Gå til innhold

Tilbakebetaling av barnetrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mitt barns far skilte lag i fjor. Barnetrygd har pleid å gå til meg, jeg har alltid hatt lavere inntekt enn han. Det fortsatte slik også da vi skiltes, til min eks søkte om å delt barnetrygd i for tre mnd siden. Det har jeg ingen problemer med. NAV brukte 3 mnd på å innvilge dette, og vil nå at jeg skal betale tilbake halvparten av barnetrygden jeg har fått siden han søkte. På et vis er det rettferdig, men som alenemor på dagpenger med veldig dårlig råd er det en betydelig sum. Jeg kan klage, tror dere det er noe poeng?

Anonymkode: 6ed2a...670

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare høre med eksen om han kan klare seg uten de tre månedenes tilbakebetaling? Altså inngå privat avtale om det der?

Anonymkode: f74b3...e86

AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids klage, men NAV ettergir ikke krav hvis du visste eller burde visst at pengene ikke var dine. Og du visste at eksen din søkte om delt barnetrygd og da burde du skjønt at den ville gjelde fra søknaden selv om NAV brukte tid. Hvis man får for mye pensjon eller trygd må man også tilbakebetale selv om jeg tror de fleste trygdemottakere ikke vet nøyaktig på kronen hva de burde få utbetalt og lett kunne fått en tusenlapp ekstra i måneden i lange tider uten at det ble oppdaget og vips har det blitt en voldsom sum. Det er nok ikke NAV, eller rettere sagt skattebetalerne, sin feil at du er alenemor med dårlig råd, men du vil sannsynligvis få en tilbakebetalingsplan som du er i stand til å klare hvis det er en trøst (om enn mager). Du kan også spørre eksen din om det er greit at han ettergir deg denne gjelden, særlig hvis han har klart seg uten disse tre månedene uten å leve trangt. 

Anonymkode: 2e55e...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...