Gå til innhold

Kan jeg klare å beholde leiligheten alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det vil være mulig for meg å beholde leiligheten etter brudd med samboer. Totalt er lån og felleskostnader på ca. 22 000,- i mnd, og jeg får ca. 34 000,- utbetalt i lønn i mnd. Tror dere at jeg kan klare meg på de 12 000,- i mnd jeg har igjen? Jeg har ikke bil eller barn. 

Anonymkode: 54fa6...ab1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det bare du som kan svare på.

Ja, du kan overleve på det. Om du kan leve slik du ønsker, det kan ikke vi vite.

Sett opp et budsjett, og se hvordan du kommer ut 🙂

Anonymkode: e9060...773

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir trangt, men det går hvis du er forsiktig, Husk at i tillegg kommer strøm, forsikring osv.

Anonymkode: bd4b1...5cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at en bank kommer til å gå med på det, men du må nesten høre.

Anonymkode: abc7f...a78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du har soverom kan du leie ut ene til en venn/venninne. Avtale det før du går i banken, så du kan vise til leieinntektene. 

Om du senere finner ut at du klarer det alene kan du slutte med å leie ut. Da har du fått lånet. 

Anonymkode: 3144f...2dd

• Liker 3
Skrevet

Spørs åssen du lever ellers nøkternt eller høyt forbruk ? du har jo 12 000 igjen da av de 34 000 

AnonymBruker
Skrevet

Høres lite ut mtp andre utgifter man har, har du regnet med strøm? Også må du jo ha telefon abonnement og sånne ting

Anonymkode: 608cb...474

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det blir fryktelig trangt. Hva slags forsikringer er det inkludert? Er det med varmtvann og TV i felleskostnader? Hva slags oppvarming har du? Vannbåren varme, peis, varmepumpe, panelovner? Det har litt og si. Er leiligheten relativt ny så bruker du mindre i oppvarming enn dersom leiligheten er eldre. Du har 12 000 kr på mat, forsikringer, strøm, forbruk (medlemsavgift i foreninger, mobil, Netflix, etc) og offentlig transport.

Endret av Turtellure12
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Renta kan ikke gå opp mye før du sitter i saksa, heller. Regn ut hvor høye utgiftene kan bli.

Anonymkode: 60a61...2d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om det vil være mulig for meg å beholde leiligheten etter brudd med samboer. Totalt er lån og felleskostnader på ca. 22 000,- i mnd, og jeg får ca. 34 000,- utbetalt i lønn i mnd. Tror dere at jeg kan klare meg på de 12 000,- i mnd jeg har igjen? Jeg har ikke bil eller barn. 

Nei du vil ikke ha betjeningsevne for et så høy lån/felleskostnader. 

Da må du evt få ned bokostnaden betraktelig ved å senke lånet( mere egenkapital).

Anonymkode: 7f4db...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk igjennom samlivsbrudd for 3 år siden. 
jeg tok møte med banken, og fikk bedre rentevilkår. Satt billånet inn på huslånet. Betaler mindre i lån nå enn da vi var sammen, selv om lånet ble høyere pga jeg måtte kjøpe han ut. 

Så utbetalt 28 000kr, og huslån på ca 13 000kr. De regnet også inn barnebidrag og barnetrygd i tillegg. 

Lånet ble på 3mill, og faren min måtte stille som medlåntager for 1/3. 

Anonymkode: 9d4fe...0a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det bare du som kan svare på.

Ja, du kan overleve på det. Om du kan leve slik du ønsker, det kan ikke vi vite.

Sett opp et budsjett, og se hvordan du kommer ut 🙂

Anonymkode: e9060...773

Det er det bare banken som kan svare på*

Anonymkode: c9793...1e2

Skrevet

Helt umulig svare på.

Hva er lånet på? Hva er fellesgjelden på? Hva er lønnen din? Hvor mye annen gjeld har du, og eventuelt kredittkort/grense?

AnonymBruker
Skrevet

Du klarer det nok akkuratt nå, men hva når renta er 2 eller 3 prosentpoeng høyere? 

Renta skal ikke ned akkuratt. Den skal opp opp opp opp.

Bare se på dollarkursen i dag (opp 2.65% på én dag).

Satan jeg er glad jeg casha ut boliglånet mens vi hadde null rente.....

Anonymkode: 509ef...8b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er nødt til å snakke med banken din.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

12 000 er absolutt overkommelig dersom du vil det. Mat/husholdning koster deg vel rundt 3000, mobil kan du ha til rundt 200, transport 500-1000. Det kommer helt an på hvordan du lever. Jeg kunne fint levd sånn, og har gjort det i perioder da jeg valgte å betale ekstra på huslånet. 

Anonymkode: 11962...98b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er lånet på. Hvor mye EK har du? Hva er din brutto årsinntekt?

Anonymkode: 607c3...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har høyt lån i utgangspunktet… vi betaler 15.000 i mnd for bolig og har 80.000 inn.. likevel føler vi at vi har så vi akkurat klarer oss (har 3 barn da).. 

Anonymkode: 983b2...a96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som du har høyt lån i utgangspunktet… vi betaler 15.000 i mnd for bolig og har 80.000 inn.. likevel føler vi at vi har så vi akkurat klarer oss (har 3 barn da).. 

Anonymkode: 983b2...a96

Jeg har dobbelt av dere ut halvparten inn alene 3 barn. Hardt, men får til å spare også.

Anonymkode: 53d00...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk at du får lavere skatt og mulig bostøtte.

Anonymkode: 53d00...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...