Belima Skrevet 10. mars 2023 #21 Del Skrevet 10. mars 2023 Tuller du eller? 🙃 Det er først når en kommer til tall over 20! Eks: Enogtjue eller tjueen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #22 Del Skrevet 10. mars 2023 Bruker den nye konsekvent. Men ble mer overrasket over at man ikke skal si en tredjedel, fjerdedel osv lengre, men en tredel en firedel, femdel osv Anonymkode: dfcef...f5e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #23 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir sekseren først i SEKSten? Blir femmeren først i FEMten? Anonymkode: 1bae8...98d Du mener 10-19 følger samme mønster som 20-99? ten enten toten treten fireten femten seksten sjuten åtteten niten ? Og hvordan er tallene 10-19 på for eksempel på engelsk som er konsekvente med tiere før enere? Anonymkode: 66854...e29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #24 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bruker den nye konsekvent. Men ble mer overrasket over at man ikke skal si en tredjedel, fjerdedel osv lengre, men en tredel en firedel, femdel osv Anonymkode: dfcef...f5e Man kan bruke begge AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du mener 10-19 følger samme mønster som 20-99? ten enten toten treten fireten femten seksten sjuten åtteten niten ? Og hvordan er tallene 10-19 på for eksempel på engelsk som er konsekvente med tiere før enere? Anonymkode: 66854...e29 Nei, helt likt er det ikke, men det jeg prøvde å få frem er at de som sier enogtyve er feil vei må også kunne innrømme at femten er feil vei. Og engelsk har også den gamle tellemåten, men det er ikke mye brukt mer Anonymkode: 1bae8...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Missi- Skrevet 10. mars 2023 #25 Del Skrevet 10. mars 2023 Har jeg ikke tenkt over 🤔når jeg leste innlegget tenkte jeg setning to☺️ "ein, to tre" "tjueein, tjueto, tjuetre" Jo å si"tjuefem" er mer naturlig for meg enn "femogtyve" Tror muligens mormor sa "femogtyve" 🤔har ikke tenkt over hva folk sier😂 Nå må jeg følge med på neste samtale jeg har 🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #26 Del Skrevet 12. mars 2023 Jeg bruker vel kun den gamle måten på datoer. Seksogtjuende mars. Nittenenogåtti. Enogåtti. Men ikke konsekvent, kan også si tjuesjette mars og nittenåttien. Anonymkode: ddf0a...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #27 Del Skrevet 12. mars 2023 Jeg varierer, tror ikke det er noe mønster på hva jeg bruker når. Hvis det er snakk om krigen sier jeg til og med nittenførr. 😅 Anonymkode: e1112...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #28 Del Skrevet 12. mars 2023 Jeg varierer ut fra kontekst. Om en venn eller kollega spør når jeg har bursdag, svarer jeg på gamlemåten (for eksempel tre-og-tyvende), men om jeg leser opp fødsels- og personnummer sier jeg tjuetre. En bok som koster kr. 249,- koster for meg tohundre-og-ni-og-førti, mens et telefonnummer som starter på 23 49 blir tjuetre førtini Anonymkode: 3b6f8...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå