AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Skal igang med psykomotorisk fysioterapi. Har traume og angst diagnoser. En psykolog sa til meg tidligere at man kan ha bedre utbytte av behandlingen om man er delvis eller helt sykemeldt. Dere med erfaring... Er det en påkjenning å gå i denne form for behandling , evt i oppstarten? Anonymkode: 303ee...1b2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Ingen som kan svare? Anonymkode: 303ee...1b2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Har aldri hatt den type behandlingen som du nevner her, men jeg har gått i psykoterapi som er ganske intenst. Jeg ble veldig trøtt og sliten etter hver time, lå rett ut frem til kvelden og trengte bare ro. Jeg har omfattende traumer fra barndom, gjentatte hendelser og situasjoner. Anonymkode: 0dbda...fa6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal igang med psykomotorisk fysioterapi. Har traume og angst diagnoser. En psykolog sa til meg tidligere at man kan ha bedre utbytte av behandlingen om man er delvis eller helt sykemeldt. Dere med erfaring... Er det en påkjenning å gå i denne form for behandling , evt i oppstarten? Anonymkode: 303ee...1b2 Ja, det kan være en ganske stor påkjenning. Jeg ble helt utslitt fysisk og mentalt.. måtte bare rett hjem i sengen og sove etter hver behandling. Tror ikke jeg hadde klart å jobbe samtidig. Men man er jo forskjellig. Anonymkode: 77fc0...e46
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har aldri hatt den type behandlingen som du nevner her, men jeg har gått i psykoterapi som er ganske intenst. Jeg ble veldig trøtt og sliten etter hver time, lå rett ut frem til kvelden og trengte bare ro. Jeg har omfattende traumer fra barndom, gjentatte hendelser og situasjoner. Anonymkode: 0dbda...fa6 Hvor ofte skal denne behandlingen være? Er jo ganske normalt å være sykemeldt om man er i behandling, og hvis du har fått beskjed om at en sykemelding er gunstig burde du lytte til de rådene. Det er tross alt fagfolk og eksperter som gir deg disse rådene. Anonymkode: 0dbda...fa6
Andro Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Det er i grunn slik med alt som rusker i en, enten det er psyken eller kroppen. Jeg har også vært delvis sykmeldt under fysioterapi, fordi jeg blir så utmattet.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor ofte skal denne behandlingen være? Er jo ganske normalt å være sykemeldt om man er i behandling, og hvis du har fått beskjed om at en sykemelding er gunstig burde du lytte til de rådene. Det er tross alt fagfolk og eksperter som gir deg disse rådene. Anonymkode: 0dbda...fa6 Ja det er det, men planen er behandling i halvt til ett år, så ser for meg og håper at kroppen vil takle å jobbe fult litt ut i behandlingen. Jeg jobber åtti prosent nå, og så for meg å ha behandlingen fridagen min, men da går jo den dagen jeg har fri til behandling uten å hente meg inn.... Terapeuten ønsker meg inn en gang i uka , eller engang annenhver uke. Andro skrev (1 minutt siden): Det er i grunn slik med alt som rusker i en, enten det er psyken eller kroppen. Jeg har også vært delvis sykmeldt under fysioterapi, fordi jeg blir så utmattet. Ja det er kanskje det....🤔 Hvor lenge var du sykemeldt da? Anonymkode: 303ee...1b2
Andro Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er kanskje det....🤔 Hvor lenge var du sykemeldt da? Har gjort dette i flere perioder gjennom livet, men har gjerne begynt på 40-50% sjukmelding, og når jeg kommer til egentrening har jeg kanskje 20% fravær. Det har vart fra 3 måneder til et helt år.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 Kan du begynne i behandlingen og se hvordan det påvirker deg? Det er ikke alle som har behov for sykemelding. Om du ikke jobber fullt ville jeg testet ut å bruke fridagen din på behandling. Går det ikke snakker du med fastlegen. Anonymkode: 59251...97a 1
skreppamedleppa Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapi i et år nå. Ca en gang i uken til hver14. dag. Fantastisk behandler (!!!) og behandlingen har hjulpet ekstremt mye. Jizzzesen så stor forskjell det er på meg nå kontra før jeg begynte.. Jeg har stort sett vært i jobb hele tiden men dette beror jo mye på deg selv også, denne type behandling kan være tøff, men er det ikke for alle. Og den skal ikke være tøffere enn hva du klarer, ønsker og har overskudd til. Noen ganger går vi dypere enn andre gangene og dette har med jobb, hvor opplagt jeg selv er, hva jeg skal etterpå, hvordan søvnen er, hvordan uken min har vært osv osv så dette er et behandlingsforløp du selv bestemmer mye over. Pga lange ventelister da jeg selv ble henvist vet jeg at de prioriterte de som var i jobb først men dette er nok individuell hos hvert behandling sted, men jeg hadde nok ikke kommet så kjapt til viss jeg var sykemeldt da jeg begynte. De typiske psykomotorisk fysioterapi øvelsene og det som er typisk for psykomotorisk fysioterapi er ikke spesielt krevende men så kommer det mye an på hva akkurat du behøver og trenger. F.eks meg om min behandler har gjort svært lite av de typiske psykomotorisk øvelsene men heller konsert oss om andre ting. Jeg vil anta at legen din vet om at du skal begynne i denne behandling, jeg ville prøvd å tatt behandling på fridagen og hatt en åpen dialog med legen din om forløpet slik at du kan se det an etterhvert.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kan du begynne i behandlingen og se hvordan det påvirker deg? Det er ikke alle som har behov for sykemelding. Om du ikke jobber fullt ville jeg testet ut å bruke fridagen din på behandling. Går det ikke snakker du med fastlegen. Anonymkode: 59251...97a Jeg er allerede sykemeldt og nå uansett. Jeg har barn og familie. Er ikke sikkert jeg føler jeg får nok hvile med behandling på fridagen. Anonymkode: 303ee...1b2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 skreppamedleppa skrev (46 minutter siden): Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapi i et år nå. Ca en gang i uken til hver14. dag. Fantastisk behandler (!!!) og behandlingen har hjulpet ekstremt mye. Jizzzesen så stor forskjell det er på meg nå kontra før jeg begynte.. Jeg har stort sett vært i jobb hele tiden men dette beror jo mye på deg selv også, denne type behandling kan være tøff, men er det ikke for alle. Og den skal ikke være tøffere enn hva du klarer, ønsker og har overskudd til. Noen ganger går vi dypere enn andre gangene og dette har med jobb, hvor opplagt jeg selv er, hva jeg skal etterpå, hvordan søvnen er, hvordan uken min har vært osv osv så dette er et behandlingsforløp du selv bestemmer mye over. Pga lange ventelister da jeg selv ble henvist vet jeg at de prioriterte de som var i jobb først men dette er nok individuell hos hvert behandling sted, men jeg hadde nok ikke kommet så kjapt til viss jeg var sykemeldt da jeg begynte. De typiske psykomotorisk fysioterapi øvelsene og det som er typisk for psykomotorisk fysioterapi er ikke spesielt krevende men så kommer det mye an på hva akkurat du behøver og trenger. F.eks meg om min behandler har gjort svært lite av de typiske psykomotorisk øvelsene men heller konsert oss om andre ting. Jeg vil anta at legen din vet om at du skal begynne i denne behandling, jeg ville prøvd å tatt behandling på fridagen og hatt en åpen dialog med legen din om forløpet slik at du kan se det an etterhvert.. Min behandler har ikke spurt noe om jeg er sykemeldt eller ikke. Jeg er sykemeldt av andre årsaker.... Anonymkode: 303ee...1b2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er allerede sykemeldt og nå uansett. Jeg har barn og familie. Er ikke sikkert jeg føler jeg får nok hvile med behandling på fridagen. Anonymkode: 303ee...1b2 Det skjønner jeg, tenkte mer at du ikke vet hva du har behov for uten å prøve. Går det ikke kan du utvide sykemeldingen din. Jeg forstår at det er krevende, har selv kompleks ptsd. For meg fungerer det å gå i behandling (psykiater) og å jobbe fullt. Anonymkode: 59251...97a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det skjønner jeg, tenkte mer at du ikke vet hva du har behov for uten å prøve. Går det ikke kan du utvide sykemeldingen din. Jeg forstår at det er krevende, har selv kompleks ptsd. For meg fungerer det å gå i behandling (psykiater) og å jobbe fullt. Anonymkode: 59251...97a Har du barn da? Anonymkode: 303ee...1b2
skreppamedleppa Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er allerede sykemeldt og nå uansett. Jeg har barn og familie. Er ikke sikkert jeg føler jeg får nok hvile med behandling på fridagen. Anonymkode: 303ee...1b2 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min behandler har ikke spurt noe om jeg er sykemeldt eller ikke. Jeg er sykemeldt av andre årsaker.... Anonymkode: 303ee...1b2 Men ikke ta sorgene på forskudd tenker jeg. Jeg viste ikke så mye hva jeg gjekk til da jeg selv begynte men det er ikke slik at denne behandlingen trigger traumene dine og lar deg være igjen som en skjelven syk person etter behandling der du nødvendigvis trenger mye hvile etterpå. Jeg ville nok ikke ha hatt bedre utbytte av denne behandlingen om jeg var sykemeldt og i og med at de prioriterte de som jobbet fremfor de som ikke jobbet så vil jeg anta at min psykomotorisk fysioterapeut mener det samme. Men det kan jo være du behøver det. Og kanskje behøver du det etter noen ganger men ikke etter hver gang, altså at du får en fleksibel sykemelding. Men jeg tenker at dette kan du jo løfte for legen din og høre med din psykomotorisk fysioterapeut i og med at behandlingen er veldig individuel. Du vet mer om hvordan behandlingen fungerer for deg når du har møtt til psykomotorisk fysioterapi de første to-tre gangene og dere har funnet frem til et behandlingsforløp som passer deg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du barn da? Anonymkode: 303ee...1b2 Vil du bare ha bekreftelse på at du må være sykemeldt for å kunne behandles? Om det er det du er ute etter snakk med legen din. Jeg mener fortsatt at du kan prøve 1-2 timer og se hvordan det går før du konkluderer. Anonymkode: 59251...97a 3
Silva Pluvialis Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal igang med psykomotorisk fysioterapi. Har traume og angst diagnoser. En psykolog sa til meg tidligere at man kan ha bedre utbytte av behandlingen om man er delvis eller helt sykemeldt. Dere med erfaring... Er det en påkjenning å gå i denne form for behandling , evt i oppstarten? Anonymkode: 303ee...1b2 Jeg synes ikke behandlingen er en påkjenning. Bare helt fantastisk. Det er ingen press om verken å snakke om traumene eller bli massert. De tar alt i ditt tempo.
Daria Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 Nå er jeg ufør med en del fysiske plager og har ikke erfaring med å kombinere behandling og jobb, men det varierer veldig hvor sliten og preget jeg blir av psykomotorisk behandling. Noen ganger blir jeg så slått ut at det preger resten av dagen, andre ganger er det knapt merkbart (og begge deler er helt normalt, i følge behandler) . Behandlingen tilpasses også min kapasitet, både på mer generelt grunnlag og ut fra dagsform. Kort sagt, ingen vet hvordan det blir for deg eller om du bør/må ha sykemelding før du har prøvd.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vil du bare ha bekreftelse på at du må være sykemeldt for å kunne behandles? Om det er det du er ute etter snakk med legen din. Jeg mener fortsatt at du kan prøve 1-2 timer og se hvordan det går før du konkluderer. Anonymkode: 59251...97a Nei det vil jeg ikke, men er sykemeldt nå og vet ikke om det er dumt å gå tilbake rett i oppstart. Anonymkode: 303ee...1b2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 Hvis du føler for å være sykmeldt under oppstart tror jeg det kan være lurt. bare du vet hva du står i og skal gjennom ❤️ Anonymkode: 7c648...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå