AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Jeg skal male noen rom i leiligheten i relativt lyse/duse farger. Ser man kan velge mellom flere halv- og helmatte varianter fra Jotun. Han som sto på Maxbo anbefalte Wonderwall og fnøs nesten litt av de «trendy» som går for supermatte. Vet ikke hvor mye det har å si når jeg uansett maler i lyse farger, men hva anbefaler dere? Anonymkode: f3846...410
newman01 Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Matt er, ja, mattere enn glansfull maling. Maling med glans er lettere å rengjøre. Glans reflekterer sol mye mer enn supermatt/silkematt, så om man er plaget med den slags kan det være verdt å ta med i vurderingen. Personlig foretrekker jeg matt maling, men skjønner at folk liker forskjellige ting. Vinduskarmer bør ikke males med matt maling, da den er mindre slitesterk og tåler ikke vaser, krukker og annet uten at det blir synlige merker
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Jeg pleier å velge den billigste veggmalingen til Jotun, og synes den er helt fin! Har ikke noe behov for mattere maling enn det… Anonymkode: 747bd...28d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #4 Skrevet 8. mars 2023 Liker butinox 4 i 1 matt, mener den er glansgrad 03 eller noe annet veldig matt. Super å vaske, har den på kjøkken over benkeplate (uten kjøkkenplater eller annet for å beskytte veggen),og i yttergang hvor barn og hunder kommer inn sølete. Fornøyd med helmatt supreme finish også Anonymkode: be3ef...1a9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #5 Skrevet 8. mars 2023 Matt kan man flekkmale over uten at det blir skjolder. Anonymkode: 888bd...fe8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #6 Skrevet 8. mars 2023 Jeg synes helt klart det er finest med mattere farger, og synes også at fargene kommer bedre frem da. Matthetsgrad 05 er nok. Hvis det er snakk om vegger som blir tatt mye på (stoper eller lignende), så er det finere med litt høyere glansgrad. Matt maling er ubehagelig å ta på, i min erfaring. Anonymkode: e616e...575
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #7 Skrevet 8. mars 2023 Matt er finest, synes jeg Anonymkode: f640b...568
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #8 Skrevet 8. mars 2023 Husk at fingermerker synes bedre på veldig matt maling. Har man barn er ikke «jo mattere jo bedre», da de veggene blir fort stygge. Anonymkode: c076d...51b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #9 Skrevet 8. mars 2023 Hva slags materiale er veggen du skal male? Anonymkode: 546aa...105 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #10 Skrevet 8. mars 2023 Det finnes vaskbar og slitesterk matt maling, jeg synes det blir finest. Glansgrad 1-5. Men hvis du kjøper billig/ikke vaskbar maling ville jeg gått for 7 glans. Fortsatt matt, ikke like fin, men holder seg fin lenger enn matt og billig. Anonymkode: 25cbb...acc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå