AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Hei! lurer på hva som er vanlig praksis i deres bhg når det kommer til soving ute i vogner når det er småbarn og kuldegrader? Jeg er vandt til at man legger barna inne når det er minus 10 grader, men fikk beskjed fra styrer idag at barna fint kan sove ute når det er minus 15. Anonymkode: 53c5d...b3c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Hos oss i Oslo er grensa -10. Anonymkode: 94006...3ea
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Hvorfor i alle dager skal barn sove ute i minusgrader? Hva er poenget? Har det et pedagogisk formål, eller det rett og slett ikke plass inne? Anonymkode: 97e87...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 I barnehagen er det vanlig praksis å legge småbarn ute for sovetid, dette er bra for dem og du kan lese om det på nett. MEN jeg er ikke vandt til at man skal legge dem ute når det er kaldt ute, spesielt ved minus 10 eller kaldere. Vi kler dem i vintertøy og de har vinterposer så de er varme og sover godt ellers. Men noen ganger er det for kald og vi legger dem inne. Men fikk plutselig høre idag fra styrer at dette var feil av meg og at de kunne sove ute, ogaå ved minus 15. ble bare litt satt ut. Første gang jeg hørte dette. Anonymkode: 53c5d...b3c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Barna har sovet ute i hele vinter, også på ordentlig kalde dager (kaldere enn -10) og på dager med sur vind. På de verste blåse bort-dagene har de tatt på regntrekk for å skjerme ekstra for været. Har inntrykk av at det skal mye til før de sover inne. Plassen vognene står på når de sover er lun og oppleves som en del varmere enn utetemperaturen tilsier. Generelt godt skjermet for vind, regn, snø og ruskevær. Dette er i Oslo. Anonymkode: 6eea0...af7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 De barnehagene jeg er kjent med har alltid hatt grense på minus 10. Anonymkode: 9c9b6...f4c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 Jeg bor i Trondheim og i barnehagen vår setter de grensa på -10, men de ser jo selvfølgelig an effektive kuldegrader barnet vårt har hatt sin første vinter i barnehagen nå og har ikke opplevd at de har sovet inne enda, men vet de har et rom for det just in case Anonymkode: f7912...9e7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Jeg har ingen tro på at det finnes noen vitenskapelige bevis på at det er bra for barn å sove i minusgrader. Da hadde foreldre i California bygd store fryserom hvor de kunne plassert barna sine. Hvis det faktisk er bra for dem. Men det gjør de selvsagt ikke. Fordi det ikke finnes bevis for at det skulle være bra for barna. Anonymkode: 499f5...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvorfor i alle dager skal barn sove ute i minusgrader? Hva er poenget? Har det et pedagogisk formål, eller det rett og slett ikke plass inne? Anonymkode: 97e87...8c0 Mange barnehager har ikke plass inne, at barna sover ute er helt vanlig. Med riktig påkledning og vognpose går det fint i minusgrader også. Da vi hadde barnehage i Oslo fulgte de likevel med på luftkvaliteten på vinteren og da sov barna noen ganger inne og hadde mindre utetid. Anonymkode: e0b86...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Hei, minus 10 er maks. Da hadde jeg svart styrer at mitt barn ikke skal sove ute da og at de får finne plass inne. det handler ikke om at de er kledd på nok med kuldegradene på luften de puster inn. Anonymkode: 85126...0fa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 Bodde i nord store deler av perioden ungene sov i barnehagen og grensen var mellom -12 til -15, det var ev vind som avgjorde. De sovnet fortere ute og sov lenger. Var det for kaldt sov de i vognene med åpen pose innendørs. Hadde et lite rom for avslapping for de som ikke sov. Mine frøs aldri i vogna og de sov vanligvis i vogna ute hjemme også. Anonymkode: 5f10a...e17 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 I barnehagen til mine barn sov de ute ved kaldere enn -10 også, men de sa at hvis det var veldig kaldt, vind osv satte de dem inn, men de har egentlig ikke noe egna sted. Jeg har fått krangla meg til at de setter hun som fremdeles sover inne når det er kaldere enn et par kuldegrader. Det tok tid, men etter å ha påpekt samme hengen mellom kulde og at hun våkna etter 40 min (mot 2t normalt) mange nok ganger så godtok de det. («Men hun sov jo nærmere 3t i går, da sov hun ute!» «ja, i går var det 0 grader. I dag var det -9, da våkna hun etter 40 min og dere har beskrevet henne som trøtt og trenger et fang resten av dagen») Anonymkode: 3cb71...ce3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå