Gå til innhold

Frese snø inn til naboens hage.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Lurer bare på hva som er normalt her. Mannen min bruker snøfreser til å rydde bort snøen. Mellom oss og naboen er det en komunal vei. Vår parkeringsplass går rett inn til den komunale veien, mens naboen på motsat side har en svær hekk som grenser mot den komunale veien. Det er en hekk på 3 eller 4 meter som består av trær eller robuste busker. Idag kom det så mye snø at ikke engang kommunen hadde brøyta veien. Mannen min tok frem snøfreseren og fresa bort snøen både fra vår parkeringsplass og den kommunale veien. Han passa på at han brøyta snøen mest mulig inn til veikanten, men litt snø gikk kanskje over til naboen. Da snakker vi om minimale mengder. 

Joda, naboen tok seg bryet med å komme ut og si ifra om at det ikke er aktuelt. At vi måtte frese rundt om på vår egen tomt. Det er jo greit det. Vi er klar over hva naboloven sier og man skal ikke ha snøen over til naboen. Men her bor alle så tett inn til hverandre at det er nesten ikke til å unngå. Flere av naboer har snøen over til hverandres hager da det er enklest slik oppkjørslene er laget... mannen min rydder gjerne bort snøen for naboene også når han har litt bedre tid. 

Spørsmålet her er egentlig om hva folk tenker? Hadde dere blitt sur her slik som han ene naboen? Er det vi som er på bærtur eller er bare naboen litt vanskelig? Det er en nabo vi ellers aldri har kontakt med. 

Anonymkode: 93dc5...473

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er frekt. 😂

Av dere altså. Måtte bare spesifisere siden du virker til å være i tvil. 😂

Endret av lillevill
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns at ingen av dere er på bærtur eller vanskelig. Mannen din ønsket å gjøre en fin ting for mange ved å brøyte den kommunale veien. Og det er snilt gjort. Naboen ønsket ikke mer snø i hagen, kanskje hadde han allerede måkt selv? Det må være helt greit å si fra om det også.

Anonymkode: 885c1...719

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lillevill skrev (4 minutter siden):

Ja, det er frekt. 😂

Av dere altså. Måtte bare spesifisere siden du virker til å være i tvil. 😂

Godt mulig... jeg hadde ikke ofret dette en kalori om det var motsatt.. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er det ikke innafor å frese snøen over i naboens hage. 
Dersom det er problematisk å bruke snøfreser uten at snøen havner i naboens hage så får man måke på gamlemåten; med spade og sørge for at snøen havner på egnet sted. 

Anonymkode: f7ee1...ba4

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh, man måker ikke snø over til naboen, uansett hvor "minimale" mengder det er snakk om. 

Vi bor i bakke, noe som gjør at de på oversiden av veien må skuffe snøen sin oppover, eller frese oppover, mens de på nedsiden kan skuffe snøen sin nedover uten særlig ekstra arbeid. Noen av naboene på øversiden har forsøkt seg på den enkle løsningen og lesse sin snø over til naboene på andre siden av veien siden "det er jo tross alt mye enklere å skyve det utfor enn å kaste alt oppover". Altså det går jo ikke an! 

Nei, alle er ansvarlig for egen snø. Samme med snø som kommunen brøyter inn i innkjørselen. Det er den enkelte huseiers ansvar.

Anonymkode: c0d91...3d4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Naboen min gjorde det en gang. Helt uaktuelt for min del.

Det kommer litt an på hvor på tomten snøen havner, er det nederst i en stor hage et det mer greit enn hvis det er på terrasse, bed, parkeringsplass, gangvei eller andre områder naboen bruker.

Tenker dere må ofre en del av deres tomt til å lagre snø på sånn som alle oss andre.

Anonymkode: a4766...4ee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det snøen fra den kommunale veien som havnet inn hos naboen så hadde den vel havnet inn hos naboen når kommunen endelig ville kommet for å måke? 🤔 I så fall er ikke dette frekt, men en nabo som har for lite å holde på med/i-landsproblem.

Hadde jeg vært mannen din er dette en nabo jeg ikke hadde giddet å gjøre tjenester for fremover 😅

Anonymkode: d0ddb...1db

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes naboen deres virker litt sær, hvis det er så lite som du sier. Men så kommer det jo litt an på hvor i hagen til naboen det havner. Hvis det er små mengder som havner på plenen eller et annet sted i hagen naboen ikke bruker nå om vinteren, er han ekstremt sær og lite fleksibel. Hvis det er en del snø som havner der naboen akkurat har måket eller det er til ulempe for ham på andre måter, da bør dere finne en annen løsning.

Men hadde jeg vært mannen din, hadde jeg kanskje snakket med naboen før snøfresingen, da hadde han kanskje bare latt det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes også det kommer an på hva slags hage vi snakker om. Vår hage med stor plen bruker vi ikke om vinteren. Om det kommer litt ekstra snø der spiller ingen rolle for oss. Vi måker ikke hagen uansett. Men man skal selvsagt ikke plassere sin egen snø i innkjørsel eller andre steder der det er åpenbart at naboen ferdes og selv må fjerne snøen. Hvis denne snøen ikke under noen omstendighet er til bry for naboen, virker han vanskelig og urimelig. Hvis han selv må måke vekk igjen deres snø, så skjønner jeg jo at han ble irritert. 

Er man usikker er det jo best å spørre. Jeg synes det har stor verdi å bevare et godt forhold til naboene. 

Anonymkode: d538a...ee2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg hadde blitt sur! Han kunne ha brukt snømåke og gjort det for hånd istedenfor!

Anonymkode: ff408...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes også det kommer an på hva slags hage vi snakker om. Vår hage med stor plen bruker vi ikke om vinteren. Om det kommer litt ekstra snø der spiller ingen rolle for oss. Vi måker ikke hagen uansett. Men man skal selvsagt ikke plassere sin egen snø i innkjørsel eller andre steder der det er åpenbart at naboen ferdes og selv må fjerne snøen. Hvis denne snøen ikke under noen omstendighet er til bry for naboen, virker han vanskelig og urimelig. Hvis han selv må måke vekk igjen deres snø, så skjønner jeg jo at han ble irritert. 

Er man usikker er det jo best å spørre. Jeg synes det har stor verdi å bevare et godt forhold til naboene. 

Anonymkode: d538a...ee2

Selvsagt er det ikke en del av hagen han bruker. De har en stor hage, og her snakker vi om den delen som er lengst unna huset oh innkjørselen. Han n har brøytet 95 på komunal side, og kanskje 5 prosent inn i hagen deres. Mulig at det er jeg som er enkel, men jeg hadde ikke brydd meg i det heile tatt om noen gjorde dette til oss. Synnes bare det var småelig thats it...  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det ikke en del av hagen han bruker. De har en stor hage, og her snakker vi om den delen som er lengst unna huset oh innkjørselen. Han n har brøytet 95 på komunal side, og kanskje 5 prosent inn i hagen deres. Mulig at det er jeg som er enkel, men jeg hadde ikke brydd meg i det heile tatt om noen gjorde dette til oss. Synnes bare det var småelig thats it...  

Da har dere lært at sånt spør man om på forhånd.

De aller fleste er mer positive til det enn at man bare tar for seg.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har stor tomt og god plass til snø. Naboene har nesten ingen lagringsplass. Sist de fant ut at de skulle måke inn på vår eiendom ga jeg beskjed om at vi ikke ville ha noe over. Når de sist helg måkte snøen foran vår innkjørsel tok jeg skuffa og skjøv klumpene bak bilen deres slik at de måtte måke på nytt. 

Det kan tenkes at det hadde vært greit hvis de spurte først, og måket vår innkjørsel også. Men egentlig ikke, rett og slett fordi huseieren er en luring som har prøvd å snike til seg tomt fra oss. Og at naboene som er leietakere stadig tar seg til rette. Parkerer foran innkjørsel, slenger sykler på vår eiendom fordi de ikke har plass. 

Så ja, alltid lurt å spørre først fremfor å ta seg til rette. Og er naboen som meg blir svaret nei. 

Anonymkode: a90d7...02e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har stor tomt og god plass til snø. Naboene har nesten ingen lagringsplass. Sist de fant ut at de skulle måke inn på vår eiendom ga jeg beskjed om at vi ikke ville ha noe over. Når de sist helg måkte snøen foran vår innkjørsel tok jeg skuffa og skjøv klumpene bak bilen deres slik at de måtte måke på nytt. 

Det kan tenkes at det hadde vært greit hvis de spurte først, og måket vår innkjørsel også. Men egentlig ikke, rett og slett fordi huseieren er en luring som har prøvd å snike til seg tomt fra oss. Og at naboene som er leietakere stadig tar seg til rette. Parkerer foran innkjørsel, slenger sykler på vår eiendom fordi de ikke har plass. 

Så ja, alltid lurt å spørre først fremfor å ta seg til rette. Og er naboen som meg blir svaret nei. 

Anonymkode: a90d7...02e

Haha, I love it! Har vurdert å gjøre det samme når mine naboer deponerer snøen sin like foran vinduet mitt fordi de «ikke har plass selv», men ikke gjort det ennå. Da jeg ga dem beskjed om at snødeponering på min tomt ikke er tillatt ble jeg kjeftet huden full... (De tar seg til rette på alle mulige måter, og det blir bare verre og verre, så akkurat snøen sa jeg fra om mens de holdt på å måke!) Er nesten glad jeg bare ga beskjed den gangen, og ikke dyttet snøen tilbake på deres tomt, for da hadde jeg nok fryktet for livet, basert på aggresjonsnivået som kom av en enkel beskjed om å slutte med det 😂

Anonymkode: a4077...6e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det var smålig!

Anonymkode: 7e10c...b37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg forstår i teorien naboen, selv om du sier din mann gjorde det for å være snill. Nå veit jeg ikke hvordan dere bor, men her jeg bord så er det slettes ikke bare snø som måkes når man måker snø. Det er jo også grus og drit. Jeg vil ikke ha mer grus enn nødvendig inn på plena mi.

Anonymkode: 30b29...d0c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du glemt den hendelsen i Statene hvor et ektepar ble skutt og drept fordi de måkte snø inn på naboens eiendom? Naboen drepte seg selv rett etterpå, da purken kom.

Anonymkode: a7e64...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har dere lært at sånt spør man om på forhånd.

De aller fleste er mer positive til det enn at man bare tar for seg.

Dette.

Skal man ha en sjanse til å få noe sånt gjennom, må man snakke sammen. Det å ta seg til rette er aldri noen god ide.

Anonymkode: 6e239...724

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 17.40):

Hei. Lurer bare på hva som er normalt her. Mannen min bruker snøfreser til å rydde bort snøen. Mellom oss og naboen er det en komunal vei. Vår parkeringsplass går rett inn til den komunale veien, mens naboen på motsat side har en svær hekk som grenser mot den komunale veien. Det er en hekk på 3 eller 4 meter som består av trær eller robuste busker. Idag kom det så mye snø at ikke engang kommunen hadde brøyta veien. Mannen min tok frem snøfreseren og fresa bort snøen både fra vår parkeringsplass og den kommunale veien. Han passa på at han brøyta snøen mest mulig inn til veikanten, men litt snø gikk kanskje over til naboen. Da snakker vi om minimale mengder. 

Joda, naboen tok seg bryet med å komme ut og si ifra om at det ikke er aktuelt. At vi måtte frese rundt om på vår egen tomt. Det er jo greit det. Vi er klar over hva naboloven sier og man skal ikke ha snøen over til naboen. Men her bor alle så tett inn til hverandre at det er nesten ikke til å unngå. Flere av naboer har snøen over til hverandres hager da det er enklest slik oppkjørslene er laget... mannen min rydder gjerne bort snøen for naboene også når han har litt bedre tid. 

Spørsmålet her er egentlig om hva folk tenker? Hadde dere blitt sur her slik som han ene naboen? Er det vi som er på bærtur eller er bare naboen litt vanskelig? Det er en nabo vi ellers aldri har kontakt med. 

Jeg hadde ikke likt at naboens snø ble måka inn på mi plen, jeg hadde blitt sur, men det kan være jeg hadde tillatt det hvis jeg ble spurt først....prøv det neste gang, normal folkeskikk det.

Anonymkode: 7686d...151

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...