Gå til innhold

Ny og gammel tellemåte

DuMåkkeKommeHer

Anbefalte innlegg

Leste en gang at blant dem som bruker begge variantene, så blir den gamle tellemåten (selv om den ikke er normert lenger) gjerne brukt for å beskrive antall/mengder mens den nye tellemåten gjerne brukes for å referere til nummerering.

Si at man vinner 25 kroner på lottorekken 24-44-93, så skal den første varianten være mer vanlig enn den siste:

• "Jeg vant femogtyve kroner på rekken tjuefire-førtifire-nittitre"
  • "Jeg vant tjuefem kroner på rekken fireogtyve-fireogførr(ti)-treognitti"

Den siste kunne jeg nok ikke funnet på å si, tipper det er fordi det lett blir krøll når man skal skrive ned og dermed mentalt bytte om på hvert andre siffer. Det hadde vært interessant å finne ut hvor mange som tilhører kategoriene:

1) Varierer tellemåte bevisst mellom mengder og nummerering

2) Varierer tellemåte ubevisst/intuitivt

3) Bruker konsekvent den gamle eller nye varianten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eg vann tjufem kroner på rekkja firogtjue-firogførti-treognitti.

Anonymkode: cd3ca...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker konsekvent ny tellemåte, til tross for at jeg er såpass gammel som opp i 50-åra. Men jeg har vært bevisst på at jeg ønsker å bruke ny, «korrekt» måte.

Min erfaring er ellers at der gammel måte brukes oftest, er for datoer og aldere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eg vann tjufem kroner på rekkja firogtjue-firogførti-treognitti.

Anonymkode: cd3ca...a10

Kult! Den var overraskende, første innlegg går rett imot hypotesen, kanskje det ikke er en sammenheng likevel, men ingen regel uten unntak

Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Min erfaring er ellers at der gammel måte brukes oftest, er for datoer og aldere. 

God observasjon! Når du nevner det er jeg enig i at datoer ofte går igjen for gammel tellemåte til tross for at det er en form for nummerering. Kanskje datoer (og alder) oftere dukker opp i samtaler med eldre generasjoner og dermed bitt seg mer fast, eller det kan ha noe med at tallmengen er begrenset opp til 31. For eksempel "treogtyvende januar" er jo fraser som brukes ofte i eksakt lik form, så kanskje de styrkes av at ordklangen er en slags klisjé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konsekvent enere før tiere. Alltid.

Femogåtti, femogtyve/tjue, femten osv. (-ten er vel en gammel form for ti).

Dere som bruker ny tellemåte, dere bruker vel enere før tiere frem til 20, og så bytter dere til enere sist etterpå? Veldig inkonsekvent.

Capitan Fracassa skrev (8 timer siden):

Jeg bruker konsekvent ny tellemåte, til tross for at jeg er såpass gammel som opp i 50-åra. Men jeg har vært bevisst på at jeg ønsker å bruke ny, «korrekt» måte.

Synd, det er jo ikke galt å bruke gammel tellemåte. Hilsen en som er langt under 50

Anonymkode: 1bae8...98d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukar ny tellemåte på pengar, og når eg snakkar med folk på min alder. Men gammal når eg ska fortelle mormor f.eks at ho skal til lege den fire-og-tjuande mars 🤭

Anonymkode: f52a5...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Synd, det er jo ikke galt å bruke gammel tellemåte. Hilsen en som er langt under 50

Jo, det er faktisk feil å si tall med enerne før tierne på norsk. Det er over 70 år siden de bestemte det. https://snl.no/den_nye_tellemåten

Jeg sier konsekvent tiere før enere og jeg retter nære venner og familie som sier feil.

Person: "Han er fem og tjue." 
Mega: "Var han fem eller tjue? Du sier to tall. Det går ikke an å være to aldre. Enten er han fem eller så er han tjue."

Anonymkode: 66854...e29

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er faktisk feil å si tall med enerne før tierne på norsk. Det er over 70 år siden de bestemte det. https://snl.no/den_nye_tellemåten

Jeg sier konsekvent tiere før enere og jeg retter nære venner og familie som sier feil.

Mega: "Var han fem eller tjue? Du sier to tall. Det går ikke an å være to aldre. Enten er han fem eller så er han tjue."

Tull. Språk er språk, ikke hva en komité sier det er

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DuMåkkeKommeHer skrev (På 7.3.2023 den 16.18):

Leste en gang at blant dem som bruker begge variantene, så blir den gamle tellemåten (selv om den ikke er normert lenger) gjerne brukt for å beskrive antall/mengder mens den nye tellemåten gjerne brukes for å referere til nummerering.

Si at man vinner 25 kroner på lottorekken 24-44-93, så skal den første varianten være mer vanlig enn den siste:

• "Jeg vant femogtyve kroner på rekken tjuefire-førtifire-nittitre"
  • "Jeg vant tjuefem kroner på rekken fireogtyve-fireogførr(ti)-treognitti"

Den siste kunne jeg nok ikke funnet på å si, tipper det er fordi det lett blir krøll når man skal skrive ned og dermed mentalt bytte om på hvert andre siffer. Det hadde vært interessant å finne ut hvor mange som tilhører kategoriene:

1) Varierer tellemåte bevisst mellom mengder og nummerering

2) Varierer tellemåte ubevisst/intuitivt

3) Bruker konsekvent den gamle eller nye varianten

Jeg måtte tenke meg grundig om her nå, men jeg tror jeg tilhører kategori 2, de som varierer tellemåte ubevisst/intuitivt.

Jeg tror jeg bruker den gamle tellemåten på antall/mengde, og den nye til nummerering, men jeg er ikke helt sikker.

Alder vet jeg at jeg ubevisst bruker gamlemåten på, fordi det er mest naturlig for meg.
Når det gjelder årstall tror jeg at jeg bruker gamlemåten når jeg forkorter årstallet til de siste to tallene ("han er født i tre-og- tyve"), men jeg sier tjue-tjuetre.

Telefonnummer, husnummer osv vet jeg blir sagt med den nye tellemåten.

Penger?  Der vet jeg ikke om jeg bruker den gamle eller nye tellemåten.  Jeg tror kanskje jeg bytter på.

Anonymkode: e8d52...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 1.48):

Du har store tanker om deg selv, siden du omtaler deg selv som "Mega"?

(Normalt sett ville jeg ikke kommentert noe som så tydelig var en enkelt skrivefeil, men siden du sier du konsekvent retter på andre som sier feil, tenkte jeg at dette ikke kunne stå urettet)

Dessuten, du tar feil - personen sier ikke to aldre.  H*n gir deg et enkelt regnestykke som du lett burde tatt i hodet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessuten, du tar feil - personen sier ikke to aldre.  H*n gir deg et enkelt regnestykke som du lett burde tatt i hodet.

Jeg må korrigere meg selv: Han sier to aldre, men ikke at han er enten fem eller tjue, han sier at han er fem OG tjue (fem pluss tjue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har store tanker om deg selv, siden du omtaler deg selv som "Mega"?

(Normalt sett ville jeg ikke kommentert noe som så tydelig var en enkelt skrivefeil, men siden du sier du konsekvent retter på andre som sier feil, tenkte jeg at dette ikke kunne stå urettet)

Du bidrar ikke med en dritt her din kjipe, sure, innbilte pedant. 

Det er forresten ikke meg du prøver å tråkke på over. Blir bare så sjokkert over sånne som deg. Du er sikkert ikke spesielt sterk i rettskriving engang.

Fin teori TS! Jeg uttaler tallene slik du foreslår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tumelodijo skrev (1 minutt siden):

Du bidrar ikke med en dritt her din kjipe, sure, innbilte pedant. 

Det er forresten ikke meg du prøver å tråkke på over. Blir bare så sjokkert over sånne som deg. Du er sikkert ikke spesielt sterk i rettskriving engang.

Fin teori TS! Jeg uttaler tallene slik du foreslår. 

Det er jeg sikkert ikke, men les det du kommenterte på en gang til.  Jeg tror kanskje du misforsto det som ble sagt, for jeg er enig med deg i at det er en uting å rette på andre uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er så forvirrende. Hver gang bestemor skulle ringe noen, og sa for eksempel til seg selv "tre-og-femti ni-og-seksti..." Jeg kunne ikke skjønne hvordan hun klarte å trykke 53 69 når hun sa tallet 3 og tallet 9 først. Mammaen til ei venninne av meg brukte konsekvent den gamle tellemåten. Jeg husker enda hun ga meg et telefonnummer jeg måtte ringe, og det slutta på 132. Hun sa følgelig "en to-og-tredve". Så hva skjedde? Jeg trykket 123 til slutt og ringte feil :flau:

For meg er det med andre ord utenkelig å bruke gammel tellemåte. Det er totalt forvirrende. Riktignok sier jeg ofte den treddefte (av en eller annen grunn), og ikke den trettiende, men går videre til trettiførste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 34 og bruker den gamle tellemåten. Men skifter til den nye rundt mennesker jeg veit ikke forstår det. Mine barn forstår ikke den gamle så med de bruker jeg den nye.

Anonymkode: f3c8d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min datter begynte på skolen for 37 år siden, så skulle hun gjøre mattelekse. Svaret skulle bli 26 på øvelsesstykket. Da stykket var regnet ferdig sier jeg: Ja riktig det ble seksogtjue. Datteren sier: Når du sier det sånn, så blir jo sekstallet først for det er jo det du sier! Fra og med den dagen så har jeg alltid brukt den nye måten å uttale tall på.
Selv lærte jeg å telle på den gammeldagse måten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer intuitivt og ubevisst og leste automatisk eksempelsetningen som Jeg vant femogtyve kroner på rekken tjuefire-førtifire-nittitre. Det er godt  mulig det ligger en konsekvent bruk og logisk forklaring gjemt et sted i hjernens dyp, men jeg kan ikke forklare hva jeg sier når og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 31 nå, og jeg bruker begge tellemåtene. Gamlemåten bruker jeg gjerne når jeg snakker om alder, eller et enkelttall. Skal det være et tall i rekke, som et telefonnr eller kontonr eller liknende, så bruker jeg nye måten. Jeg er ikke bevisst og konsekvent i bruken. Jeg sier også syv, tyve og tredve. Jeg kan fint finne på å si hundre og en og tyve for 121. 

Anonymkode: d2aa4...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 9.03):

Er 34 og bruker den gamle tellemåten. Men skifter til den nye rundt mennesker jeg veit ikke forstår det. Mine barn forstår ikke den gamle så med de bruker jeg den nye.

Anonymkode: f3c8d...93f

Om du bruker det blir de vant til det

Belima skrev (23 timer siden):

Da min datter begynte på skolen for 37 år siden, så skulle hun gjøre mattelekse. Svaret skulle bli 26 på øvelsesstykket. Da stykket var regnet ferdig sier jeg: Ja riktig det ble seksogtjue. Datteren sier: Når du sier det sånn, så blir jo sekstallet først for det er jo det du sier! Fra og med den dagen så har jeg alltid brukt den nye måten å uttale tall på.
Selv lærte jeg å telle på den gammeldagse måten. 

Blir sekseren først i SEKSten? Blir femmeren først i FEMten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...