Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får utbetalt mellom 20 000 til 22 000 etter skatt. Jeg vil vel tro at det er lav månedsinntekt. Hva vil du si er lav inntekt? 

Anonymkode: d0f7d...a8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt etter utgifter, vil jeg si. For meg er det det man har igjen etter dette som teller.

Anonymkode: f9da6...0a4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det veldig lite. Har selv 30.000 i faste utgifter

Som alene med hus og 2 unger alene

Anonymkode: 56c1f...20d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at alt under 25000 er lite utbetalt, så lenge man ikke er student eller under 22 år. 

Anonymkode: aa1af...f44

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at alt under 25000 er lite utbetalt, så lenge man ikke er student eller under 22 år. 

Anonymkode: aa1af...f44

Jeg er enig i at 20 000 er lite i dagens samfunn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Under 20K. 

Anonymkode: 1e00b...038

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavinntekt er vel definert med alt fra 60% og under av medianinntekten. Medianinntekten for 2021 var ca 550.000, så 60% av det er 330.000. så du ligger vel å slurer rett over lavinntektsgrensen, da. 

Jeg syns under 20 er lite. Jeg er student og har deltidsjobb, så pr dags dato har vi 'bare' 45 inn i måneden etter skatt, og det er litt trangt (dog er vi to). Men, alt avhenger jo av utgifter, dersom man har relativt lave utgifter, kan man jo klare seg veldig bra på lavere inntekt. :)

Anonymkode: c8a5e...f01

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt under 600000,- i året.

Anonymkode: b5bb9...6c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel ann på utgiftene ;) 

Anonymkode: e8c15...5a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får utbetalt mellom 20 000 til 22 000 etter skatt. Jeg vil vel tro at det er lav månedsinntekt. Hva vil du si er lav inntekt? 

Nicolai Tangen (sjefen i Oljefondet) betalte sånn ca. 37 millioner i måneden i skatt i fjor. Og han tjente 6,7 millioner. For året. Så han betalte ca. 430 millioner mer i skatt enn han hadde i lønn. 

Inntekt etter skatt er på grensa til irrelevant. Du ikke tjener noe bedre selv om du har 4 unger og et stort forbrukslån. Men du har mer utbetalt. 

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt "kommer an på utgiftene"-argumentet. 
Lav inntekt er lav inntekt, og jeg ville synes 20 000 var veldig lavt.

Så er det jo et annet spørsmål om man klarer seg fint på lav inntekt eller ikke. Noen har kanskje ingen problemer med å få hverdagen til å gå rundt med 20 000, og da er det ikke noe umiddelbart stort problem å ha lav inntekt (dog fører det til tilleggsproblemer som lavere trygdeytelser, lavere pensjon osv). Mens noen har 50 000 inn og fremdeles sliter med å få endene til å møtes. De har jo likevel ikke lav inntekt, selv om den forvaltes dårlig, så "lav inntekt" kommer jo ikke an på utgiftene.

Anonymkode: 1d49e...8a9

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4 hvor en har 35.000 utbetalt i lønn og den andre ufør med 20.000. Barnetrygd for.

Lever veldig godt på tross av lav inntekt grunnet faste utgifter på under 15 000 i måneden.

Anonymkode: fd688...bf8

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg skyter litt fra hofta så vil jeg si at man begynner å snakke om lav inntekt hvis man har utbetalt under 30 000 i måneden.

Så må nok svaret nyansere litt, siden utbetalt etter skatt også baserer seg på skattefradrag osv. 

Har man utbetalt under 25 000 i måneden mener jeg det uansett er lav inttekt.

• Liker 1
Skrevet

Har man en gjeld på rundt 3 mill og tjener rundt 560 000 kr i året så er det slitsomt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er familie på 3. Vi har 21000 + 23000 kr utbetalt i måneden. Vi greier oss OK da vi ikke har noe lån og gjeld. Vi leier en pen leilighet. Har ikke bil, men bor sentralt.

Anonymkode: d5065...e39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt under 30 000 utbetalt er vel regnet som "lav" inntekt i dag. Med tanke på alt pengene skal rekke til i dagens samfunn. Bolig, kanskje barn, mulig bil, mat, strøm osv.

Anonymkode: db542...3ff

• Liker 2
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt under 30 000 utbetalt er vel regnet som "lav" inntekt i dag. Med tanke på alt pengene skal rekke til i dagens samfunn. Bolig, kanskje barn, mulig bil, mat, strøm osv.

Anonymkode: db542...3ff

Høres da litt kravstort ut at en årslønn på en halv mill er lav lønn... Det er ikke "god" lønn, men det avhenger litt av hva man gjør på jobb og hvilken kompetanse jobben krever.

Endret av newman01
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel ann på utgiftene ;) 

Anonymkode: e8c15...5a9

Den dagen folk fatter dette, åpenbarer det seg en ny verden:-).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt "kommer an på utgiftene"-argumentet. 
Lav inntekt er lav inntekt, og jeg ville synes 20 000 var veldig lavt.

Så er det jo et annet spørsmål om man klarer seg fint på lav inntekt eller ikke. Noen har kanskje ingen problemer med å få hverdagen til å gå rundt med 20 000, og da er det ikke noe umiddelbart stort problem å ha lav inntekt (dog fører det til tilleggsproblemer som lavere trygdeytelser, lavere pensjon osv). Mens noen har 50 000 inn og fremdeles sliter med å få endene til å møtes. De har jo likevel ikke lav inntekt, selv om den forvaltes dårlig, så "lav inntekt" kommer jo ikke an på utgiftene.

Anonymkode: 1d49e...8a9

Selvsagt kommer det an på utgiftene. En kan velge om en vil ha 5000 eller 50000 i utgifter i mnd. 

Men folk greier ikke se det slik, det er kun det man har utbetalt som skal telle her.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Under 500 000 i året anser jeg som lavt.

Anonymkode: 5c307...0ca

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...