Gå til innhold

Synes barnet mitt på 13 måneder kan så lite. Hva kunne din på den alderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han kan gå. Snakker ikke, kun babler gagaga, bababa, bebebe. Kan ikke bygge tårn eller stablepyramide. Skjønner seg ikke på puttekasse. Klarer ikke drikke av kopp eller med sugerør.

Dette er ting jeg forsøker å vise igjen og igjen, men det går ikke inn.

Hva kan din på 13 måneder? Henger min etter?

Anonymkode: ce882...dfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt

Anonymkode: 6e3ba...126

• Liker 6
Skrevet

Min er 17 mnd nå og har begynt med diverse ord nå. Har drukket av avent sugerørsflaske lenge, men til gjengjeld kunne han ikke gå på den alderen. 

Bygger vi duplo, så plukker han det fra hverandre. Stabling er vanskelig, med mindre det er helt firkanta ting som ikke sklir på hverandre 😊

Alle utvikler seg forskjellig. Noen løper ved 9 mnd, andre skravler i ett ved 12, noen mye senere med alt dette. Helt forskjellig 😊

Datteren til en venninne av meg har enda ikke reist seg langs noe enda, og hvertfall ikke gått langs noe. Hun er straks 15 mnd. Sier kun mamammama, pappaaappappa og litt babling for seg selv 🤷🏻‍♀️😉

AnonymBruker
Skrevet

Min på 15 måneder er på samme sted som din. Eldste liker fortsatt ikke leker.  Er straks 5 år...

Anonymkode: 63eb2...f93

AnonymBruker
Skrevet

Min er snart 12 år, og det eneste jeg vet om hun kunne eller ikke på den alderen av det du ramser opp, er at hun lærte å gå rundt den tiden. 

Ingenting av det er bekymringsverdig. 

Anonymkode: ad022...c44

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva forventer du egentlig av en stor baby? Alt det der er helt normalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Glød skrev (2 minutter siden):

Hva forventer du egentlig av en stor baby? Alt det der er helt normalt. 

Har forventet hakket for mye ser jeg😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 12 mnd og kan gå men kan ingen ord. Babler masse da og forstår noe vi sier. Peker og vinker. Får til puttekasse halvveis og har akkurat begynt å forstå/prøve stabling av ting med varierende suksess. Klarer bare Philips avent sugerør men det øvde vi på fra 7 mnd. 

Anonymkode: 00811...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Så tenker det høres normalt ut?

Anonymkode: 00811...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er 18 måneder. Ingen i barnehageavdelingen hans som snakker flytende enda. De kan en del ord, men ingen fulle setninger. Noen kan selvfølgelig snakke i den alderen, men tror ikke det er normalen. 

Anonymkode: 24862...254

Skrevet

Høres ut som at babyen din er helt normal ts. Jeg har tre barn og ingen av de kunne si noe annet enn blabla da de var ett. Men de forsto en del ord. (Altså man kunne se de reagere bår man sa drikke, mat, pappa, hund etc. ) eldste gikk da han var 12 mnd, mellomste da hun var 17 mnd og yngste løp da han var 9 mnd. (Begynte aldri å gå, usikker på om han kan det enda i en alder av 4 😅) Variasjonene er store i ettårsalderen. Senk skuldrene og kos deg med babyen din.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kunne heller ha spurt:" hvor _lite_ kunne ditt barn på denne alderen, og allikevel utviklet det seg til å bli et helt normal oppegående barn? "

Heller det enn å få "glansbildene", det er ikke de du trenger å sammenlikne deg med. 

Jeg tror som mange andre at du har et helt normalt barn som hittil ikke utpeker seg i verken ene eller andre retningen. Det jeg ville vært mest obs på, er det sosiale. Peker barnet? Tar det initiativ til å "dele" opplevelser? 

Endret av Paulinetta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kunne ikke gå. Jeg satte ham mot et hjørne med en ball og han underholdt seg selv. 

Kunne si mamma, ellers ikke så mye 😅 men gikk seg fort til. 

I løpet av noen mnd lærte han flere ord, lærte å gå, bygge, løpe, han spiste med bestikk bare litt etter.. 

Det går i rykk og napp 😊

Anonymkode: bf06a...986

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært grunn til bekymring så hadde du hørt det både med helsesøster og barnelege. Så lenge de ikke har noe bekymring så kan du ta det helt med ro. ALLE barn er forskjellige. 

Anonymkode: 4d796...1b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi er 13 måneder, og tror hun henger litt etter motorisk sett. Hun kommer seg fram ved å dra seg bortover gulvet, men kan ikke krabbe eller gå (går ustødig med støtte). Men kan drikke av kopp og bruke sugerør, god med pinsettgrep og har begynt å skjønne hvordan man stabler og sånt, men sjeldent hun får det til. 

Men sånn oppi topplokket, virker hun ganske grei. Forstår mange ord, og kan si mamma, pappa, mø, hei, og hadet, men hun har begynt å kalle alle for mamma nå da så.

Det her med «normal» når de er så små, strekker seg så bredt. Helsesøster kommer til å si ifra om noe er å bekymre seg for. 😊

Anonymkode: 4b8d6...4f3

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 19.09):

Han kan gå. Snakker ikke, kun babler gagaga, bababa, bebebe. Kan ikke bygge tårn eller stablepyramide. Skjønner seg ikke på puttekasse. Klarer ikke drikke av kopp eller med sugerør.

Anonymkode: 

Forstår barnet ord? 
Øver barnet på forskjellige motoriske øvelser sånn av seg selv? Min gjorde små ting om igjen og om igjen til det gikk. Pinsettgrep? Holde ei skje? God kontakt med dere? 
Ingenting å bekymre seg for tror jeg. Barn utvikler seg så forskjellig. Det viktigste rådet her: ved bekymring kontakt helsestasjon. Ikke fordi jeg på noen måte ut fra infoen du gir tror barnet henger etter, men da får du profesjonelle råd og kan forhåpentligvis slippe å bekymre deg. 

Anonymkode: bde02...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Startet lesetrening, kan lese noen få ord

Anonymkode: e6add...dbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 19.09):

Uproblematisk. Vår eldste snakket (setninger ikke bare enkelte ord)  tidlig (rundt 12 måneder), men var "lam" i beina til han var 20 mnd. Yngstemann var motsatt.

Skrevet

Min sønn begynte ikke å slippe seg for å gå selv uten støtte før han var 15 mnd. Skal sies at han var litt prematur da, men ikke så mye (en måned). Språket begynte ikke før det plutselig eksploderte og ved 18 mnd hadde han stort ordforråd. Men det kom brått og mye på en gang, virket det som, så mye kan skje med barnet ditt også. Han er jo bare 13 mnd :) 

AnonymBruker
Skrevet

Da min nå 2,5-åring var 13 måneder, kunne hun mindre enn din. Hun gikk ikke, knakk ikke den koden før rundt 15/16 måneder. Interesserte seg ikke for stableklosser og pyramider (det gjør hun fortsatt ikke), men lekte mye med dukker, lekemat og baller. Hun har fortsatt veldig få ord, og har ikke setninger, men masse forståelse for språk, forstår alt som blir sagt og hun gjør seg forstått med de få ordene hun har og kroppsspråk. Ingen diagnoser i bildet, barn bare utvikler seg ulikt. 

Anonymkode: 3a37d...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...