mest på er om unge kvinner i dag tenker fremover, at det kanskje ikke er så kult å ikke ha barn når man bikker 40, 50 eller 60 osv. At man ikke er evig ung, og at det kan bli litt stusselig uten barn seinere. Jeg vet ikke, tilhører en annen generasjon, ser at kvinner er blitt stadig mer kresen med hensyn til valg av menn. Og det finnes kanskje ikke nok menn som er sånn 100% perfekt for alle. Mulig jeg bare skriver tull, men kan jo ikke være tilfeldig at så mange menn er barnløse Og etterhvert mange kvinner. Noen sier det er dyrt å ha barn, det er jo ikke sant, det var langt dyrere å ha barn I min generasjon hvor man omtrent betalte halve lønna i barnehageutgifter. Og man må jo ikke ha alt nytt til barnet, sparer mye på å kjøpe utstyr fint brukt, klær kan arves, og kjøpes billig på loppemarked. Dette er bare noen tanker jeg gjør meg, kanskje noen her kan gi en bedre forklaring, kjøper ikke helt dette med at jorden er overbefolket, det hjelper fint lite at det poppet frem barn i Afrika, når det er i Vesten vi trenger de. Uansett bekymringsfull utvikling. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Hvorfor er det i Vesten vi trenger dem? Anonymkode: c3d24...06d 11
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Fordi denne verden blir mer og mer grusom Anonymkode: 8ce56...d36 13 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Det er bedre at kvinner som ikke ønsker barn, velger å ikke få barn enn at kvinner som ikke ønsker barn blir presset til å få barn. Det var langt flere dårlige mødre før, og det var flere grunner til det. Fattigdom var heller ingen unnskyldning, det fantes også rikmannskvinner som var forferdelige mødre. Anonymkode: 71ef2...116 25 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Det er helt jævlig å ha barn, så det skjønner jeg godt. Hadde heller dødd enn å få flere. Anonymkode: e5f2b...158 8 2 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Hurra for det. Anonymkode: d4c88...90b 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 Tror det er mange faktorer som spiller inn. Kvinner ønsker høyere utdanning og karriere. Kvinner har høyere krav til at menn bidrar likt som kvinner på hjemmebane og med barn, dermed kan det være vanskelig å finne riktig partner. Folk venter for lenge, så fruktbarheten går ned. Det er også dokumentert at menn stadig får dårligere sperm, som bidrar til dårlig fruktbarhet. Noen velger å ikke få barn fordi de ikke ønsker barn. Lite fokus på kvinnehelse. Stadig dårligere fødetilbud osv osv. Mange faktorer som spiller inn. Anonymkode: 6a98a...434 18 4
Maskinfører Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Med det systemet vi har er det ikke noe rart i at det synker må nesten ha 3 inntekter for å kunne leve i Norge og dyrere blir det 20 5
Grüner Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det i Vesten vi trenger dem? Anonymkode: c3d24...06d TS tenker nok på forgubbingsprosessen. Hvis det blir veldig mange eldre og veldig få i arbeidsfør alder i generasjonen under, blir det vanskeligere å drifte velferdsstaten; lengre ventetider på helsehjelp osv. 5
Gjest Lykkedykker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Hvorfor er det bekymringsfullt? "Den hvite rasen" vil jo fases ut sakte men sikkert. Oss mennesker er på tur mot å bli en helhetlig blandet rase.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 Samfunnet nå i dag er ikke lagt opp til at man skal kunne ha barn og faktisk ta vare på de, mens man også har det bra selv. Vi skal jobbe som om vi ikke har barn. Barselomsorgen er på vei til å gå rett vest, og permisjonen like så. Økonomien kommer også i tillegg. Det er dyrt å leve i dag. Anonymkode: 069bb...144 25 13
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 13 minutter siden, timbar said: Dette er bare noen tanker jeg gjør meg, kanskje noen her kan gi en bedre forklaring, Barselomsorg. Fødetilbud. Kvinnehelsens status i helsevesenet og velferdspolitikk. Anonymkode: 948d0...bc3 12 2
Anonymburker Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Med det systemet vi har er det ikke noe rart i at det synker må nesten ha 3 inntekter for å kunne leve i Norge og dyrere blir det Og hvor mange menn er ikke uaktuelle som partnere og fedre? Det er også vanskeligere å se for seg barn i et stadig kjipere og kaldere samfunn. 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 Hverdagen de fleste oss har nå er ikke lagt opp til at man skal klare å følge opp mange barn. Det er forventet at begge foreldre skal jobbe fulltid, vi skal trene og holde oss spreke, følge opp fritidsaktiviteter, være med i FAU, stille som klassekontakt, speiderleder og fotballtrener. Og så skal man helst diske opp med sånn nesten hjemmelaget mat og ha et tålig ryddig og rent hjem også 😅 Jeg er veldig for likestilling og at kvinner skal jobbe, men samtidig så var "husmor" rollen en jobb hvor man tok seg av hus og heim. Nå blir det fort at man kjøper seg hjelp, og dermed må jobbe enda mer, så det blir en sånn "travel" sirkel. Anonymkode: 35e31...1ed 14 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 Jeg har to, ønsker meg en til. Elsker å være mamma, men jeg savner to ting: 1. Søvn 2. Friheten til å reise når og hvor jeg vil begge får jeg tilbake en vakker dag 😜 men jeg skjønner at barn ikke er for alle og tenker det er bedre at folk lar være å få barn hvis den eneste grunnen til å få det er at samfunnet forventer det 😜 man kan jo leve et fint liv som barnløs også Anonymkode: 4e974...f25 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 Jeg ønsket meg flere barn,men må stoppe på 2 fordi det er det vi har råd til... Anonymkode: 80b49...d12 10 1 2
Maskinfører Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 Anonymburker skrev (3 minutter siden): Og hvor mange menn er ikke uaktuelle som partnere og fedre? Det er også vanskeligere å se for seg barn i et stadig kjipere og kaldere samfunn. Der sier du noe vesentlig mange ink meg ble valgt bort noe som jeg ikke bærer nag til dem for ja det er veldig vanskelig i ett kaldt samfunn landet ødelegges av politikere dag for dag uke for uke måned for måned år for år 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 Den måten samfunnet tvinger oss til å leve på er årsaken til de lave fødselstallene. Tragisk at vi forventes å føde barn som skal puttes inn i den store barnehage- og skolekverna allerede som ettåringer fordi begge foreldre må jobbe 100%. Jeg har ikke satt barn til verden for at andre skal oppdra de. Synes det er uendelig trist at vi kun sees noen få timer på ettermiddagen da vi alle er slitne og sure. Klart det var hyggeligere å få barn før i tiden da man faktisk hadde mulighet til å tilbringe kvalitetstid med egne barn. Anonymkode: 34501...bc3 6 13
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 Jeg ser ikke vitsen. Jeg har dårlig råd og dårlig helse. Eier ikke bolig og har heller ikke sertifikatet. Barn er heller ingen garanti for å få privat pleie og omsorg på sine eldre dager. Mange eldre som har barn og barnebarn sitter alene døgnet rundt fordi de er for travle til å besøke dem, eller har valgt å flytte til byer på andre siden av landet. I tillegg er det et evig styr. Jeg ser kusina mi som har to små barn. Hverdagen og helg består av fulle dager med aktiviteter fra de står opp og til de legger seg. Det er ikke noe jeg kommer til å klare. Anonymkode: 2dc29...e04 2 2
Hedda-78 Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 Det er ikke bare kvinner som ikke ønsker barn. Det er mange menn som ikke ønsker barn, aldri føler seg klare eller bare utsetter og utsetter. Eløer sier seg fornøyd med ett. Det blir feil å legge skylden på kvinner bare fordi det er vi som kan føde. Det er like ofte mannen i forholdet som sier stopp. 17 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå