AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Kvinner som har kommet seg bort fra en voldelig mann møter en kald skulder når de advarer den nye dama hans om vold. Hvorfor vil ikke den nye dama høre? Hva er psykologien bak? Når de selv blir banket opp og heldig at de i det hele tatt overlevde, kommer de til en erkjennelse om at de skulle hørt på advarslene, men da er det jo for sent. Gjelder det også på andre områder? Altså hvis man advarer en kvinne om at en butikk er svindel så nekter hun å høre? Skal handle der til tross for advarslene? Anonymkode: 8f1fa...324 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Jeg har ikke personlig erfaring fra noe slikt, men folk lærer ofte best av egne erfaringer. Tror det ikke før man ser det selv, og til og med da er det mange som fortsatt ikke tror det. Hadde man lært av å høre på andre, så hadde foreldre ofte hatt en mye lettere jobb med å oppdra ungene sine... Mange mistror nok også negative fortellinger fra tidligere partner da den man er forelsket i som oftest viser helt andre farger i starten av et forhold enn de som kommer fram senere. Man blir jo lurt, sjarmert, ført bak lyset av vedkommende. Anonymkode: 661ba...916 10
Traktor Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kvinner som har kommet seg bort fra en voldelig mann møter en kald skulder når de advarer den nye dama hans om vold. Hvorfor vil ikke den nye dama høre? Hva er psykologien bak? Når de selv blir banket opp og heldig at de i det hele tatt overlevde, kommer de til en erkjennelse om at de skulle hørt på advarslene, men da er det jo for sent. Gjelder det også på andre områder? Altså hvis man advarer en kvinne om at en butikk er svindel så nekter hun å høre? Skal handle der til tross for advarslene? Anonymkode: 8f1fa...324 De mistenker vel at exen bare er bitter og hevngjerrig. 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kvinner som har kommet seg bort fra en voldelig mann møter en kald skulder når de advarer den nye dama hans om vold. Hvorfor vil ikke den nye dama høre? Hva er psykologien bak? Når de selv blir banket opp og heldig at de i det hele tatt overlevde, kommer de til en erkjennelse om at de skulle hørt på advarslene, men da er det jo for sent. Gjelder det også på andre områder? Altså hvis man advarer en kvinne om at en butikk er svindel så nekter hun å høre? Skal handle der til tross for advarslene? Anonymkode: 8f1fa...324 Slike menn viser seg som regel fra beste side i begynnelsen av et forhold. Det er love bombing og prat om de "gale" eksene. Men så er det også de som rett og slett er avhengig av det høye og lave i et voldelig forhold. Jeg ble sammen med en mann da jeg var knapt 19 år gammel. Det var nok noen røde flagg jeg overså, men det kom virkelig frem etter at vi hadde flyttet sammen. Det var ikke fysisk vold, men mye sjalusi, kontrollerende adferd, isolering, manipulering etc. Ingen eks tok kontakt med meg, men jeg tok derimot kontakt med én av hans "gale" ekser og spurte om hvordan han hadde oppført seg i deres forhold, og ja, han hadde oppført seg slik da også. Jeg kastet han ut etter at vi hadde bodd sammen i 6 måneder, også fulgte 3 måneder med stalking. Noen år senere hørte jeg at han hadde blitt sammen- og fått barn med eksen hans, den samme eksen jeg hadde pratet med. Hun visste hvordan han var, men stiftet likevel familie med han. DET har jeg vanskeligheter med å forstå. Anonymkode: 148eb...eee 2
Hjelpsom Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 13 minutter siden, Traktor said: De mistenker vel at exen bare er bitter og hevngjerrig. Det er korrekt og desverre er det en del sannhet bak dette. Det samme er det med de som roper ut om voldtekt og insest og så viser det seg at det bare er hevn. De ødelegger for de som faktisk blir utsatt for slikt ☹️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Jeg hørte ikke etter selv da han egen mor advarte meg. Hvorfor? Fordi han var helt fantastisk. Han var alt jeg ønsket meg i en mann, helt til det første slaget. Anonymkode: f43cd...3a7 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 De tror det er sjalusi og de er lykkelige over all oppmerksomheten og det gode intrykket de får tidlig i forholdet. Anonymkode: fc796...55e 1
Luckiness Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Jeg tenker at det kanskje er mange som tror det er et påfunn for å lage negativitet rundt sin eks. Kanskje etter et komplisert brudd, misnøye, lyst til å ta hevn osv. Og at den nye partneren enda ikke har opplevd negative sider med partneren, slik de ikke får det til å samsvare. Og dersom ny partner tar opp anklagende med partneren, så kommer det sikkert mange «gode» unnskyldninger og forklaringer. Feks hevnlysten eller psykisk syk eks. Som igjen fører til at ny partner får sympati for partneren.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Slike menn viser seg som regel fra beste side i begynnelsen av et forhold. Anonymkode: 148eb...eee Det gjør da alle. Anonymkode: 62ea8...826 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Fordi de aller fleste er et glansbilde de første månedene av et forhold. Anonymkode: 1a343...51f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 Siden du spør hva som er psykologien bak så virker det som at du ikke har noen erfaring fra å være hverken den ene eller andre kvinnen i et voldelig forhold. Da fremstår spørsmålet ditt som dømming av kvinner i voldelige forhold. Om du var oppriktig interessert kunne du googlet det og lest masse om psykologien bak. Jeg skal alikevel forklare for deg i korte trekk, men gidder ikke at noen uten kunnskap og personlig erfaring skal begynne å kverulere, spekulere og komme med nedsettende holdninger med "Ja, MEN blablabla" som respons. Grunnen er at de mennene som er gjentakende voldelig og nedbrytende mot kvinner har psykopatiske og sosiopatiske trekk. Dette gjør dem til mestermanipulatorer, på et nivå at de lett manipulerer både professorer, rettsdommere og til og med psykologer som er utdannet i nettopp deres manipulasjonsteknikker. En person (mann eller kvinne) som da er vanlig og ikke har noen kjennskap til slik mestermanipulering fra før og heller ingen kunnskap om at det i det hele tatt eksisterer sånne folk, har ingen måte å gjennomskue denne manipuleringen på i begynnelsen. Voldsmannen fremstiller det som at det er kvinnen som advarer som er gæren og sjalu, han kan finne på å fabrikkere meldinger som skal være fra den advarende kvinnen bare for å styrke sin egen sak, eller vise gamle lydopptak hvor den advarende kvinnen gråter og skriker og kaller han stygge ting for at man selv skal få høre "hvor gæren hun er" , men så unnlater han å fortelle om at grunnen til det er at hun etter flere år med mishandling til slutt klikket på han. I tillegg er voldsmannen eksemplarisk snill og god i begynnelsen, at det er helt naturlig å ikke klare å se for seg at han noen gang skulle vært voldelig mot noen. Han øser så mye kjærlighet over offeret for å groome henne og når det dukker opp små røde flagg, som at han er kontrollerende eller overdrevent sjalu så bortforklarer han det med omsorg og man føler seg elsket. Å se for seg at han kan slå blir umulig når den han spiller er en særdeles god, omsorgsfull og dannet mann. Voldsmannen former virkeligheten for offeret. Han spiller et skuespill der han er helten og eksen er skurken, og der det nye offeret er den heldige prinsessa som fikk kapret gullfuglen. Først da voldsmannen har fått all makt over det nye offeret følelsesmessig (ved lovebombing), fysisk (ved gradvis isolering fra venner og familie) og psykisk (ved manipulering og mindgames) så kommer hans egentlige sider frem. Anonymkode: 7404f...960 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 "Men han er ikke sånn med meg" Anonymkode: 4e22a...018
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 Useless skrev (36 minutter siden): Det er korrekt og desverre er det en del sannhet bak dette. Det samme er det med de som roper ut om voldtekt og insest og så viser det seg at det bare er hevn. De ødelegger for de som faktisk blir utsatt for slikt ☹️ Slutt! Det er ikke vanlig å hverken rope ut vold, overgrep eller incest på falskt grunnlag bare for å ta hevn!!! Men du faller rett på gjerningspersonens manipulerende narrativ ser jeg!!! En skam!!! Anonymkode: 7404f...960 2 2
Hjelpsom Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt! Det er ikke vanlig å hverken rope ut vold, overgrep eller incest på falskt grunnlag bare for å ta hevn!!! Men du faller rett på gjerningspersonens manipulerende narrativ ser jeg!!! En skam!!! Anonymkode: 7404f...960 Da får du google litt rundt på avvisoverskrifter. Dette ER et problem og det er ødeleggende for de som FAKTISK blir utsatt for overgrep, voldtekt og incest! Din subjektive mening og synsing har ingen påvirkning på fakta! Det er du som virkelig burde skamme deg som pålegger meg meninger jeg IKKE har. Endret 7. mars 2023 av Useless 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Siden du spør hva som er psykologien bak så virker det som at du ikke har noen erfaring fra å være hverken den ene eller andre kvinnen i et voldelig forhold. Da fremstår spørsmålet ditt som dømming av kvinner i voldelige forhold. Om du var oppriktig interessert kunne du googlet det og lest masse om psykologien bak. Jeg skal alikevel forklare for deg i korte trekk, men gidder ikke at noen uten kunnskap og personlig erfaring skal begynne å kverulere, spekulere og komme med nedsettende holdninger med "Ja, MEN blablabla" som respons. Grunnen er at de mennene som er gjentakende voldelig og nedbrytende mot kvinner har psykopatiske og sosiopatiske trekk. Dette gjør dem til mestermanipulatorer, på et nivå at de lett manipulerer både professorer, rettsdommere og til og med psykologer som er utdannet i nettopp deres manipulasjonsteknikker. En person (mann eller kvinne) som da er vanlig og ikke har noen kjennskap til slik mestermanipulering fra før og heller ingen kunnskap om at det i det hele tatt eksisterer sånne folk, har ingen måte å gjennomskue denne manipuleringen på i begynnelsen. Voldsmannen fremstiller det som at det er kvinnen som advarer som er gæren og sjalu, han kan finne på å fabrikkere meldinger som skal være fra den advarende kvinnen bare for å styrke sin egen sak, eller vise gamle lydopptak hvor den advarende kvinnen gråter og skriker og kaller han stygge ting for at man selv skal få høre "hvor gæren hun er" , men så unnlater han å fortelle om at grunnen til det er at hun etter flere år med mishandling til slutt klikket på han. I tillegg er voldsmannen eksemplarisk snill og god i begynnelsen, at det er helt naturlig å ikke klare å se for seg at han noen gang skulle vært voldelig mot noen. Han øser så mye kjærlighet over offeret for å groome henne og når det dukker opp små røde flagg, som at han er kontrollerende eller overdrevent sjalu så bortforklarer han det med omsorg og man føler seg elsket. Å se for seg at han kan slå blir umulig når den han spiller er en særdeles god, omsorgsfull og dannet mann. Voldsmannen former virkeligheten for offeret. Han spiller et skuespill der han er helten og eksen er skurken, og der det nye offeret er den heldige prinsessa som fikk kapret gullfuglen. Først da voldsmannen har fått all makt over det nye offeret følelsesmessig (ved lovebombing), fysisk (ved gradvis isolering fra venner og familie) og psykisk (ved manipulering og mindgames) så kommer hans egentlige sider frem. Anonymkode: 7404f...960 Så hva er løsningen? Hvis du vet hva som er årsaken så har du kanskje også et svar på hvordan man når frem til de? Eller skal man bare gi opp og leve med at kvinner blir mishandlet? Anonymkode: edc8d...0d8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 Useless skrev (1 minutt siden): Da får du google litt rundt på avvisoverskrifter. Dette ER et problem og det er ødeleggende for de som FAKTISK blir utsatt for overgrep, voldtekt og incest! Din subjektive mening og synsing har ingen påvirkning på fakta! Det er du som virkelig burde skamme deg som pålegger meg meninger jeg IKKE har. Vis meg meg "alle" de sakene i Norge. Jeg finner to overskrifter. Og det er da av over 100 reelle overgrep daglig i landet her og tusenvis av partnervold hendelser. Istedet for å cherrypicke overskrifter og lage en egen virkelighet etter overgripere og voldsmenns narrativ kanskje du skal høre på ekspertene? Advokater som jobber med både falskt anklagde menn og reelle offere sier at det er 1-3% anklager som blir avvist som grunnløse. Det påpekes at grunnløs ikke nødvendigvis betyr falskt grunnlag men at politiet ikke finner noen grunn til å etterforske saken. Det fremheves at det hovedsakelig er psykiatripasienter på tvangsavdeling som kommer med falske anklager om vold og overgrep og at dette IKKE er vanlig i befolkningen. Anonymkode: 7404f...960 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hva er løsningen? Hvis du vet hva som er årsaken så har du kanskje også et svar på hvordan man når frem til de? Eller skal man bare gi opp og leve med at kvinner blir mishandlet? Anonymkode: edc8d...0d8 Løsningen er å øke kunnskapen om vold, voldssirkelen og traumebånd. På krisesenter har de kurs om dette, som for svært mange kvinner er starten på løsrivelsen når de forstår psykologien bak selv. Det hjelper desverre ikke at venner og familie sier at de må komme seg vekk, hjernen er allerede så omprogrammert at det ikke er et aktivt valg de har. Da må man reprogrammere hjernen igjen for å kunne klare å gjennomføre det. Som støttespiller er det viktig å lytte og ikke dømme. Du kan også få gode råd av profesjonelle på VO linjen på telefon 116006 som er en hjelpelinje for alle som opplever vold og overgrep i nære relasjoner og for alle som kjenner noen som opplever det og trenger råd. Www.volinjen.no og www.dinutvei.no har mye god info. Informasjon om kurset "Hva er vold?" ligger på nettsidene til de lokale krisesentrene og er et utdanningskurs over 8 ganger som tar for seg psykologien i voldelige parforhold. Anonymkode: 7404f...960 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 Både moren og søsteren til eksen advarte meg. Men jeg var blendet, overøst av komplimenter og kjærlighet. Han var snill, sjarmerende, empatisk og morsom de fire, fem første månedene. Deretter fulgte år med et nettverk av løgner, og sakte ydmykende og fullstendig knusende nedbryting. Nå har jeg PTSD og er for alle han møter «den gærne eksen». Anonymkode: 20d81...f8d 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 Voldelige personer er gjerne ikke voldelig helt fra starten av. Da hadde de jo ikke fått offeret sitt til å bli sammen med dem. I starten får du "Lovebombing". Da er du jo sammen med verdens snilleste og mest sjarmerende mann. Hvis noen kommer og forteller deg at den 100% normale og snille mannen du har vært sammen med i et halvt år er en sint og voldelig mann, så er det jo ordet hennes mot hans handling. Du "vet" jo hvem du bor sammen med. Du "vet" jo hvordan han er. Da virker det jo bare som at eksen er sjalu og vil ha vekk den nye dama (deg). Det kan godt hende at det stemmer det eksen sier. Men det ser man gjerne ikke før han lar masken falle og viser sitt sanne jeg. Anonymkode: 57aaa...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 Fortsettelse Spørsmål til dere med snille menn: Hvis eksen til mannen/kjæresten din hadde sagt til deg at han er voldelig. Hadde dere trodd på det da? Anonymkode: 57aaa...5f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå