Gå til innhold

Stopp-knappene på bussen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken funksjon har de blå knappene på bussen? De som er markert med rullestol og barnevogn. Regner med at det bare er helt vanlige stopp-knapper eller? 

Anonymkode: bebd8...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken funksjon har de blå knappene på bussen? De som er markert med rullestol og barnevogn. Regner med at det bare er helt vanlige stopp-knapper eller? 

jeg tror det gir bussjåfør beskjed om at vedkommende kan trenge hjelp til å komme seg av bussen (mtp rampe). eller at det evt gir vedkommende mer/bedre tid til å komme seg av. men jeg vet ikke helt sikkert. sikkert også mye bare for å signalisere til andre at denne plassen er forbeholdt mennesker med disse behovene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo fungerer den slik at åpningstiden på døren øker, slik at de som trenger det kommer seg av uten at døra forsøker å "klemme dem". 

Anonymkode: 5d2ea...3fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De gir en annen beskjed til bussjåføren - trenger assistanse.

Vanligvis gies det også en annen lyd enn vanlig "stopp"-lyd

Anonymkode: 8e28f...dbf

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Stoppknappene tenner lys fremme på dashbordet.
De vanlige tenner kun "stopp på neste holdeplass"-lampen, mens de med rullestol og barnevogn-tegn på, tenner i tillegg en "assistanse" eller "trenger ekstra tid til avstigning"-lampe.
Sitter du på setet rett bak sjåføren på busser der setene mellom sjåføren og den midterste døra står høyere enn føreren, kan du faktisk se de forskjellige lampene som tennes. Jeg fant det veldig interessant den gangen jeg oppdaget det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...