Gå til innhold

Nevø vil ta lettsykkellappen - hvordan motivere til billappen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en nevø som straks skal konfirmeres, og han har tenkt til å bruke pengene på lettsykkellappen og en lettsykkel. Dette er i disse dager omtrent like dyrt som billappen, i tillegg til at en lettsykkel også er dyrt. Han er veldig bestemt på skulle ta lettsykkellappen, og når vi snakker med ham om billappen så sier han at han bare kan ta bussen når han ikke kan kjøre lettsykkelen. Han bor i distriktene og han per nå tenkt til å bli bilmekaniker(!), så han kommer til å ha mye mer bruk for billappen enn lettsykkellappen. Foreldrene har ikke noe meninger angående dette.

Hvordan kan vi motivere han til å forstå at billappen er en uendelig mye bedre investering?

Anonymkode: daee4...388

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo 3-4 år til han kan ta billappen? Og da slipper han mye

Anonymkode: 06eb8...552

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lettsykkel er tingen. Dere må forstå hva fyren ønsker, ikke omvendt.

Anonymkode: 099e8...b50

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor mener du det må være enten det ene eller det andre? Han vil få en mye bedre forståelse for trafikk og evne til samhandling med to års ekstra erfaring fra MC, samt at sykkelen kan selges igjen så tapet er minimalt, dessuten slipper han ta lappen på tyngre klasser, han trenger bare en kjøretime / kurs noe som sparer penger i det lange løp. Å ta Lettsykkel lappen er det smarteste noen kan gjøre om de skal ferdes i trafikken som 16 åring uten tvil, mye bedre oppløring og ekstremt mye tryggere enn på moped.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? Tar han lappen på lett mc nå, vil han klare lappen på bil mye lettere når den tid kommer. En lett mc faller ikke så mye i pris på to år (hvis han ikke kjøper ny), at han vil få igjen mye av det han har betalt hvis han selger den og kan legge pengene i bil etterhvert. 

Anonymkode: ca0ed...bc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir mye lettere for ham å ta billappen om han tar lett mc nå, og mye tryggere enn på en daukjørt moped etter noen timers kurs.

Anonymkode: 96d22...d19

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du blande deg inn i hva din nevø skal bruke konfirmasjonspengene på og hva slags sertifikat han vil ha? Hvis noen av mine eller min manns søsken hadde begynt å uttrykke meninger om hva mine barn skal få bruke sine egne penger på hadde de sannelig fått høre det. Oppdra dine egne barn og la andre oppdra sine. 

Anonymkode: 34a48...c84

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær sjeleglad over at nevøen er fornuftig nok til å ønske seg lettmotorsykkellappen i stedet for mopedlappen! Mye bedre opplæring og mye tryggere, siden MC-folk bruker skikkelig utstyr og ikke bare hjelm! Billappen kan han ta senere når behovet melder seg.

Anonymkode: f56c1...3a4

• Liker 4
Skrevet

Var igjennom det der med et av mine søsken, uten at de klarte å styre mitt barn, her ble det lettsykkel. Du får heller motivere til mopedbil hvis det virker tryggere for deg, de er iallefall populære i byen vi bor.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn ville også det. Jeg sa fra at det vi har spart opp er til bil. Så hvis han skulle ha noe utover det, måtte han ordne det selv. Hvordan da? Spurte han , og fikk til svar at da måtte han jobbe. 15år skaffet han seg jobb som han forøvrig fortsatt har 6 år etter. Som helgevakt, har vel tenkt på det lenge nå å slutte pga 100% annet arbeid,  men setter pris på de ekstra pengene.

Ellers tok han på seg snømåking, beising, legge opp ved osv. 

Så la nevøen få kjøpe det han vil, har han ikke penger til billetten, så finner han nok en løsning på det også. La de prøve selv sier jeg bare 

Anonymkode: 1f8f3...8a1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, så mye negativitet. Hva skjedde med "it takes a village"? Ser dere ikke at det er særdeles uheldig for en ung voksen som bor i distriktene å ikke ha førerkort til bil? Foreldrene har ikke anledning til å sponse noe førerkort, og det å få seg jobb som mindreårig er nesten helt umulig der han bor. Ergo kommer det til å bli enten eller.

Men jeg spurte strengt tatt om tips til motivasjon, så om dere ikke har tips, så kan dere la være å kommentere.

AnonymBruker
Skrevet

La han ta lettsykkellappen, enda mange år på å spare til bil lappen og det er jo opp til han om han klarer å spare til det eller ikke. Dermed blir det selvgjort er velgjort om han angrer seg og tenker det er helt greit, man må faktisk få erfare ting selv, også det som ikke var så lurt.

Anonymkode: a3a66...3e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, så mye negativitet. Hva skjedde med "it takes a village"? Ser dere ikke at det er særdeles uheldig for en ung voksen som bor i distriktene å ikke ha førerkort til bil? Foreldrene har ikke anledning til å sponse noe førerkort, og det å få seg jobb som mindreårig er nesten helt umulig der han bor. Ergo kommer det til å bli enten eller.

Men jeg spurte strengt tatt om tips til motivasjon, så om dere ikke har tips, så kan dere la være å kommentere.

Det er jo når man bor i distriktet man trenger et kjøretøy fra man er 16 år. Jeg tok lett MC da jeg var 16, har aldri angret på det, og foreldrene min slapp å kjøre rundt på meg halve året, når jeg pendlet for å gå på vgs. Etter vgs flyttet jeg uansett til byen og behøvde ikke førerkort, men tok lappen på bil ti år senere, da jeg flyttet ut i distriktet igjen. 

Anonymkode: 89e9e...0d6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hans penger - hans valg 

Når jeg fikk penger til konfirmasjon ble store deler av summen satt på en konto jeg ikke hadde tilgang til før fylte 20. Dette fordi foreldrene mine ikke ønsket at jeg skulle bruke penger på slikt tull 😅 

Jeg fikk store deler av billappen med de, men måtte betale noe selv - jobbet ved siden av skolen. Hadde ikke råd til bil før mange år senere. Jeg kunne brukt konfirmasjonspengene + litt arv (pengene jeg fikk tilgang til som 20 åring) på bil - men brukte de heller på boligsparing. 

Tror nok flere bør gjøre lignende løsninger - ingen 15-16 åring bør ha tilgang til så store summer med penger til å bruke på det de vil. 

Hadde jeg fått pengene som 16 åring Hadde de blitt brukt på røyk, alkohol, taxi, klær og reise. Alt Hadde nok vært borte på rundt  1 år. 

Anonymkode: 25eb5...653

• Liker 1
Skrevet

Gi han heller solid mengdetrening når han faktisk kan starte med øvelseskjøring. Det er fremdeles muligheter for å starte med å spare. Han tenker her og nå, og dèt må vitterlig være lov. Synes han høres ut som den mest fornuftige her. :nikke: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lettsykkellappen, kjøpte motorsykkel, solgte den og hadde penger til lappen 😅

Anonymkode: e2ebc...5df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nevøen min på 15 bor på bygda og ønsker seg også lappen på lett motorsykkel. Stikkordet er bygda 😉 Kompisene hans skal ha det, selvfølgelig ønsker han seg også det! Så lett motorsykkel blir det. 
Sønnen min er også 15, vi bor også på bygda, og her blir det ikke lett motorsykkel. Hvorfor? Ikke særlig vanlig her, ingen av kompisene skal ha det, og vi har gode bussforbindelser. Hadde vi bodd der nevøen min bor hadde det nok vært annerledes. 

Anonymkode: b9fb2...633

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporing.

Mvh. Leselusa, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel tenåringens penger, og dermed burde man selvfølgelig velge dette selv.  

Anonymkode: 33221...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...