AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Har vært plaget i 10 år. Ble bare verre og verre så bestemte meg for å dra til gynekolog for 2 år siden. Hun mistenkte endometriose og ga meg p-piller. Dette har fungert greit frem til det siste halve året. Jeg våkner mer milde menssmerter hver dag. Jeg føler meg syk og utslitt hele tiden og orker sjeldent å dra på sosiale ting på grunn av dette. Jeg har problemer med å gå på do, smerter i ledd og mye hodepine. Har nylig vært hos legen, og det jeg blir bedt om er å vurdere om å bli gravid nå. Fikk også beskjed om å bytte p-piller. Ellers er det ikke noe mer å gjøre. Jeg er ikke alvorlig syk, men plagene går ut over hverdagen min og blir stadig verre. Føler meg egentlig bare dum og sytete etter legetimen. Noen som har tips til hva annet jeg kan gjøre? Vil gjerne føle meg litt bedre igjen. Bør jeg dra til gynekolog i stedet for fastlege? Anonymkode: 7ed5c...4f8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Har du fått diagnosen? Hvis ikke - be om utredning. Og, hver gang du er hos legen og blir avvis, si "Jeg vil at du skal notere i journalen min at du ikke ville (sende henvisning/bestille denne testen/sette i gang utredning/gi meg dette mediakmentet)" Anonymkode: be27c...cb7 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Kosthold. Det finnes sikkert flere veier til Rom her, men et middelhavskosthold med mat fra bunnen, og lite korn/glutenfritt, er der jeg ville ha begynt. Jeg hadde ikke endometrise, men hadde sterke pms plager. Ble helt kvitt det med endringer i kosthold. Kom fort tilbake da kostholdet sklei ut. Anonymkode: 11e5e...e71 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Jeg fikk endometriereduksjon❤️ Aldri mere mensen. Anonymkode: ad24b...626 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Har ikke fått diagnosen.. Den fås vel kun ved kikkhullskirurgi? Han nevnte at han ikke ville anbefale dette siden i verste fall kan den redusere sjansen for å bli gravid. Jeg har egentlig lyst å bli utredet, slik at man kan få en mer riktig statistikk på hvor mange som er plaget med dette. Er redd folk skal tro at jeg sier dette siden det er mye snakk om endometriose for tiden, men har jo mistenkt dette i mange år… -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8 1
Ametyst88 Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Kutt ut p-pillene, få spiral isteden. Og hvis du ikke har hatt kikkhullsoperasjon, så be legen/gynologen om dette. Da blir det vevet som er angrepet fjernet (man fikk ikke alt til meg, var litt nærme tarmen, men resten ble fjernet).
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke fått diagnosen.. Den fås vel kun ved kikkhullskirurgi? Han nevnte at han ikke ville anbefale dette siden i verste fall kan den redusere sjansen for å bli gravid. Jeg har egentlig lyst å bli utredet, slik at man kan få en mer riktig statistikk på hvor mange som er plaget med dette. Er redd folk skal tro at jeg sier dette siden det er mye snakk om endometriose for tiden, men har jo mistenkt dette i mange år… -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8 Jeg fikk diagnosen via ultralyd. Be om henvisning! Anonymkode: 7799e...b31
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Ametyst88 skrev (2 minutter siden): Kutt ut p-pillene, få spiral isteden. Og hvis du ikke har hatt kikkhullsoperasjon, så be legen/gynologen om dette. Da blir det vevet som er angrepet fjernet (man fikk ikke alt til meg, var litt nærme tarmen, men resten ble fjernet). Det er vel vanskelig å få tatt operasjonen? Tror ikke man får tatt den i Nord Norge… jeg har lyst å bli gravid snart, derfor har jeg ikke orket spiral -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk diagnosen via ultralyd. Be om henvisning! Anonymkode: 7799e...b31 Jeg tok ultralyd for 2 år siden, de fant ingenting da. Er sjeldent (?) å finne på ultralyd.. tror i mitt tilfelle det ligger i nærheten av tarm, siden det er vondt å gå på do… -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8
Ametyst88 Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Ametyst88 skrev (1 minutt siden): Kutt ut p-pillene, få spiral isteden. Og hvis du ikke har hatt kikkhullsoperasjon, så be legen/gynologen om dette. Da blir det vevet som er angrepet fjernet (man fikk ikke alt til meg, var litt nærme tarmen, men resten ble fjernet). Jeg må også være forsiktig med mat som gir meg luft, sånn som løk, hvitløk, kål, rent mel o.l. Men det kan hende at jeg blir så påvirket av disse matvarene pga endometriosen er så nærme endetarmen min… Ang det med graviditet, så ble ikke det nevnt i det heletatt i mitt tilfelle. Men jeg var veldig sterkt plaget, så man fant vel ut at det var det beste alternativet…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har vært plaget i 10 år. Ble bare verre og verre så bestemte meg for å dra til gynekolog for 2 år siden. Hun mistenkte endometriose og ga meg p-piller. Dette har fungert greit frem til det siste halve året. Jeg våkner mer milde menssmerter hver dag. Jeg føler meg syk og utslitt hele tiden og orker sjeldent å dra på sosiale ting på grunn av dette. Jeg har problemer med å gå på do, smerter i ledd og mye hodepine. Har nylig vært hos legen, og det jeg blir bedt om er å vurdere om å bli gravid nå. Fikk også beskjed om å bytte p-piller. Ellers er det ikke noe mer å gjøre. Jeg er ikke alvorlig syk, men plagene går ut over hverdagen min og blir stadig verre. Føler meg egentlig bare dum og sytete etter legetimen. Noen som har tips til hva annet jeg kan gjøre? Vil gjerne føle meg litt bedre igjen. Bør jeg dra til gynekolog i stedet for fastlege? Anonymkode: 7ed5c...4f8 Du må jo få fastsatt diagnosen. Denne sykdommen vokser og vokser som kreft, og legene lar deg bare gå videre uten en reell utredning? Vevet vokser jo og kan vokse inni hele kroppen hvis det ikke blir oppdaget tidlig. Du skal stå på ditt å ikke forlate kontoret før legen henviser deg, dette er en alvorlig sykdom. Anonymkode: 43865...96e 2 1
Ametyst88 Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel vanskelig å få tatt operasjonen? Tror ikke man får tatt den i Nord Norge… jeg har lyst å bli gravid snart, derfor har jeg ikke orket spiral -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8 Det tok en tid å få operasjonen ja. Men verd det. Hvis du ønsker å bli gravid, så er graviditet noe som hjelper.
Ametyst88 Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tok ultralyd for 2 år siden, de fant ingenting da. Er sjeldent (?) å finne på ultralyd.. tror i mitt tilfelle det ligger i nærheten av tarm, siden det er vondt å gå på do… -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8 Er ikke alltid man finner det ved ultralyd. Det gjorde de ikke til meg. Prøvde alt, med kamera i hals og endetarm. Begynte å føle meg som den hypokonderen og tvile sterkt på meg selv. Men jeg sto på mitt og ba om kikkhullsoperasjon, og da ble mistankene mine bekreftet.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 Ametyst88 skrev (6 minutter siden): Jeg må også være forsiktig med mat som gir meg luft, sånn som løk, hvitløk, kål, rent mel o.l. Men det kan hende at jeg blir så påvirket av disse matvarene pga endometriosen er så nærme endetarmen min… Ang det med graviditet, så ble ikke det nevnt i det heletatt i mitt tilfelle. Men jeg var veldig sterkt plaget, så man fant vel ut at det var det beste alternativet… Føler det meste gjør meg oppblåst. Må tenke over hvilken bukse jeg går i og ofte åpne buksen. Kan ikke drikke alkohol lenger pga magesmerter. Ser ofte gravid ut pga dette. Høres ut som det er mange likheter mellom oss -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må jo få fastsatt diagnosen. Denne sykdommen vokser og vokser som kreft, og legene lar deg bare gå videre uten en reell utredning? Vevet vokser jo og kan vokse inni hele kroppen hvis det ikke blir oppdaget tidlig. Du skal stå på ditt å ikke forlate kontoret før legen henviser deg, dette er en alvorlig sykdom. Anonymkode: 43865...96e Leste nylig om ei som hadde fått det på lungene. Det hørtes ut som det ikke var vits i å sjekke det ut siden de ikke kunne gjøre så mye med det og en operasjon kunne føre til redusert sjanse for graviditet Anonymkode: 7ed5c...4f8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 Jeg er nesten mer redd for at det ikke er endometriose. Tviler ofte på meg selv, men når man våkner på natten av smerter og smertestillende ikke fungerer så regner jeg med at det ikke er normalt? Synes det er tungt å ha det slikt, og føler ikke jeg kan snakke med noen siden jeg ikke har fått noen diagnose… -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kosthold. Det finnes sikkert flere veier til Rom her, men et middelhavskosthold med mat fra bunnen, og lite korn/glutenfritt, er der jeg ville ha begynt. Jeg hadde ikke endometrise, men hadde sterke pms plager. Ble helt kvitt det med endringer i kosthold. Kom fort tilbake da kostholdet sklei ut. Anonymkode: 11e5e...e71 Endometriosevev kan vokse inn i lunger og beinvev. Tviler på at kostholdet vil rette på det som kirurgi tar. Anonymkode: e7b33...324 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 Ametyst88 skrev (28 minutter siden): Kutt ut p-pillene, få spiral isteden. Og hvis du ikke har hatt kikkhullsoperasjon, så be legen/gynologen om dette. Da blir det vevet som er angrepet fjernet (man fikk ikke alt til meg, var litt nærme tarmen, men resten ble fjernet). Hvorfor ber du noen kutte p-pillene? Jeg har endometriose og bruker selv det kontinuerlig, og det fungerer fint for meg. Vi er alle ulike. Ts, syns også du skal kreve kikkhull. Jeg fikk fjernet mye vev og det hjalp godt, spesielt i kombinasjon med å ikke få mensen mer enn 1-2 ganger i året. Anonymkode: 226a3...a8b 2
AprilLudgate Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kosthold. Det finnes sikkert flere veier til Rom her, men et middelhavskosthold med mat fra bunnen, og lite korn/glutenfritt, er der jeg ville ha begynt. Jeg hadde ikke endometrise, men hadde sterke pms plager. Ble helt kvitt det med endringer i kosthold. Kom fort tilbake da kostholdet sklei ut. Anonymkode: 11e5e...e71 Det der er helsefarlig. Kosthold fjerner ikke endometriose. TS: Om du har barneønske er det lurt å gjøre det fremfor å starte med lapraskopi ja. Hvilket er eneste alternativ til medikamenter - og lapraskopi stopper ikke prosessen. Det bare fjerner det som kan fjernes. Så vokser det videre på nytt. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er nesten mer redd for at det ikke er endometriose. Tviler ofte på meg selv, men når man våkner på natten av smerter og smertestillende ikke fungerer så regner jeg med at det ikke er normalt? Synes det er tungt å ha det slikt, og føler ikke jeg kan snakke med noen siden jeg ikke har fått noen diagnose… -ts Anonymkode: 7ed5c...4f8 Du bør uansett få henvisning til innvendig ultralyd. Men OBS - det kan ikke avdekke endometriose eller eventuell adenomyose. Du må også få tatt celleprøve. 2
AprilLudgate Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 Ametyst88 skrev (25 minutter siden): Det tok en tid å få operasjonen ja. Men verd det. Hvis du ønsker å bli gravid, så er graviditet noe som hjelper. Heller ikke riktig dessverre, for mange blir endometriose verre etter graviditet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå