BitteLille Skrevet 28. desember 2005 #1 Skrevet 28. desember 2005 Hva skal man forvente av gubben når man er prøver? Jeg sluttet på prevansjon for to år siden, vi var "uforsiktige" det første året, og prøvd skikkelig det andre, uten at vi har hatt antydning til å skulle få barn. Detter er noe vi begge ønsker! Jeg har nå vær to ganger til lege, og har blitt vist videre til sykehus for utredning. Mitt problem er at gubben vil ikke til sykehuset og levere en sædprøve! Han er helt sikker på at det er meg det er noe "feil" med, og at det ikke er noen vits for ham å sjekke seg! Jeg prøver å forklare at da kunne vi i det minste ha utelukket at det problemet, og at det er adskillig værre ting de kommer til å gjøre med meg, enn at han er alene på et rom og leverer i en kopp... Føler at det er bare jeg som er villig til å prøve å forstå hvorfor vi ikke blir gravide... Er en smule deppa, hadde forventet mer fra ham! Er dette en typisk mannegreie? Eller er det bare min som er usikker på seg selv/svømmerene?
Skytte Skrevet 28. desember 2005 #2 Skrevet 28. desember 2005 Huff og huff...Dette var kinkig du...Men han er jo nødt til å forstå at de må undersøke han også! Og det er sant som du sier at deter verre for damene... Syns det er dårlig gjort av han å mene så bastant at det er deg det er noe galt med. Kan godt hende han er livredd for at det er han selv det er noe galt med, og at han ikke klarer å snakke om det og blir litt "teit" pga det. Må bare prøve forskjellige måter å snakke om det på. Enn hvis legen din sender et brev til han og forklarer det hele? Lykke til!!
Leo Skrevet 28. desember 2005 #3 Skrevet 28. desember 2005 Vi kommer til å oppsøke lege i løpet av en måned eller to og som samboeren min, helt riktig, sier så er det like greit å teste ham først siden det er det enkleste. Er alt i orden der, er det på tide å begynne med meg. Jeg må innrømme at jeg hadde blitt både forbannet og skuffet dersom han hadde reagert som din og det hadde jeg nok gitt mer enn tydelig uttrykk for! Man bør være to om å få barn, og er han ikke interessert, lar vi det rett og slett være! Det er jo selvfølgelig mulig at han er redd for å få bekreftet at han har dårlig sædkvalitet, men sædkvaliteten blir hverken dårligere eller bedre av å bli testet. Det er også godt mulig at han synes det er pinlig å rett og slett skulle runke i en kopp, men det blir jo som en bagatell i forhold til de undersøkelsene kvinner må igjennom. Spør om han tror du synes det er festlig å ligge på ryggen å sprike med bena? Jeg ville m.a.o. rett og slett forlangt at han stilte opp hvis han i det hele tatt var interessert i å få barn med meg!
tuva77 Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 Jeg hadde blitt , for oss var det ikke noe problem, begge ville teste seg. På volvat får du komme med sæd på glass hvis du er der innen en time sådetburde jo være mulig. Men for å være ærlig så er jeg i tvi om du bør få barn med en som har det synet på dette, hvorfor skulle det være du som hadde feilen?? Høres ut til å være en jævla egoist , selvsentrert mann,spør du meg
Imax Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Uff da, kinkig problem. Du får prøve å komme til bunns i det, hvor ligger problemet? Kanskje dere kan finne en ordning der han kan ta prøven hjemme og komme til legen med den etter på? Kanskje du kan hjelpe ham? Tror jeg hadde fått litt noia selv å skulle gjøre det alene på et rom på et legekontor/sykehus. Jeg har problemer med å tisse når andre kan høre meg! Tror at du ikke kommer noe på vei med å være sinna, du bør heller være forståelsesfull.
Englemamma Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Tydelig en situasjon mannen din er veldig ukomfortabel med og det kan jeg til en viss grad skjønne. Men allikevel, vil han virkelig bli pappa er det å levere en sædprøve en enkel sak for han å gjøre. Hvis det etterhvert viser seg at dere må ha hjelp, eller få assistert befruktning, så er det jo store sjangser for at han må levere sæd til befruktningen uansett. Mulig han synes det er fryktelig flaut, men de som jobber på laboratorie på sykehuset tar i mot så mange prøver at for dem er det helt naturlig. Og alle synes jo det er kjempebra at dere kan få hjelp mot barnløsheten. Det kan jo også hende at han er redd for at det er han det er noe "feil" med. Så fremt han ikke er helt steril er sjangsene for å få til en kunstig befruktning god. De beste "svømmerne" blir plukket ut til befruktning. Jeg henger meg på den at mas og surv ikke er noe særlig vellykket. Brev fra legen med forklaring høres veldig fornuftig ut, eller bare en telefonsamtale for den del. Jeg måtte sende gubben min til test i fjor og han må ta en ny prøve nå før vi søker assistert befruktning. For han har det ikke vært noe problem. Lykke til!!
~Belle~ Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Hvis han syns det er så fælt å gå til lege så få ham til å ta en sædkvalitetstest hjemme da vel. Jeg vet ikke om de selges her til lands, men de selges i hvertfall fritt på apoteket i Danmark. Hvis han virkelig har lyst på barn, så lar han seg teste, endten det er hjemme eller hos legen. Det er heller ikke noe flaut å ha en dårlig sædkvalitet dersom det viser seg at det er det som er problemet. Det er det mange menn som har. Jeg tror at det er litt en manneting at det ikke er noe galt med svømmerne deres, men det kan det være. Det gjør dem jo ikke til mindre menn av den grunn. Det burde være en selvfølge at begge to lar seg teste dersom man virkelig ønsker barn.
Gjest ¤Escada¤ Skrevet 1. januar 2006 #8 Skrevet 1. januar 2006 Hadde nekta å la meg undersøke om ik han ble grundig undersøkt og... og då mener eg mer enn i en kopp...
Murf Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Sånn hjemmetest fås nå på de fleste apotek i Norge. Problemet er at den måler en ting; om konsentrasjonen av spermier er over eller under 20 millioner per ml, et mål WHO har satt som tegn på fruktbrhet hos menn. denne testen gir altså bbare en pekepinn, og det er andre faktorer også som spiller inn som testen ikke måler; som forholdet raske/sene svømmere, misdanelser hos spermiene(to hoder/to haler). En lav konsentrasjon kan også oppveies av stort volum, der varierer det også mellom menn. Testen koster rundt 500 kr, og uansett svar så må du oppsøke lege for å komme noe videre med spørsmålene. men det er nok mulighet for å kunne komme med prøven hjemmefra, hvis det ikke går for lang tid å komme seg der. Det kan jo føles kjipt å måtte gjøre testen på sykehuset. Murf
Nominella Skrevet 4. januar 2006 #10 Skrevet 4. januar 2006 Men kan dere ikke bli enige om å teste dere samtidig da?
la Flaca Skrevet 4. januar 2006 #11 Skrevet 4. januar 2006 Vi er heldigvis ikke i tilsvarende situasjon, men jeg kan faktisk levende forestille meg at mannen min kunne satt seg på bakbeina på den måten! Det er noe med egoet og overbevisningen om at det umulig kan feile han noe. Jeg tror jeg ville kontaktet en fertilitetsklinikk/ lege/ sykehus og forklart dilemmaet, og bedt om å få en innkalling i hans navn. Hvis han ser at sædprøven inngår som en naturlig del av en utredning vil han kanskje bli mer samarbeidsvillig? Det kan hende han har mer respekt for autoriteter enn kjærringa liksom, det gjelder ihvertfall mannen min mange ganger.
Gjest ¤Escada¤ Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 En kan visst få med seg kopp hjem har eg hørt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå