Gå til innhold

Ville du donert nyra di til en fremmed?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest wwoman
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 10.01):

Ja selvsagt, tenker mange. Men har de egentlig tenkt over at noen i familien kan trenge den i fremtiden? Da er det kjipt å stå der og vite at du allerede har gitt den bort til en fremmed.

Jeg hadde sagt nei.

Anonymkode: 000e2...422

Nei det tror jeg ikke mange tenker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Warrior

Hvis det var lov så ja hvorfor ikke? Så lenge det kan redde livet til noen. Tenk hvis ingen av de nærmeste til den personen kunne gi, og hadde dødd uten. Så hadde min nyre reddet livet hennes/hans. Å redde livet til noen som trenger det fort, uansett om det er fremmede eller kjente gjør jeg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt, tenker mange. Men har de egentlig tenkt over at noen i familien kan trenge den i fremtiden? Da er det kjipt å stå der og vite at du allerede har gitt den bort til en fremmed.

Jeg hadde sagt nei.

Det er ikke vanlig å spørre tilfeldige mennesker om å donere bort organer. Det blir vanligvis kun gjort hvis familiemedlemmer trenger en nyre, ettersom det er større sannsynlighet for at et familiemedlems nyre vil passe pasienten enn en fremmed persons nyre. En kan også velge å bli organdonor når en dør, og da kan f.eks nyrene ende opp hos noen vilt fremmede. 

Å donere bort organer til ukjente mens en er i live, er ikke noe en driver med i Norge, men dodgy business som det foregår blant annet i Sør-Amerika. Folk som donerer organer gjør det ofte av økonomiske årsaker, fordi de er fattige, men noen blir til og med. kidnappet og frarøvet organer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg svært positiv til å være organdonor om jeg dør av slike årsaker som gjør mine organer mulige å redde. Det å derimot donere en nyre når jeg er i live, er et helt annet spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 10.05):

Nei, jeg trenger to om en av mine ryker.

Når jeg er død så stiller det seg annerledes å være donor.

Anonymkode: e7d0b...001

Det skal mye til at bare en ryker. Nyresykdommer setter seg på begge to, har jeg hørt. Unntaket er nyrekreft. Eller så kan du selvfølgelig miste den ene i en ulykke.

Anonymkode: 924af...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en hypotetisk problemstilling, siden det ikke er mulig i Norge.

Med unntak for nyrebyttesystem. Hadde dere sagt ja til det, hvis en i nærmeste familie trengte en nyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, ikke nå. Jeg er alvorlig kronisk syk, og trenger det jeg har som fungerer.

Tørr heller ikke melde meg som donor da man ikke vet hva årsaken til min sykdom er. Vil ikke at andre skal kunne risikere å utvikle den.

Anonymkode: 8f80e...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 15.53):

Tørr heller ikke melde meg som donor da man ikke vet hva årsaken til min sykdom er. Vil ikke at andre skal kunne risikere å utvikle den.

Du kan være organdonor uansett hva slags sykdom du har. Hvis det blir aktuelt, vil legene vurdere om du/dine organer er egnet, og ta en avgjørelse da.

Det er heller ikke komplisert å bli organdonor. Du trenger ikke å registrere deg noe sted eller melde deg inn. Det holder å fortelle til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor. Det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne vurdert det hvis mottageren deler mine verdier og i tillegg hadde betalt det jeg forlanger.

Anonymkode: 28aa4...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vanskelig å se for meg en slik situasjon. 

Jeg hadde sikkert solgt den om jeg ble truet av menneskesmuglere som ville hevne seg på barna mine. 

Hadde jeg havnet i et forferdelig økonomisk vanvare så skal man ikke se bort i fra at jeg hadde vurdert salg av nyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ville ikke donert til noen så lenge jeg er i live. Men kunne godt vært sånn at hvis man ikke har reservert seg, blir man automatisk donor når man dør. 

Anonymkode: d8965...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (På 10.3.2023 den 21.03):

Du kan være organdonor uansett hva slags sykdom du har. Hvis det blir aktuelt, vil legene vurdere om du/dine organer er egnet, og ta en avgjørelse da.

Det er heller ikke komplisert å bli organdonor. Du trenger ikke å registrere deg noe sted eller melde deg inn. Det holder å fortelle til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor. Det er alt.

Er klar over det. Men som sagt, med en sykdom man ikke vet hvorfor oppstår, uten behandling og som er veldig ødeleggende for livskvaliteten så er jeg ikke begeistret for tanken på å kunne gi den til noen andre. Uansett hvor liten sjansen er. Spesielt ikke andre syke som trenger nye organer. Vi får ikke gi blod for eksempel.

Hvis det endrer seg i fremtiden så joda, men pr dags dato? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Kun for familie. Men jeg er organ donor registrert så når jeg dør så er det bare å forsyne seg.

Anonymkode: 5b85c...ad2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 15.53):

Nå er det ikke sånn at folk som venter på donor bader i utvalg. Det er lite å få.  Så hvis dine leger hadde gått god for dine organer som et alternativt til døden for den som ventet, så er vel det bedre enn ingenting?  
Kanskje en ung mor fikk mulighet til å leve seks måneder til pga at noen ville donere.  Ville du da ikke ha gitt videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyt blodtrykk og diabetes er de vanligste årsakene til nyresvikt. Dette er i nesten alle tilfeller SELVFORSKYLDT. 

Type 2 diabetes is a leading cause of kidney failure

Anonymkode: 4ecfb...a64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sagt nei.

Hvis hun er sinnsykt fin, og jeg fikk ligge med henne, så hadde jeg vurdert det. 

Anonymkode: 730ac...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har så angst for alt som handler om sykehus at det hadde jeg ikke gjort med mindre det var mine egne foreldre, besteforeldre, søsken eller andre nærstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...