AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Foreldrene mine har gjort det nå og fått naboer til å skrive under. I avtalen så står det at hvis en av dem blir dement og ikke er ved sine fulle fem, så kan den andre selge huset uten å få et samtykke/underskrift fra den demente. Det er visst en utfordring å få solgt huset hvis den ene havner på sykehjem. Har det vært vanlig med slike kontrakter tidligere? jeg har ikke hørt om det før, men synes det er greit at den andre skal slippe å sitte igjen med et stort hus hvis hen blir alene. Anonymkode: b9c0d...a71 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Det er veldig lurt. Men altfor mange har det ikke. Anonymkode: a7eaf...092 4
Sofakona Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Veldig lurt...vi har gjort det med mamma. Det er dessverre få som vet dette og dermed sitter barna igjen med lite rettigheter i forbindelse til hus og penger 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Ja, jeg har. Siden ektefelle er sju år eldre enn meg og har mye demens i sin familie, er mitt eneste voksne barn fullmektig. Min mor på 99 har ikke skrevet, hun er ikke tullerusk ennå som hun sier🙄Far døde for 30 år siden. Anonymkode: c524f...728 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Foreldrene mine er i tankeboksen angående dette nå. Mamma og morfar rakk akkurat å få papirene godkjent av Statsforvalter før morfar ble diagnostisert med begynnende Alzheimer. Det hadde ikke blitt godkjent dersom diagnosen var satt først. Fremtidsfullmakten gjelder mer enn eiendom og skal fungere som erstatning for vergemål senere - mulig det er mindre strengt når det kun gjelder eiendom. Anonymkode: d96c8...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Ja, både mine foreldre og mannens foreldre har gjort dette. Det er viktig! Det gjør at dersom noe skulle skje, så vil ting bli forvaltet av noen du stoler på, og på en måte du har valgt selv. Som dette med at en av foreldrene blir dement. Da kan det være greit at den andre kan gjøre ting på dennes vegne. Eller om begge havner varig på sykehjem, så kan barna selge huset med en gang, dersom man er enige om at det skal skje. (Istedenfor at huset står ubebodd i mange år før de dør og det arves av barna. Anonymkode: 745f9...864 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 Ja, etter mye mas har jeg fått mamma til å ordne med det, der jeg og broren min blir verger om det skulle skje noe 😊 Tror ikke hun blir dement, men hun kan jo falle ned fra en stige eller noe. Anonymkode: 0759e...717 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Mamma har akkurat gjort det, med rettighetene gitt til meg og søstra mi da - siden hun er skilt. Anonymkode: 0c72c...59c 1
Eva-Lena Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 Pappa skrev dette etter at mamma døde. Han er frisk som bare det, men om noe skjer så han havner på sykehjem så skal jeg og søsken få selge eiendom og annet han eier idag. Da min bestemor døde så var det ingen fullmakt så mamma og hennes søsken måtte vente i nesten 10 år med å selge huset til bestemor etter hennes død. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Heldigvis fikk vi min mor til og ha en fremtidsfullmakt for noen år siden. Nå har vi bruk for den da det er flere ting hun må ha hjelpt til inkl. banktjenester. Så det er det jeg som ordner nå. Jeg er bare i 50 årene og har laget et på meg. Man vet jo ikke hva som kan skje.Hvis min mor kommer på sykehjem så kan vi selge leiligheten hennes uten og vente til hun dør. Anonymkode: 2e588...f79 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 Jeg er 53 år, og har skrevet fremtidsfullmakt, og mannen min er i prosessen med å gjøre det samme. Det er viktig å tenke på at demens ikke er den eneste grunnen til at en slik fullmakt er viktig. Annen sykdom og ulykker har skapt mange problemer for mange familier, selv i ung alder. Anonymkode: caed7...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 Ja, både foreldre og jeg og mannen har det. For meg er det en selvfølge. Om noe skjer meg skal han ha alle rettigheter til å ta valg. Det stemmer det du skriver. Om jeg på 40 får slag og blir dels grønnsak i 20 år, så får ikke han lov å selge boligen vi nå eier sammen, og den har adkomst med trapp, så jeg kunne heller ikke bodd her om det var noe han ønsket for meg. Tilsvarende vet jeg hva foreldre ønsker at vi gjør med deres penger for at de skal ha det bedre om noe skjer med dem. I stedet for at disse midlene blir låst for oss slik at vi ikke kan følge deres ønsker, eller må bruke egne penger til det. Vi måtte også som en over nevner sitte på bestemors hus i over fem år da diagnosen kom så brått, så er nok derfor vi har lært. Anonymkode: 65bb6...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 Hva skjer med overskuddet etter hussalget for den som sitter igjen? Kan han eller hun bruke de pengene som hen vil, eller blir det delt mellom dem? Anonymkode: b9c0d...a71
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva skjer med overskuddet etter hussalget for den som sitter igjen? Kan han eller hun bruke de pengene som hen vil, eller blir det delt mellom dem? Anonymkode: b9c0d...a71 I mitt tilfelle er fremtidsfullmakten skrevet slik at mannen får absolutt alle rettigheter. Det samme har mine foreldre valgt å gjøre om noe skal skje dem. Fordi vi alle stoler på hverandre. Ellers ville vi jo latt oppnevnt verge ta seg av alt i stedet. Om man har rett på å sitte i uskifte blir jo ikke det stort annerledes enn om det skulle vært et dødsfall. Om man må skifte vet jeg ikke, for den situasjonen er ikke aktuell. (vi har brukt advokat). Jeg ser imidlertid at du skriver "delt mellom dem". Så mulig du ikke forstår hva som skal til for at en fremtidsfullmakt blir gjeldende? Kort sagt; om mannen min trenger det dokumentet, så er jeg på et sted der jeg nesten like så godt kunne vært død. Men likevel har rett på egne midler, noe som også vil binde opp formuen til dødsfallet er et faktum. Noe som kan ta mange tiår. Anonymkode: 65bb6...5c5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 Min far (83) har gjort det. Jeg (57) er i gang med det. Anonymkode: 3817d...865
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 mormor har gjort det. Anonymkode: 5410a...5f6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mitt tilfelle er fremtidsfullmakten skrevet slik at mannen får absolutt alle rettigheter. Det samme har mine foreldre valgt å gjøre om noe skal skje dem. Fordi vi alle stoler på hverandre. Ellers ville vi jo latt oppnevnt verge ta seg av alt i stedet. Om man har rett på å sitte i uskifte blir jo ikke det stort annerledes enn om det skulle vært et dødsfall. Om man må skifte vet jeg ikke, for den situasjonen er ikke aktuell. (vi har brukt advokat). Jeg ser imidlertid at du skriver "delt mellom dem". Så mulig du ikke forstår hva som skal til for at en fremtidsfullmakt blir gjeldende? Kort sagt; om mannen min trenger det dokumentet, så er jeg på et sted der jeg nesten like så godt kunne vært død. Men likevel har rett på egne midler, noe som også vil binde opp formuen til dødsfallet er et faktum. Noe som kan ta mange tiår. Anonymkode: 65bb6...5c5 Syntes du skrev ganske knotete her. Du svarer ikke på det brukeren faktisk spør om Anonymkode: 534be...217
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 Ja skal gjøre det samme, veldig lurt Anonymkode: 28693...0ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå