Andro Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Det er 8. mars i morgen. Hva er dine viktigste hjertesaker i dagens samfunn? Til inspirasjon nevner jeg i fleng: - Ulikelønn - Ulik pensjon - Vold i nære relasjoner - Seksualovergrep - Seksuell trakassering - Nedlagte og innskrenkede fødetilbud - Fortsatt manglende prioritering av forskning på kvinnehelse - Fortsatt manglende prioritering av kvinnehelse - Rett til heltidsjobber - Likestilling av skift og turnus - mannsdominerte jobbers skift har færre uketimer enn kvinnedominerte yrker turnus - Kamp mot menneskehandel - og utnytting av kvinner i sårbare posisjoner - Økte tillegg for eneforsørgere i barnetrygden - Bedre boligfinansiering for enslige foreldre Hva har jeg glemt her i farten, og hva er viktigst for deg? 5 1
svartkatt Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Kvinnehelse. Både fysisk og mental. Det er ganske ufattelig hvor langt bak man er. 3 6
Andro Skrevet 7. mars 2023 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2023 For egen del er det viktigste retten til å eie seg selv, i vid forstand. Alt fra hvem som har rett til å ta på kroppen til å krav på alle opplysninger om egen helse (f.eks. NIPT) og kunne beslutte ting uten andres inngripen (f.eks. ikke abortnemnd). 5
Gjest Rosekvist Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Det er selvsagt vanskelig å peke ut en sak som er viktigere enn alt annet, fordi det er mange viktige saker. For meg personlig er det aller viktigste kvinnehelse. Ulike sykdommer som ødelegger livskvaliteten for kvinner, spesielt endometriose/adenomyose, der mange blir avfeid av helsevesenet i årevis før de får hjelp. Også ulike tilstander knyttet til hormonforstyrrelser feks. Det har blitt mer fokus på kvinnehelse de siste årene heldigvis. Men vi er ikke i mål! Det er vel fortsatt sånn at det i gjennomsnitt tar sju år å få en endometriose-diagnose feks. Det er jo feks tilfelle med både ADHD og hjerteinfarkt (uten sammenlikning for øvrig) at det er vanskelig å oppdage hos kvinner fordi kvinners symptomer er annerledes og det er nesten bare fokus på menns symptomer i undervisningen.
Trish Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 (endret) Overgrep, trakassering, vold, deling av bilder/video uten samtykke. Et helt oppgjør med denne kulturen. Gruppementaliteten: Gutter tror at det er kul oppførsel eller tør ikke sette på plass de som gjør det. Enkelte jenter tør ikke sette de på plass eller tror de må være ok med det for å være populær/akseptert. Nå er det nok!💪💪💪 Endret 7. mars 2023 av Trish 7 1
Podlerman Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Trish skrev (3 timer siden): Overgrep, trakassering, vold, deling av bilder/video uten samtykke. Et helt oppgjør med denne kulturen. Gruppementaliteten? Gutter tror at det er kul oppførsel eller tør ikke sette på plass de som gjør det. Enkelte jenter tør ikke sette de på plass eller tror de må være ok med det for å være populær/akseptert. Nå er det nok!💪💪💪 Gruppementaliteten? De svarte tror at det er kul oppførsel eller tør ikke sette på plass de som gjør det. Enkelte hvite mennesker tør ikke sette de på plass eller tror de må være ok med det for å være populær/akseptert. 4
herzeleid Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 Jeg tenker det viktigste vil være å løfte blikket litt og fokusere på at det i motsetning til i Vesten faktisk finnes reelle patriarkat der kvinner undertrykkes og ikke har grunnleggende menneskerettigheter og se hva vi kan gjøre for å jobbe mot dette og hjelpe kvinnene det gjelder. 7 2
Trish Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Podlerman skrev (1 time siden): Gruppementaliteten? De svarte tror at det er kul oppførsel eller tør ikke sette på plass de som gjør det. Enkelte hvite mennesker tør ikke sette de på plass eller tror de må være ok med det for å være populær/akseptert. Det skulle være kolon og ikke ? etter gruppementalitet, har endret nå😅 Ja det kan være noe i det der, uansett må vi bli flinkere på å sette de på plass og ikke la folk slippe unna med slik oppførsel
Gjest Sommer-damen Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 (endret) Retten til å være hjemme med sine barn eller jobbe deltid, uten å bli uglesett av samfunnet! Rene kvinnekompanier i militæret! Endret 7. mars 2023 av Sommer-damen
Helene1982 Skrevet 8. mars 2023 #12 Skrevet 8. mars 2023 Jeg har ikke gått i noe tog selv, men synes det er synd at vi har et sammfunn der det å ha ulike meninger er så lite akseptert. Alle kvinner er ikke like og mener ikke det samme, som jeg mener burde være noe av hovedfokus. Jeg ønsker meg et samfunn som er rausere og mer løsningorientert. Jeg fikk en blomst av sjefen, og har fått masse mail i dag med: Gratulerer med kvinnedagen – nå kan du kjøpe en lysestake til 30% avslag. Jeg ønsker ikke å bli kvotert eller bli behandlet annerledes fordi jeg er kvinne på jobb. Jeg er trygg på at mine prestasjoner er nok. Jeg synes at en del "kvinneyrker" spesielt innen helse, får for dårlig betalt, men det gjelder selvsagt også menn som jobber i disse yrkene. Ellers mener jeg at vi har et holdningsproblem når det å snakke nedsettende om kvinners sexualitet, antrekk og det at kvinner lykkes og velger hvordan de vil leve, fremstilles som noe negativt. Jeg forstår ikke at noen kan si at de behandler kvinner som en "tømmestasjon" uten at ikke de fleste svarer: Hvorfor har du så liten respekt for deg selv og andre at du omtaler kvinner på den måten uten å reflektere over at du bruker mennesker som en sokk. Og selvsagt abort, som har blitt et tema på grunn av gale kristne i USA, som jeg tror kommer til å gå over. Vi har også kvinnehelse som er kjempeviktig, men vannes ut av tampongprat og at vi må prate mer om mensen – 50 % på tamponger og kjøp en t-skjorte. 6
Example Skrevet 8. mars 2023 #13 Skrevet 8. mars 2023 Det viktigste burde være å kjempe for likestilling i andre land. I tillegg burde man motkjempe kvoteringssystemer som gjør at kvinner ikke får anerkjennelse for det de oppnår av resultater i utdanning og arbeidsliv. 4
Topsi Skrevet 8. mars 2023 #14 Skrevet 8. mars 2023 (endret) Likelønn, og kvinnerettighete4 i f eks Midtøsten. Ufattelig at vestlige land dolker de mest kvinnevennlige folkene i ryggen, dvs kurderne, for å tilfredsstille tyranner. Forøvrig har jeg avsmak for kvinnedagen, blir kvalm av folk som går i tog får å ha rett til å ta livet av et foster frem til levedyktigjet uansett grunn, og samtidig forventer å ikke bli motsagt. Dvs tillegger meningsmotstandere absurde syn for å stilne dem Endret 8. mars 2023 av Topsi 3 1 5
Natalie91 Skrevet 8. mars 2023 #15 Skrevet 8. mars 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Likelønn, og kvinnerettighete4 i f eks Midtøsten. Ufattelig at vestlige land dolker de mest kvinnevennlige folkene i ryggen, dvs kurderne, for å tilfredsstille tyranner. Forøvrig har jeg avsmak for kvinnedagen, blir kvalm av folk som går i tog får å ha rett til å ta livet av et foster frem til levedyktigjet uansett grunn, og samtidig forventer å ikke bli motsagt Du skriver bra 😊👍 leste et annet innlegg av deg istad. 1 1
Topsi Skrevet 8. mars 2023 #16 Skrevet 8. mars 2023 Natalie91 skrev (Akkurat nå): Du skriver bra 😊👍 leste et annet innlegg av deg istad. Takk 😊 1
Gjest goldlion Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 Kvinnehelse. Selv om menn generelt tjener mer og har høyere maktposisjoner, så tenker jeg fortsatt at vi trenger en Mannedag også. De kommer til kort når det gjelder psykisk helse, selvmord, manglende helsesjekker, og viktigheten av farsrollen, for å nevne noe.
Helene1982 Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Likelønn, og kvinnerettighete4 i f eks Midtøsten. Ufattelig at vestlige land dolker de mest kvinnevennlige folkene i ryggen, dvs kurderne, for å tilfredsstille tyranner. Forøvrig har jeg avsmak for kvinnedagen, blir kvalm av folk som går i tog får å ha rett til å ta livet av et foster frem til levedyktigjet uansett grunn, og samtidig forventer å ikke bli motsagt. Dvs tillegger meningsmotstandere absurde syn for å stilne dem Jeg har også avsmak for de som går i tog for å ha rett til å ta livet av et foster frem til levedyktighet, på samme måte som jeg har avsmak for de som ikke "liker" kondomer" eller ikke støtter å avbryte et uønsket svangerskap så tidlig som mulig (helst før unfangelse ved å forske på prevensjon for kvinner og menn som gir så få bivirkninger som mulig. 3
Jdz Skrevet 8. mars 2023 #19 Skrevet 8. mars 2023 (endret) Kvinnehelse, seksuelle overgrep og seksuell trakasering, og iranske kvinners (og øvrige befolknings) kamp mot et av verdens mest brutale religiøse diktatur. Endret 9. mars 2023 av Jdz 7 2
Helene1982 Skrevet 8. mars 2023 #20 Skrevet 8. mars 2023 goldlion skrev (1 minutt siden): Kvinnehelse. Selv om menn generelt tjener mer og har høyere maktposisjoner, så tenker jeg fortsatt at vi trenger en Mannedag også. De kommer til kort når det gjelder psykisk helse, selvmord, manglende helsesjekker, og viktigheten av farsrollen, for å nevne noe. Enig. I alt det du sier. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå