AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Som tittelen sier, hvis foreldre skal overføre penger til barna sine og det er en sum av viss betydning (f.eks. 200.000 - 500.000kr), er det noe man må tenke på da i forhold til skatt og avgifter? Eller kan man fritt overføre penger innenfor familie? Anonymkode: a0a00...0bc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Sitat Fribeløpet for gaver er halvparten av folketrygdens grunnbeløp ved inngangen til kalenderåret, det vil si 1 G i 2023 er 111 477 kr frem til 1. mai 2023 – da justeres det.. I skattemeldingen skal du oppgi om du har fått arv eller gave på over 100.000 kroner. Dette har ikke noe med skatten å gjøre, men er en opplysning som kan forklare en formuesvekst. Anonymkode: c6f6d...154
newman01 Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Om familien har planer om å flytte litt rundt på aktiva i nær fremtid kan det være lurt å vurdere å gjøre det innen rimelig tid. Det er stadig flere som begynner å mistenke at regjeringen planlegger gjeninnføring av arveavgiften. Så det kan jo være lurt å begynne planleggingen om det er litt verdier som skal ned til de yngre generasjonene.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Anonymkode: c6f6d...154 Hvor er sitatet fra? Jeg visste ikke at det var noe «fribeløp» på gaver nå. Anonymkode: caa50...36d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Det er ikke snakk om veldig store verdier. Men vår far arvet nylig noe eiendom som skal selges, og han er ellers gjeldfri fra før. Det kan da være at det blir noen kroner på oss, men ser ikke for meg mer enn rundt 200k. Jeg bare lurer på hva som skjer hvis han enkelt og greit bare sender pengene uten det er definert som verken gave eller arv. Og eventuelt hva som er "best" om det må oppgis på et vis. Jeg ser første svaret nevner 0.5G som skattefri grense for gaver, men dette gjelder antagelig for gaver utenfor familie/nær slekt? Det er litt vanskelig å finne svar på google, fordi det er litt uklart hva som er oppdatert informasjon. Finner alt fra informasjon før 2013, til automatisk oversatt fra amerikansk, som da ikke er relevant for norge. Anonymkode: a0a00...0bc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Faren min overførte 250tusen til meg i forbindelse med egenandel på boligkjøp. Verken HAN eller JEG oppga noe til staten om det. Men alt er/var sporbart Fikk aldri noe ekstra skatt som jeg vet om. Anonymkode: 34593...6ec
newman01 Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Faren min overførte 250tusen til meg i forbindelse med egenandel på boligkjøp. Verken HAN eller JEG oppga noe til staten om det. Men alt er/var sporbart Fikk aldri noe ekstra skatt som jeg vet om. Anonymkode: 34593...6ec Det handler ikke om skattekostnader, men om redegjørelse for formuesøkning. Litt dumt å ikke melde fra at man har fått arv på 250'000 når det eksplisitt står i skattemeldingen at det skal opplyses, og man risikerer straff (ekstraskatt) om man ikke gjør det. Uansett vil det ikke koste deg en krone i skatt om du faktisk hadde gjort det.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 En må definere hva beløpet er når en fyller ut selvangivelsen, og et slikt beløp er da gave/forskudd på arv skulle ne mene?! Anonymkode: 1ae6a...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå