Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du har samfunnsnyttige jobber/viktige jobber som betaler mye dårligere enn tulleyrker. Hvorfor er det sånn? Det virker bare litt som noen bestemmer hva andres tid er verdt. Men hvem var det som bestemte alt dette? Jeg vet at noen jobber krever veldig stort ansvar osv, og det er riktig at disse har veldig bra betalt. Men det er også mange som ikke betaler bra. Jeg bare lurer litt på hvorfor noen skal ha millionlønn, mens veldig mange andre yrker kun skal ha 400K, og alt blir så dyrt at det bare er tiltrettelagt for millionærer.

Anonymkode: 6e649...9f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velg riktig yrke og slutt med å klag. Influensere kan tjene langt mere enn en hjertelege. 'Make sense' i forhold til deres betydning for et enkelt menneskeliv? Nei, og penger er heller ikke alt

Anonymkode: b2670...c88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Velg riktig yrke og slutt med å klag. Influensere kan tjene langt mere enn en hjertelege. 'Make sense' i forhold til deres betydning for et enkelt menneskeliv? Nei, og penger er heller ikke alt

Kunne ikke de holdt influensaen for seg selv, i stedet for å påvirke/smitte andre med dritten sin på nett?

Anonymkode: 0fde0...e6d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som forbruker som bestemmer det. Hvor mye er du villig å betale for en tjeneste/vare?

Anonymkode: 6e6b0...2b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du har samfunnsnyttige jobber/viktige jobber som betaler mye dårligere enn tulleyrker. Hvorfor er det sånn? Det virker bare litt som noen bestemmer hva andres tid er verdt. Men hvem var det som bestemte alt dette? Jeg vet at noen jobber krever veldig stort ansvar osv, og det er riktig at disse har veldig bra betalt. Men det er også mange som ikke betaler bra. Jeg bare lurer litt på hvorfor noen skal ha millionlønn, mens veldig mange andre yrker kun skal ha 400K, og alt blir så dyrt at det bare er tiltrettelagt for millionærer.

Det er jo ikke "noen" som bestemmer det, men markedet. Hvor godt du tjener i jobben din er jo først pg fremst bestemt av hvor ettertraktet kompetansen din er. Hvis du er en kvalifisert kandidat på et område der du har mange jobbmuligheter,  og få søkere, så presses jo "prisen din" oppover. 

Min lønn der jeg er nå, er jo mer enn noe bestemt av hva jeg "kunne fått" hvis jeg søkte andre jobber. Hadde jeg ikke hatt andre muligheter, eller alle jobbene jeg var kvalifisert for hadde samme lønnsstige, så hadde jo ikke min arbeidsgiver hatt noen interesse av å noen sinne gi meg lønnsøkning.

Anonymkode: 7658e...edb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jo med hvor mye du tjener i til firmaet å gjøre, hvilken verdi du tilfører 

Anonymkode: 35fc0...bb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Taper. Jeg har ikke klaget over jobben eller lønnen min. Hvorfor slår dette ALDRI feil her på kg? Så fort man påpeker noe så kommer kjempe sure svar fra en eller annen kg bruker som tror at alle innlegg er klaging.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kapitalisme/nyliberalismen.

Anonymkode: 29bb0...0bc

AnonymBruker
Skrevet

De har flinke folk til å forhandle for seg.

Kjøkkenpersonalet på oljepattform har millionlønn. Det er ingen grunn til at de skal ha millionlønn sånn objektivt sett. Men de har flinke forhandlere i fagforeningen som forhandler for seg. De har også en arbeidsgiver med lommene full av penger, så det er enklere å å få gjennomslag. En lutfattig arbeidsgiver kan ikke gi millionlønn uansett om de vil eller ikke.

Så velg arbeidsgiver med omhu.

Anonymkode: 8bed1...437

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lite som er rettferdig i livet.

Det er essensielle offentlige jobber som sykepleier, politi,brannmenn osv som bare koster penger av det offentlige, og du har konkurrerende bransjer/bedrifter gjerne private som har som mål og tjene penger og blir lønnet deretter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det har noen verdens ting med rettferdighet å gjøre. Noen prøver seg på at de rike jobber så hardt og ofrer så mye men den kjøper jeg ikke.

Jeg tror det kun handler om markedsmekanismer.

Disse mekanismene gjelder også i kommunistland. Man slippe ikke helt unna det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Patriarkatet. Omsorgsyrker og onsorgsgivere (som regel kvinner) verdsettes ikke like høyt som "manneyrker". I dagens samfunn teller man mer om man er ekstra god på å løpe etter en ball og sparke den inn et bestemt sted enn å redde liv eller ivareta barn og eldre. Idiotisk!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Patriarkatet. Omsorgsyrker og onsorgsgivere (som regel kvinner) verdsettes ikke like høyt som "manneyrker". I dagens samfunn teller man mer om man er ekstra god på å løpe etter en ball og sparke den inn et bestemt sted enn å redde liv eller ivareta barn og eldre. Idiotisk!

Her har du misforstått noe essensielt. 

At noen lønnes høyere for å «løpe etter en ball» enn hva man gjør i et omsorgsyrke har ingenting med «kvinneyrker» eller «manneyrker» å gjøre. Fotballklubber kan tjene store penger fra sponsorer og supportere. Hvor får det offentlige helsevesenet pengene sine fra ? 

Anonymkode: d9bab...453

• Liker 2
Skrevet

Husk at man ikke lønnes etter hvor flink man er, men hvor vanskelig man er å erstatte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ueifh9w8yf98wfnhw9 skrev (2 minutter siden):

Husk at man ikke lønnes etter hvor flink man er, men hvor vanskelig man er å erstatte.

Sophie Elise og gjengen er jo helt klart uerstattelige, ser den. Skjønner ikke at folk gidder å bli vernepleiere, spesialpedagoger, feiere eller renovasjonsarbeidere når de bare kunne blitt noe så viktig som en influenser i stedet.

🤡

AnonymBruker
Skrevet
ueifh9w8yf98wfnhw9 skrev (11 minutter siden):

Det er ikke vanskelig å erstatte kjøkkenpersonalet på en oljeplattform. Det er ikke derfor de får millionlønn

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Kalikalinka said:

Sophie Elise og gjengen er jo helt klart uerstattelige, ser den. Skjønner ikke at folk gidder å bli vernepleiere, spesialpedagoger, feiere eller renovasjonsarbeidere når de bare kunne blitt noe så viktig som en influenser i stedet.

🤡

Sophie Elise er da selvstendig næringsdrivende.
For sponsorer er hun vanskelig å erstatte, ja. Få andre når like mange som henne. Derfor får hun mer betalt for en annonse enn en profil med 1000 følgere.

Skrevet
ueifh9w8yf98wfnhw9 skrev (2 minutter siden):

Sophie Elise er da selvstendig næringsdrivende.
For sponsorer er hun vanskelig å erstatte, ja. Få andre når like mange som henne. Derfor får hun mer betalt for en annonse enn en profil med 1000 følgere.

Jeg skjønner «systemet», jeg kommer bare aldri til å respektere det.

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke vanskelig å erstatte kjøkkenpersonalet på en oljeplattform. Det er ikke derfor de får millionlønn

Klart du kan finne moteksempler. Og ja, det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn, men som en generell tommelfingerregel verdsettes man etter hvor vanskelig man er å bytte ut.

• Liker 2
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Tror hverken du eller TS har skjønt konseptet tilbud og etterspørsel.

Hvis du får millioner av TV-seere til å bli interessert i å følge med på livesendinger av barnepass og stell av eldre fremfor sparking av ball, så kommer lønnen i omsorgsyrkene til å skyte i været, og fotballspillerne blir arbeidsledige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...