AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Jeg ble misbrukt som barn av en som var voksen, dette skjedde for 30 år siden (1992.) Jeg har ikke anmeldt han fordi alt kommer tilbake nå etter jeg er blitt voksen og tar barn selv. Mulig politiet sier saken er foreldet, men jeg leser inne på Store Norske Leksikon under Foreldedes av straffeansvar. Og der står det om lovbrudd som ikke foreldes og seksuell omgang med barn under 18 år foreldes ikke står det også. Men jeg forstod ikke helt dette avsnittet under om min sak er foreldet? «Forutsetningen er at forholdet ikke allerede var foreldet før 1. juli 2014, da loven ble endret ved at foreldelsesfristen ble opphevet. I praksis betyr det at slike lovbrudd, så langt strafferammen er 21 års fengsel, begått etter 1. juli 1989 ikke foreldes. Eldre saker er foreldet.» Anonymkode: 00fc3...83f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Skal stå , jeg har barn selv. Anonymkode: 00fc3...83f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Etter straffeloven § 91 andre punktum heter det at «straffansvaret for fullbyrdede overtredelser av §§ 275, 291, 299 og 302 foreldes ikke«. Det at straffeansvaret ikke foreldes, innebærer at straffansvaret ikke opphører og at gjerningspersonen ikke kan bli frifunnet fordi en foreldelsesfrist er utløpt. Strl. § 291 inneholder den objektive gjerningsbeskrivelsen av voldtekt. Straffansvar for voldtekt kan etter dette som utgangspunkt ikke foreldes. Når det er sagt er det umulig å vite uten at saken har vært verken anmeldt eller etterforsket. Så hele prinsippet om foreldelsesfrist trenger du egentlig ikke tenke på enda. det jeg derimot ville tenkt på med en gammel sak er : finnes det fellende bevis den dag i dag? Henleggelses raten er høy, vil du å klarer du og stå i det selvom det ikke nødvendigvis fører noen sted? Anonymkode: b1c8a...ae3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Ta kontakt med en bistandsadvokat og få råd til hva du bør gjøre. I slike straffesaker hvor du har krav på bistandsadvokat trenger du ikke å betale. Finn noen i ditt område som har erfaring med lignende saker (disse sakene får gjerne en del medieoppmerksomhet så du kan finne det ut hvis du googler). Det trenger ikke å føre til anmeldelse, men du kan få råd til hva du bør gjøre. Anonymkode: e0669...60d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Etter straffeloven § 91 andre punktum heter det at «straffansvaret for fullbyrdede overtredelser av §§ 275, 291, 299 og 302 foreldes ikke«. Det at straffeansvaret ikke foreldes, innebærer at straffansvaret ikke opphører og at gjerningspersonen ikke kan bli frifunnet fordi en foreldelsesfrist er utløpt. Strl. § 291 inneholder den objektive gjerningsbeskrivelsen av voldtekt. Straffansvar for voldtekt kan etter dette som utgangspunkt ikke foreldes. Når det er sagt er det umulig å vite uten at saken har vært verken anmeldt eller etterforsket. Så hele prinsippet om foreldelsesfrist trenger du egentlig ikke tenke på enda. det jeg derimot ville tenkt på med en gammel sak er : finnes det fellende bevis den dag i dag? Henleggelses raten er høy, vil du å klarer du og stå i det selvom det ikke nødvendigvis fører noen sted? Anonymkode: b1c8a...ae3 De vil se at han jobbet der han var det skjedde i den perioden og min søster vet , men hun visste ikke hva som skjedde fordi jeg tiet stille om det i mange år fordi jeg syns det var flaut å si han hadde sex med meg. Jeg skal klare å stå i det bare jeg slipper og se han. Jeg vet ikke hva jeg gjør hvis jeg ser han. Anonymkode: 00fc3...83f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta kontakt med en bistandsadvokat og få råd til hva du bør gjøre. I slike straffesaker hvor du har krav på bistandsadvokat trenger du ikke å betale. Finn noen i ditt område som har erfaring med lignende saker (disse sakene får gjerne en del medieoppmerksomhet så du kan finne det ut hvis du googler). Det trenger ikke å føre til anmeldelse, men du kan få råd til hva du bør gjøre. Anonymkode: e0669...60d Jeg fant et advokatfirma for fornærmede og straffesaker på google. Jeg sendte en melding til de i går, men jeg har ikke hørt noe ennå. Jeg fortalte litt i detalj, og nå syns de sikkert jeg er rar. 🫣 Anonymkode: 00fc3...83f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå