Gå til innhold

Vi skal selge huset og flytte om to år. Hva bør vi gjøre nå og forberede for det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i enebolig fra 1976 med 2 mål tomt, og har 3 garasjer. Den ene med løftebukk og god plass til å mekke biler.

Vi har et bad som har baderomsplater fra sikkert 70-tallet. Der er det en 140 cm stor baderomsinnredning, hvit sikkert fra 90-tallet, men den har nå vært god nok for oss, og noen skap ovenfor. Bør vi gjløre noe med det, eller tror dere at de som kjøper heller vil pusse opp badet selv? Det er et lite rom med plass til et badekar, ca 5 m2. Et dusjkabinett vil føre til at vindu blir tildekket. 

Bør vi pusse opp badet med nye vegger, ny baderomsinnredning, og evt badekar?

Vi har også et annet bad med et stort dusjkabinett som tar hele veggen. Det ble pusset opp/renovert for 5 år siden. Men det er heller ikke stort. Begge bad er ca 5 m2 hver.

Vi har også et parkettgulv i eik som er slitt,

Ellers har vi skiftet tak, og drenering er ok. Vi har malt kjøkkeninnredning som var i heltre eik. 

Hva bør vi gjøre for at folk skal like huset vårt? Er det noen vits i å pusse opp bad og legge nytt gulv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan gulvet pusses og lakkes/oljes? Det vil gjøre mye, og koster mindre enn et helt nytt gulv.

Å gjøre noe med badene kan fort bli for dyrt til at det lønner seg. 

Hvis det er noe småplukk som kan fikses enkelt bør det fikses. Løse lister, karmer som trenger maling, slarkete dørhåndtak etc. 

Det kan også være lurt å begynne prosessen med å rydde og bli kvitt gammelt skrot. Både visninger og flytting er mye enklere om man har mindre ting i boder og skap. 

Anonymkode: 41f8f...ec6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majott skrev (3 timer siden):

Vi bor i enebolig fra 1976 med 2 mål tomt, og har 3 garasjer. Den ene med løftebukk og god plass til å mekke biler.

Vi har et bad som har baderomsplater fra sikkert 70-tallet. Der er det en 140 cm stor baderomsinnredning, hvit sikkert fra 90-tallet, men den har nå vært god nok for oss, og noen skap ovenfor. Bør vi gjløre noe med det, eller tror dere at de som kjøper heller vil pusse opp badet selv? Det er et lite rom med plass til et badekar, ca 5 m2. Et dusjkabinett vil føre til at vindu blir tildekket. 

Vi har også et annet bad med et stort dusjkabinett som tar hele veggen. Det ble pusset opp/renovert for 5 år siden. Men det er heller ikke stort. Begge bad er ca 5 m2 hver.

Ellers har vi skiftet tak, og drenering er ok. Vi har malt kjøkkeninnredning som var i heltre eik. 

Hva bør vi gjøre for at folk skal like huset vårt? Er det noen vits i å pusse opp bad og legge nytt gulv?

Vi har det på samme måte, men bor i et hus fra 1960, oppusset på 80-tallet. Vi har bestemt oss for å bytte kjøkken, mest for vår egen del, det er så slitt. Velger et rimelig Ikea-kjøkken. Så kommer vi til å kvitte oss med ting og tang fra utallige boder(og skrot), og male koreapanel i ei lysere farge før visning. 

Anonymkode: c692c...e53

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor huset er og hva er markedet og kjøperens betalingsevne der dere bor. Men tenker at nei, kan ikke se vits å pusse opp bad når dere har allerede ett bad som er oppusset.

Anonymkode: 37942...880

• Liker 5
Skrevet

Ville ikke pusset opp badet. Å renovere bad er kostbart, og det er ikke sikkert at dere får igjen pengene for det. Det er heller ikke sikkert at kjøperne vil like det nye badet. Det er ofte bedre å kjøpe et hus der badet trekker ned prisen, for så pusse opp badet selv. 

Ville heller tatt meg av småplukk som nytt gulv og andre, enkle overflater som gjør at huset fremstår som bra. Kanskje noen nye farger her og der også. Samt malt huset utvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde tilsvarende bad, og det vi gjorde (med KNALLRESULTAT!) var å gå over veggplatene med våtromssparkel og maling. Det så mye mer moderne og nytt ut etterpå. Det går også ann å bytte ut servantskap med noe fra IKEA. Et bad koster alt for mye til at jeg vil tro dere får noe igjen for en oppussing, men samtidig trekker det ned om det ser for gammelt ut.

Støtter også det å pusse ned og olje eller lakke parkett. Vi har hatt hell med å slipe og behandle med hvitpigmentert olje, det fjerner mye av gulskjæret som preger (og avslører!) eldre parkett.

Ellers er det utrolig hvor stor avkastning man får på maling. Vil anbefale å velge matt maling, og der det er strietapet bør det helsparkles. Vil også tipse om å bytte ut håndtak på kjøkkenfronter - det gjør ofte en verdensforskjell, særlig hvis de opprinnelig er litt gammeldagse. Det er mye fine knotter på IKEA, men det går jo også an å koste på seg litt luksus fra beslag desing etc hvis nabolaget deres er dyrere.

Et annet tips er å legge MYE tid på rydding, vasking og styling når den tid kommer. Mange kjøper ting på IKEA og H&M home, og leverer tilbake etter fotografering. IKEA og Jysk har nærmest ubegrenset returrett... Alt ser nyere og renere ut hvis alt av tekstiler og tilbehør matcher, selv om det er helt idiotisk og ingen av de tingene blir igjen ved salg.

Du nevner ingenting om hagen? Har dere uteplass? Hekk? Epletre? Kjøp epletre til høsten når det er på 70% salg hos plantasjen. Alle digger visst selvforsyning om dagen.

Anonymkode: 20e77...002

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser etter hus av samme type som det dere skal selge. Jeg uffer meg litt hvis det er nyoppussede bad i en stil jeg ikke liker. Samme med kjøkken. Da vil jeg heller få gjort det selv senere. 

Pusse gulv gjør mye, og når tak og drenering er gjort er det store pluss! 

Anonymkode: bdef2...c8d

• Liker 2
Skrevet
Majott skrev (18 timer siden):

Hvis dere skal pusse opp badet, gjør det skikkelig.

Kosmetisk oppussing av overflatene på badet er bortkastede penger og øker ikke boligens verdi. Neste eier må rive alt for å pusse opp ordentlig uansett. Så bedre å la være hvis dere ikke vil betale det det koster for å pusse opp badet fra bunn. Selvfølgelig er det en fordel å ha et nytt bad og dette trekker prisen opp og gjør huset mer interessant. Velger dere en moderne, men likevel pen stil i nøytrale farger, er det attraktivt for flere kjøpere enn hvis dere velger noen rare og merkelige løsninger. Nok av inspirasjon å finne på nettet. Hvis baderommene er små og du går for å pusse opp det ene, bruk lyse farger for å gjøre det optisk større. For eksempel hvit innredning, stort speil, god belysning fra taket med spotter, lys farge på veggen og gulvet.

Jeg ville slipt parketten og overflatebehandlet den. Gulvet har mye å si for inntrykket og slitt gulv vil gi dårligere inntrykk. Forhør deg rundt om du kan få et godt tilbud for det - det er velbrukte penger. Da har huset bra første inntrykk og så tenker kjøper ''da slipper jeg å fikse gulvet selv''. På samme måte hvis dere bare gjør kosmetisk oppussing på badet, vil kjøper tenke ''her må det rives uansett for å lage nye membran og bytte gamle rør'' og derfor er penger på badet bortkastet med mindre dere river alt og bygger et helt nytt bad.

Du sier ikke noe om farger inne i huset - det er relativt billig å male selv. Jeg ville valgt fine, nøytrale farger, sjekket om lister og vinduskarmer trenger å males også, kanskje taket ville også hatt godt av et nytt malestrøk?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi hadde tilsvarende bad, og det vi gjorde (med KNALLRESULTAT!) var å gå over veggplatene med våtromssparkel og maling. Det så mye mer moderne og nytt ut etterpå. Det går også ann å bytte ut servantskap med noe fra IKEA. Et bad koster alt for mye til at jeg vil tro dere får noe igjen for en oppussing, men samtidig trekker det ned om det ser for gammelt ut.

Støtter også det å pusse ned og olje eller lakke parkett. Vi har hatt hell med å slipe og behandle med hvitpigmentert olje, det fjerner mye av gulskjæret som preger (og avslører!) eldre parkett.

Ellers er det utrolig hvor stor avkastning man får på maling. Vil anbefale å velge matt maling, og der det er strietapet bør det helsparkles. Vil også tipse om å bytte ut håndtak på kjøkkenfronter - det gjør ofte en verdensforskjell, særlig hvis de opprinnelig er litt gammeldagse. Det er mye fine knotter på IKEA, men det går jo også an å koste på seg litt luksus fra beslag desing etc hvis nabolaget deres er dyrere.

Et annet tips er å legge MYE tid på rydding, vasking og styling når den tid kommer. Mange kjøper ting på IKEA og H&M home, og leverer tilbake etter fotografering. IKEA og Jysk har nærmest ubegrenset returrett... Alt ser nyere og renere ut hvis alt av tekstiler og tilbehør matcher, selv om det er helt idiotisk og ingen av de tingene blir igjen ved salg.

Du nevner ingenting om hagen? Har dere uteplass? Hekk? Epletre? Kjøp epletre til høsten når det er på 70% salg hos plantasjen. Alle digger visst selvforsyning om dagen.

Stortsett enig med deg, men uenig i delen om å helsparkle strietapet.

Det er dyrt og tidskrevende spesielt hvis man har det i stue og på soverom slik de fleste har det i eldre hus. Selger får ikke mye for det prismessig. Kjøper kan lett sette opp tynne gipsplater over og ''glatte'' veggene ved behov. Jeg mener det er nok med en fin farge på veggen hvis man vil lage godt første inntrykk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Drizzt said:

Stortsett enig med deg, men uenig i delen om å helsparkle strietapet.

Det er dyrt og tidskrevende spesielt hvis man har det i stue og på soverom slik de fleste har det i eldre hus. Selger får ikke mye for det prismessig. Kjøper kan lett sette opp tynne gipsplater over og ''glatte'' veggene ved behov. Jeg mener det er nok med en fin farge på veggen hvis man vil lage godt første inntrykk.

Det har du sikkert rett i. Jeg har aldri helsparklet over strie, men synes alltid det trekker ned med malt strie. Jeg har sparklet mye annet, og det er en av de kjedeligste oppgavene under oppussing. Masse støv, ventetid, kløn.. ugh. Det er selvsagt bedre med nymalt sammenlignet med ingenting, men slette vegger er bare langt finere. Sikkert lurt med nye gipsplater i stedet!

Jeg kom forøvrig på en ting til: dører. Vi malte gamle dører i relativt matt listemaling, og det ble utrolig bra og dørene så nesten helt nye ut. Vi byttet også ut dørhåndtak, ettersom de så gamle ut på en glorete måte - billige materialer i utdatert stil. Og vi fjernet gamle persienner og sånne rare "bokser" som skjuler gardinstangen - de ser også fryktelig utdaterte ut som regel.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Vi har 3 uteplasser, to på veranda over mark, og en utenfor inngangen. Huset vårt har inngang nede, så må man gå opp en trapp til kjøkken, stue og 3 soverom. I underetasjen er det kjellerstue, et soverom, , bad, vaskerom, og 4 boder. Underetasjen har tidlig blitt leid ut med en liten kjøkkendel også, men det var lenge før vi kjøpte huset. 

Så 4 soverom, 2 stuer, 2 bad, 4 boder og ett vaskerom. 

Har også plen, bærbusker, noen trær og litt blomsterbed. Bor i Troms, så har ikke brydd meg så mye om hage annet enn at vi har blomster og busker som blomstrer. 

Vi har asfaltert innkjørsel helt inn til døra, og det har jeg vært glad for veldig mange ganger! Når det er bløtt og gjørmete ute, er det godt å slippe å dra med seg søle inn. Særlig når jeg har hunder.

Når det gjelder badet, så blir det nye baderomsplater, samme flisgulv som før, en baderomsinnredning på ca 80 cm, et do og et par skap. Det ser jo bra ut, men det er jo en billig løsning. 

Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

Hvis dere skal pusse opp badet, gjør det skikkelig.

Kosmetisk oppussing av overflatene på badet er bortkastede penger og øker ikke boligens verdi. Neste eier må rive alt for å pusse opp ordentlig uansett. Så bedre å la være hvis dere ikke vil betale det det koster for å pusse opp badet fra bunn. Selvfølgelig er det en fordel å ha et nytt bad og dette trekker prisen opp og gjør huset mer interessant. Velger dere en moderne, men likevel pen stil i nøytrale farger, er det attraktivt for flere kjøpere enn hvis dere velger noen rare og merkelige løsninger. Nok av inspirasjon å finne på nettet. Hvis baderommene er små og du går for å pusse opp det ene, bruk lyse farger for å gjøre det optisk større. For eksempel hvit innredning, stort speil, god belysning fra taket med spotter, lys farge på veggen og gulvet.

Jeg ville slipt parketten og overflatebehandlet den. Gulvet har mye å si for inntrykket og slitt gulv vil gi dårligere inntrykk. Forhør deg rundt om du kan få et godt tilbud for det - det er velbrukte penger. Da har huset bra første inntrykk og så tenker kjøper ''da slipper jeg å fikse gulvet selv''. På samme måte hvis dere bare gjør kosmetisk oppussing på badet, vil kjøper tenke ''her må det rives uansett for å lage nye membran og bytte gamle rør'' og derfor er penger på badet bortkastet med mindre dere river alt og bygger et helt nytt bad.

Du sier ikke noe om farger inne i huset - det er relativt billig å male selv. Jeg ville valgt fine, nøytrale farger, sjekket om lister og vinduskarmer trenger å males også, kanskje taket ville også hatt godt av et nytt malestrøk?

For oss bli det nok å skifte de veggplatene som er med nye og moderne baderomspanel, og beholde flisgulvet som det er. Skifte baderomsinnredning til en moderne. Evt sette inn et badekar. 

Det vil ikke koste så mye, men det gjør at badet ser litt bedre ut. For nå er det grusomme veggplater, men vi har liksom vennet oss til det. Vi har skullet gjøre noe med i det flere år, men det har ikke blitt noe av det. Andre ting har kommet på, om ikke med hus så med annet. Men vi skiftet tak for bare få år siden.

Inne i huset ellers er det noen panelvegger på stua som er malt i en myk grønn farge, og ellers er veggene såkalt offwhite. Taket må nok males ja! Lister, vinduskarmer og andre detaljer er fine. Men vi må nok skifte et par vinduer før vi selger.

Setter pris på råd om å fikse parketten! Den er stygg i enkelte områder, der er det grove slitasjer. Jeg vet ikke om det lar seg rette på. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville byttet gulv ja, men ikke pusset opp badet. Vi kjøpte hus som var slik, og vi er jo klar over at badet må renoveres. Bedre at vi gjør det enn å kjøpe et som kanskje er gjort halvveis. Gulv er ganske rimelig å bytte og gir et mye bedre førsteinntrykk. 

Ellers kan dere allerede nå rydde skikkelig, kvitte dere med alt dere ikke bruker og slikt. Mindre jobb rett før dere skal flytte og ha visning :)

Anonymkode: 073b4...230

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ville byttet gulv ja, men ikke pusset opp badet. Vi kjøpte hus som var slik, og vi er jo klar over at badet må renoveres. Bedre at vi gjør det enn å kjøpe et som kanskje er gjort halvveis. Gulv er ganske rimelig å bytte og gir et mye bedre førsteinntrykk. 

Ellers kan dere allerede nå rydde skikkelig, kvitte dere med alt dere ikke bruker og slikt. Mindre jobb rett før dere skal flytte og ha visning :)

Anonymkode: 073b4...230

Gulv kan være rimelig å bytte dersom det ikke er skjevheter, ja. I et snart 50 år gammelt hus er gjerne ikke underlagt så rett.

Anonymkode: 8b03a...dad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...