Gå til innhold

Får man hjelp om man får en Asperger-diagnose som voksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har fått en Asperger-diagnose i voksen alder, får man automatisk terapi eller annen hjelp?

Mannen min vurderer å bli utredet, men vi vil gjerne vite litt eventuell hjelp man kan få om man får diagnosen.

Han går allerede til privat psykolog, så vi lurer mest på om man får noe hjelp utenom vanlige timer hos psykolog.

Anonymkode: 29956...364

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått noe hjelp i ettertid, det ble tvert imot avsluttet på dagen da jeg fikk diagnosen fordi " asperger kan man ikke gjøre noe med" .

Men han kan ta kontakt med autismeforeningen. Bare det å få et svar på hvorfor man er som man er kan være til ganske god hjelp :) 

Anonymkode: 1d113...eef

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer litt an på hjelpebehov.

Jeg ble utredet ved et autismesenter, og fikk behandling der etterpå.

Jeg lærte blant annet om energikonservering, grensesetting og å prioritere mine verdier.

Anonymkode: dff0c...4c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe han kan ta opp med psykologen hans. Det er jo litt individuelt hva de tilbyr og hva han selv har behov for. Mange med aspergers klarer seg jo veldig bra i hverdagen, mens andre har større vanskeligheter og kanskje tilleggsdiagnoser som kompliserer sykdomsbildet. 

Anonymkode: 9943c...933

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han fungerer veldig godt i jobb, og har en reklativt høy stilling som ikke er et typisk "nerde-yrke". Problemene er på det private plan, og mange år hos psykolog har dessverre ikke hjulpet.

Jeg lurte derfor på om man får noe hjelp hos noen som har mer kompetanse enn psykologer vanligvis har, og da skjønner jeg at det er det ikke noen automatikk i. Takk for at dere deler ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Min ble som førstemann skrev avsluttet på dagen da han fikk den diagnosen.. Og ble ufør ganske fort som etterpå.. Så ikke hørt om noen hjelp her iallefall! 

Anonymkode: f8b31...719

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så uendelig trist at en må bli voksen før en blir utredet for mulig høytfungerende autisme. 
Jeg tror en kunne blitt spart for mye slit, en anstrengende oppvekst og skolegang.
Hvorfor ble dere ikke fanget opp av systemet og  foreldrene deres?  

Anonymkode: 75f02...83a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det er så uendelig trist at en må bli voksen før en blir utredet for mulig høytfungerende autisme. 
Jeg tror en kunne blitt spart for mye slit, en anstrengende oppvekst og skolegang.

Systemet ga faen i meg, jeg slet helt fra barnehagen av. Men jeg var ikke rar «nok» eller utagerende «nok», og dessuten var jeg såpass mentalt oppegående at jeg kom meg gjennom fagstoff osv helt til jeg ikke greide skole mer. (Jeg klarer ikke å studere, selv om jeg egentlig er så intelligent at jeg kunne blitt det meste.)

Foreldrene mine var mest opptatt av sine egne problemer. De var svært lite til stede for meg, egentlig. Resten av familien har aldri brydd seg stort.

Anonymkode: 2e4cf...f78

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Systemet ga faen i meg, jeg slet helt fra barnehagen av. Men jeg var ikke rar «nok» eller utagerende «nok», og dessuten var jeg såpass mentalt oppegående at jeg kom meg gjennom fagstoff osv helt til jeg ikke greide skole mer. (Jeg klarer ikke å studere, selv om jeg egentlig er så intelligent at jeg kunne blitt det meste.)

Foreldrene mine var mest opptatt av sine egne problemer. De var svært lite til stede for meg, egentlig. Resten av familien har aldri brydd seg stort.

Anonymkode: 2e4cf...f78

Så leit å lese om hvordan du har hatt det. 
Håper du får en bedre tid fremover gjennom å få hjelp til få en oversikt i hva du trenger å få mest hjelp til. 
Jeg tenker på alle desse årene jeg har stått på barrikadene for mine to Asbergere. 
Jeg vet at det må til og det nytter 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Systemet fanget meg opp, men de skjønte ikke at det var autisme. Dette var vel rundt 2000. PPT kom inn allerede på barneskolen og fikk timer hos BUP fra 10-18. den gangen ble jeg stemplet som vanskelig, engstelig, innesluttet og med skolevegring.

Anonymkode: 1d113...eef

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min ble også avsluttet på dagen hos DPS når han fikk diagnosen. 🤯 Med lovnad om at kommunen og NAV skulle følge opp videre med praktiske ting.

Hittil har det fungert dårlig, og det gjør meg rasende at han ikke behandles for de depresjonssymptomene han har. 

Diagnosen har hjulpet oss å forstå hverandre mer, men det har også gjort mange ting vanskelig.

Autismeforeningen har ulike kurs for ulike situasjoner (barn, par osv) som kan være nyttige. Hittil er det faktisk ulike facebookgrupper som har hjulpet mest i forståelsen av autisme. 

Anonymkode: 9a89c...3a6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåring med autismediagnose. Ikke noe hjelp eller tilbud her heller, etter at diagnosen ble stilt for et år siden. Det eneste vi kan få hjelp til er tilrettelegging på skolen. Det er helt utrolig hvor lite ressurser Norge bruker på mennesker i slike vanskelige situasjoner. Saksbehandlerne på Bup unnskylder seg og jeg ser de har dårlig samvittighet, men det hjelper oss ikke gjennom hverdagen.

Autismeforeningen gjør mye bra for voksne, i min by har de månedlige samlinger (både for foreldre i min situasjon og for voksne som har diagnosen selv). Det å møte andre i samme situasjon og lære av hverandre er GULL verdt.

Anonymkode: 32f7c...657

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han fungerer veldig godt i jobb, og har en reklativt høy stilling som ikke er et typisk "nerde-yrke". Problemene er på det private plan, og mange år hos psykolog har dessverre ikke hjulpet.

Jeg lurte derfor på om man får noe hjelp hos noen som har mer kompetanse enn psykologer vanligvis har, og da skjønner jeg at det er det ikke noen automatikk i. Takk for at dere deler ❤️

Jeg kan ikke så mye om ulike tilbud for autisme i seg selv, men én ting jeg kan anbefale er å finne en psykolog som spesialiserer seg på det han sliter med. Jeg har selv gått i kontinuerlig behandling i over et tiår (hos BUP og DPS), men det er kun etter jeg fikk en psykolog som satt med ekstra kunnskap og erfaring om min diagnose at jeg virkelig følte at jeg ble bedre! Ellers kan det kanskje være en idé å oppsøke andre privatpersoner som sitter i samme situasjon, for eksempel via Facebook-grupper og lignende som noen over foreslo. Å finne likesinnede og å få tips og råd fra noen med personlig erfaring er virkelig gull verdt. 

Anonymkode: 9943c...933

• Liker 1
Skrevet

Hjelpen jeg fikk ble ikke påvirket av at jeg fikk AS. Annet enn at behandler forstod meg litt bedre. Og at vi skjønte jeg hadde en ekstra sårbarhet. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/7/2023 at 6:55 PM, AnonymBruker said:

Hva slags hjelp trenger mannen din?  Fikk selv aspergerdiagnsoe som 40 åring. Jeg gikk til DPS psykolog og fortsatte hos henne også etter jeg fikk diagnosen. Som mannen din så kunne jeg tenkt å gå til en psykolog med mer kompetanse på asperger, men aspergerdiagnosen ga ikke en slik rett.  Det jeg derimot fikk rett på var tilrettelegging i arbeidslivet, men som mannen din så trengte jeg ikke det.

Vet ikke om en aspergerspesialist ville kunne ha hjulpet meg mer. Men en aspergerspesialist ville kanskje kunne gitt meg bedre forklaring på "hvorfor jeg gjør som jeg gjør". Å kun få merkelappen "asperger" forklarer jo ikke så mye. Det er jo kun en fellesbetegnelse på alle symptomene jeg visste jeg hadde fra før.  Og asperger er såpass bred diagnose at den i mine øyne sier langt mindre enn symptomene. 

Anonymkode: 128a3...465

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...