Gå til innhold

Forrest i køen i 79 km/t, så 90 på tofeltsvei - har det et navn?


Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjører altid fartsgrensen hvis føret tillater det. Det er høyest lovlig hastighet. Hvis det går for sakte for folketrygden de kjøre forbi når det er klart.

Anonymkode: 8d914...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er sånn omtrent det mest irriterende jeg vet av i trafikken, og irritasjonen ga meg bot en gang 😄 Fullstendig min egen feil såklart, men jeg var så sur etter å ha ligget bak en i 70-sone som kjørte i 60 i et strekke på en halvtime. Så jeg skulle forbi selv om han plutselig økte til 90 i 80-sonen som kom da det ble forbikjøringsfelt.

Har hørt noen si at de føler seg tryggere når det er to felt enn ett, men det er ikke noen god unnskyldning 😄

Anonymkode: 16b00...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Aldri hørt at det har et navn, men tenker noen gjør det kun for å irritere. Folk må bli flinkere å slippe forbi når det er kø bak de, og ikke sette opp farten når man skal kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (11 timer siden):

Enkelte enfeltsveier har 80 km/t, og man risikerer å havne bak en som kjører i 79 - for å være sikker på ikke å kjøre over hastigheten. Stort sett dannes det kø bak en sånn fører. Men så kommer køen til et stykke tofeltsvei, og alle ønsker å kjøre forbi denne føreren, men da kjører hen plutselig i 90 km/t eller noe sånt, i hvert fall mer enn 79. Og så for å bremse ned til 79 km/t med en gang veien blir enfelts igjen. 

Bortsett fra karakteristiske navn, har denne typen oppførsel eller handling noe navn? Fins det forskning på det?

Her er fasit fordi jeg gjør dette selv.

Der er skummelt å kjøre fort på smal vei.  Føler meg trygg når det blir todelt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (2 minutter siden):

Her er fasit fordi jeg gjør dette selv.

Der er skummelt å kjøre fort på smal vei.  Føler meg trygg når det blir todelt vei.

Du burde ikke hatt lappen dersom det er tilfellet.

Hvorfor kan du ikke slippe folk forbi selv om du plutselig "føler deg trygg"?

Anonymkode: 75f4f...5bf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde ikke hatt lappen dersom det er tilfellet.

Hvorfor kan du ikke slippe folk forbi selv om du plutselig "føler deg trygg"?

Anonymkode: 75f4f...5bf

Det er noe psykologisk, men jeg skal skjerpe meg.

Når jeg har kjørt sakte så er jeg redd for hva de andre billistene vil tenke om meg. De vil tenke at jeg er redd og dårlig til å kjøre.  Så når muligheten byr seg får jeg tvang til å vise meg frem med høy fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor mener du man skal kjøre over fartsgrensen? Det er vel alle dere andre i «køen» som burde gå inn i dere selv, veien viser 80 km, da kjører man ikke mer enn 80- og ikke mindre enn 75. Dere bak der har dårlig tid og er en fare for trafikken. 

Anonymkode: fb879...aa0

Folk som ligger i 79 i 80-sonen kjører garantert ikke i jevn fart. De varierer mellom 50-til 80 og er en fare for resten av gjengen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men mener det er gjort ubevisst. 

De føler at de må kjøre mer forsiktig når veien er smal, men når det åpner opp et ekstra felt så gasser de på ubevisst fordi det føles tryggere når det er bedre plass.

Selv mener jeg man bør miste lappen om man ikke klarer å følge med såpass på hvordan man kjører da men...

Anonymkode: 75f4f...5bf

Ja, så noe om dette på Brille. At det er helt ubevisst. Selv mener jeg at man bør være bevisst i trafikken for sikkerhetens skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (3 minutter siden):

Folk som ligger i 79 i 80-sonen kjører garantert ikke i jevn fart. De varierer mellom 50-til 80 og er en fare for resten av gjengen. 

Ja, så noe om dette på Brille. At det er helt ubevisst. Selv mener jeg at man bør være bevisst i trafikken for sikkerhetens skyld.

Kom til tråden for å si at jeg også har sett det på Brille!:) Det er slik du skriver, ubevisst, og har med bredde på veibanen å gjøre - det er psykologisk. I noen land er f.eks fartsgrensen inn i tunnel lavere, fordi det er mange som bremser av seg selv når de kjører inn i et begrenset rom. Hvis man opplyser litt lavere fart, så slipper man at det oppstår farlige situasjoner fordi noen kjører "for sakte" i tunnel.

 

Anonymkode: a9b6b...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kom til tråden for å si at jeg også har sett det på Brille!:) Det er slik du skriver, ubevisst, og har med bredde på veibanen å gjøre - det er psykologisk. I noen land er f.eks fartsgrensen inn i tunnel lavere, fordi det er mange som bremser av seg selv når de kjører inn i et begrenset rom. Hvis man opplyser litt lavere fart, så slipper man at det oppstår farlige situasjoner fordi noen kjører "for sakte" i tunnel.

 

Anonymkode: a9b6b...e9d

Ja, det var jo egentlig lurt da:) Jeg også har lagt merke til at mange bremser ned før tunneler og har vel alltid trodd det har noe med lysendringene å gjøre. Men kommer man bak da, så er det første som slår en at det har skjedd noe inni tunnelen. Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (26 minutter siden):

Det er noe psykologisk, men jeg skal skjerpe meg.

Når jeg har kjørt sakte så er jeg redd for hva de andre billistene vil tenke om meg. De vil tenke at jeg er redd og dårlig til å kjøre.  Så når muligheten byr seg får jeg tvang til å vise meg frem med høy fart

Hvis de ikke tenkte stygt om deg fra før så kan du i hvert fall være sikker på at de gjør det når du gasser på når de skal kjøre forbi.

Og du er jo redd og dårlig til å kjøre bil. Bare stå i det eller ta bussen i stedet.

Anonymkode: 75f4f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor mener du man skal kjøre over fartsgrensen? Det er vel alle dere andre i «køen» som burde gå inn i dere selv, veien viser 80 km, da kjører man ikke mer enn 80- og ikke mindre enn 75. Dere bak der har dårlig tid og er en fare for trafikken. 

Anonymkode: fb879...aa0

Nei det er de ikke. Den farlige er den ts sikter til. Har selv erfart at noen har ligget under fartsgrensen med tørt føre og god sikt. Så kan man endelig kjøre forbi, men da gasser så denne på også som om han skal kappkjøre. Hva faen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kom til tråden for å si at jeg også har sett det på Brille!:) Det er slik du skriver, ubevisst, og har med bredde på veibanen å gjøre - det er psykologisk. I noen land er f.eks fartsgrensen inn i tunnel lavere, fordi det er mange som bremser av seg selv når de kjører inn i et begrenset rom. Hvis man opplyser litt lavere fart, så slipper man at det oppstår farlige situasjoner fordi noen kjører "for sakte" i tunnel.

 

Anonymkode: a9b6b...e9d

Ja, det er sant, det gjelder inn i tunneler også, men der har jeg tenkt at det er fordi enkelte er redde for tunneler. Jeg har en venninne som "besvimer" hvis hun sitter på med meg og jeg bytter felt inne i en tunnel (så jeg gjør ikke det lenger). Det har ikke slått meg å se likheten mellom enfeltsveier og tunneler, men det er jo opplagt når du sier det.

Takk for tipset om Brille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når det er ett felt i hver retning heter det tofeltsvei. To felt i hver retning er firefeltsvei. Jeg pirker ikke for å være vanskelig, men påpeker det fordi det lett kunne ført til misforståelser om du ikke hadde snakket om ettfeltsvei samtidig. 

Anonymkode: d53ba...47e

My bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man skal ligge 5-10% over fartsgrensen for å kompensere for at speedometeret viser feil. 

I 80 sone skal man ligge i 86-88 km/t. 

En som ligger i 79 på speedometeret har ikke forstått hvordan man skal kjøre og burde ikke hatt lappen.

Anonymkode: 5d589...10a

Dette varierer veldig fra bil til bil. Har hatt biler som misviser feil begge veier. Har også opplevd en etter hjulbytte en gang at misvisningen ble neten 20% på grunn av større dimensjon.

Selv setter jeg som regel cruisecontrollen på 85, men lar meg ikke irritere over om det går litt saktere. Da skrur jeg bare ned farten slik at jeg holder samme avstand og tenker ikke mer over det.

Anonymkode: 28268...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...