AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Eller kan man løpe på apoteket å kjøpe sån sjampo og skole etterpå? Anonymkode: 00c42...b95
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Det bør du høre med skolen om. Man skal vel ikke gå på skolen når man har levende lus eller egg i håret. Og jeg tror ikke du får vasket vekk eggene, de er klebrige og må vel gres ut med sånn spesialkam (også fra apoteket)? Apoteket kan også bistå med råd, tenker jeg. Er man smittebærer etter å ha vasket håret EN gang med denne shampooen er spørsmålet, og det tror jeg man er pga eggene. Anonymkode: 6256c...b41 2
Nåleputa Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Når jeg jobbet på barneskole, så var det unger som gikk på skolen med lus. Noen fletta håret pga at håret skulle holde seg på plass og ikke blafre rundt med lus utover. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Trenger ikke være hjemme. Også når ansatte oppdager lus trenger en ikke å hente.. "Tiltak i skoler og barnehager Hvis det oppdages hodelus på barn i barnehagen eller på skolen, så skal ikke barnet sendes hjem. Sannsynligvis har barnet hatt lus i lang tid, så noen timer fra eller til har liten smittemessig betydning (17). Man kan eventuelt sette hårdekkende hodeplagg på barnet som hindrer at det smitter andre, og barnets foresatte bør varsles om at det er funnet lus. Når barnet kommer hjem, skal første del av behandlingen helst gjennomføres samme dag. Barnet kan gå i barnehagen eller på skolen som normalt. Ingen skal holdes hjemme på grunn av lus." https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/lus/hodelus/ Anonymkode: 4159e...3bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Hadde endel foreldre tatt dette mer seriøst, så hadde vi ikke hatt noe særlig med lus... Anonymkode: ad1a9...cd1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller kan man løpe på apoteket å kjøpe sån sjampo og skole etterpå? Anonymkode: 00c42...b95 Du holder selvsagt barnet hjemme og tar den kuren.... og vasker alt av sengetøy osv før du sender barnet på skolen igjen.. Så ikek andre blir smittet. Kan ikke forstå hvorfor enkletr har barn.. Barnet har omgangsyke men ikke spydd på 3timer. Kan jeg sende i bhg/skole?Nei... Barnet hadde feber i kveld men ikke i natt. Kan jeg sende i bhg/skole, nei! Barnet har fått lus, nei du tar kuren først...! Anonymkode: 7f162...ffe 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 Vi vasket håret i kur samme kveld vi så det var lus. Fletter håret stramt opp og sendte på skole neste dag. Anonymkode: 5e8da...1a2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du holder selvsagt barnet hjemme og tar den kuren.... og vasker alt av sengetøy osv før du sender barnet på skolen igjen.. Så ikek andre blir smittet. Kan ikke forstå hvorfor enkletr har barn.. Barnet har omgangsyke men ikke spydd på 3timer. Kan jeg sende i bhg/skole?Nei... Barnet hadde feber i kveld men ikke i natt. Kan jeg sende i bhg/skole, nei! Barnet har fått lus, nei du tar kuren først...! Anonymkode: 7f162...ffe Barn skal ikke holdes hjemme fra skolen pga lus. Se info fra nhi lenger opp. Det kan da virkelig ikke sammenlignes med omgangssyke, ærlig talt.. Anonymkode: 1abc7...668 2 1
Leselusa Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Mvh. Leselusa, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Barn skal ikke holdes hjemme fra skolen pga lus. Se info fra nhi lenger opp. Det kan da virkelig ikke sammenlignes med omgangssyke, ærlig talt.. Anonymkode: 1abc7...668 Hadde folk tenkt litt på andre så ALLE andre slipper lus og så er det jo lurt...! Driter du i andre så for all del.. Veldig gøy for barnet ditt når alle sier st de har fått det av barnet ditt... Anonymkode: 7f162...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #11 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde folk tenkt litt på andre så ALLE andre slipper lus og så er det jo lurt...! Driter du i andre så for all del.. Veldig gøy for barnet ditt når alle sier st de har fått det av barnet ditt... Anonymkode: 7f162...ffe Sjeldent mange blir smittet med lus om et barn har det. Ingen grunn til å overdrive. Ved skolen får man også fravær, og barnet er ikke sykt ved lus. Forholder meg til offentlig informasjon og skolens regler for gyldig fravær. Anonymkode: 1abc7...668 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjeldent mange blir smittet med lus om et barn har det. Ingen grunn til å overdrive. Ved skolen får man også fravær, og barnet er ikke sykt ved lus. Forholder meg til offentlig informasjon og skolens regler for gyldig fravær. Anonymkode: 1abc7...668 Er jo LOV å tenke på andre enn seg selv. Forstår at det er veldig mange som helst vil slippe å ha barna hjemme. Huff 1 dag hjemme eller 2 er vel helt forferdelig.. Anonymkode: 7f162...ffe
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er jo LOV å tenke på andre enn seg selv. Forstår at det er veldig mange som helst vil slippe å ha barna hjemme. Huff 1 dag hjemme eller 2 er vel helt forferdelig.. Anonymkode: 7f162...ffe Dersom du tror det er det det handler om kan ikke jeg hjelpe deg dessverre. Nei, det er ikke "lov" å holde barn hjemme som ikke er syke og det ser jeg ingen grunn til å gjøre heller om mine skulle få lus. Sykt barn dag er også forbeholdt syke barn og ikke et barn med lus. Lov å tenke på arbeidsplassen og kollegaer også kanskje? Anonymkode: 1abc7...668 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jo LOV å tenke på andre enn seg selv. Forstår at det er veldig mange som helst vil slippe å ha barna hjemme. Huff 1 dag hjemme eller 2 er vel helt forferdelig.. Anonymkode: 7f162...ffe Å holde ungene hjemme ved lus vil være ugyldig fravær, og det er ikke lov. Det handler ikke om at det er forferdelig å ha ungene hjemme en dag eller to, det handler om at det er 'rett og plikt til opplæring på grunnskolens område' i Norge, og at man ved å skrive barna inn i offentlig eller privat skole har gjort en avtale om at barnet skal møte opp der i undervisningstiden. Anonymkode: 96b82...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå