Gå til innhold

Finnes karma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er interessert i å høre om folk som har erfaring med at andre som har gjort dem vondt får igjen, altså karma? Eller er dette tilfeldig?

Anonymkode: d8222...0f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tilfeldigheter.

Det er veldig navlebeskuende å finne/lete etter sammenhenger i hva en person gjør mot deg, og at det skal få "gudommelige" negative konsekvenser for vedkommende.

Anonymkode: a9626...d4a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er interessert i å høre om folk som har erfaring med at andre som har gjort dem vondt får igjen, altså karma? Eller er dette tilfeldig?

Hvordan skulle det i tilfelle henge sammen? Hvem skulle være ansvarlig for at dem som har gjort noen noe vondt skal få igjen?

Anonymkode: 34488...10a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener: hvis noen er utro for eks mot noen, får de igjen for det senere? Såkalt karma, eller vil det kun gå ut over den andre som blir bedratt? Var ei dame som ble voldtatt og som fortalte sin historie på tv om dette. Hun sa hu ba om at den som voldtok henne skulle dø, og senere skjedde det at en buss kjørte på den mannen og han døde av skadene... er det karma eller tilfeldig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er nok litt spesielt, men jeg har blitt utsatt for mye dritt fra folk.

Samtlige, har innen det har gått en viss tid, fått karma slått tilbake på de.

Jeg har også ønsket de alt annet enn godt pga de har vært stygge mot meg.

Eksempel: en arbeidsgiver var stygg mot samtlige av sine ansatte. Behandlet meg som søppel foran gjester på restauranten sin, sa stygge ord og kalte meg stygge ting. Jeg sa opp på flekken for sånt finner jeg meg ikke i. Han fremstilte det foran hele restaurantens gjester, som om HAN gav meg sparken.

Jeg ønsket han alt vondt, jeg var ung og han var stygg mot meg. (Jeg svarte han ikke, sa ingenting men gikk ut av restauranten med et smil…)

Jeg ringte kjæresten og gråt og sa at jeg håper han får kreft. Han fikk kreft og døde. Har femten liknende historier. Jeg tror ikke på tilfeldigheter lengre… 

Anonymkode: 4426d...b51

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok det er noe i det med karma ja, og for de som ikke tror så kan de ihvertfall ikke benekte at vinduskarma finnes.

Anonymkode: 4f716...91f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror nok det er noe i det med karma ja, og for de som ikke tror så kan de ihvertfall ikke benekte at vinduskarma finnes.

Hva er vinduskarm?

Nei, jeg tror ikke på karma i den forstand. Men jeg tror at det kan ofte skje at de som bevisst har oppført seg slemme, får oppleve noe nederlag i  den forstand at de jo har et problem

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger sammen med Just world theory. Jeg tror det kan skje at du får som fortjent, men ikke at det er innlysende at det vil skje. 

Folk slipper unna med mye jaevelskap. Mange opplever mye jævlig uten at de har gjort seg fortjent til det. Og noen har dårlige opplevelser som følge av egen atferd 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor får noen igjen da og andre ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vinduskarma er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vinduskarma er?

Vinduskarma, dørkarma - for folk som ikke tror på den spirituelle karmaen, så finnes det fysiske objekter man ikke kan benekte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, absolutt finnes det karma.

Anonymkode: 8fc6d...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tror på det. 

Finner jeg feks en mobil eller lommebok, gjør jeg alt for å finne eieren sånn at jeg kan gi det tilbake.  Og da jeg mistet bankkortet mitt for noen måneder siden, var det en ærlig sjel som ga meg det tilbake. 

Jeg har blitt utsatt for ordentlig slemme mennesker, og flere av dem har fått karma rett i fleisen på ett eller annet tidspunkt.

Om det er noe "overnaturlig"bak karma eller ikke, vet jeg ikke. Jeg tror en del mennesker som oppfører seg kyniske og som drittsekker på ett eller annet tidspunkt møter på sine likemenn; derav får de karma rett i fleisen selv.

Anonymkode: 415bc...f8f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tror jeg ikke på. Hvis det skjer noe vondt med folk som har gjort noe fælt, så er det snakk om tilfeldigheter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke på karma. Hvordan skal man da forklare de tragediene som ammer barn/ungdom/voksne som bare har godhet i seg og aldri gjort noen noe vondt?

Jeg behandler alle med respekt, og som sykepleier hjelper jeg mange fortvilte pasienter hver dag. Jeg har aldri gjort noe ondt mot noen. men jeg har blitt rammet av 5 tragedier på under 2 år - alvorlig uventet sykdom flere ganger, en stygg ulykke osv. Og hørte en kommentere; hva slags karma har du over deg? Jeg bare WTF???? 

Nei - tror nok det som skjer er tilfeldigheter og uflaks - og at det rammer vilkårlig..

Anonymkode: d9227...0a8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror ikke på karma som at universet gir oss som fortjent, men jeg tror av og til vi forveksler å være en god person som er god mot de rundt oss og stiller opp for andre, samt at de fleste blir tatt/avslørt til slutt om de har repeterende dårlig adferd med karma. Jeg tror ikke vi får som fortjent, og hardt arbeid og gode gjerninger er ikke alltid nok, men om du er en god venn, stiller de opp, og er du kjip, får de nok til slutt.

Endret av Helene1982
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Karma er misforstått. Karma er slettes ingen straff.  Karma er ikke at noen har et problem eller sliter med noe fordi alle sliter med et eller annet. Det ville vært å sagt at Birgitte Skarstein som sitter i rullestoll og er lam fra livet og ned fikk som fortjent og det var karma som gjorde hun lam. Karma er verken positivt eller negativt. Karma handler om å balansere alt.

Når vi dør vil si se hele bildet og da kan vi føle anger og skyld på noe som skjedde her på jorden hvordan vi var eller oppførte oss og da ha ønske om å komme tilbake til jorden igjen for å rette opp de skadene vi eventuelt kan ha sørget for mot personer.

Vær glad karma finnes fordi hvis ikke det fantes, ville vi aldri fått mulighet rette opp våre feil og lære.

Anonymkode: 61547...ef8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær glad karma finnes fordi hvis ikke det fantes, ville vi aldri fått mulighet rette opp våre feil og lære.

Anonymkode: 61547...ef8

Alt du kommer med er jo spekulasjoner helt uten noen form for bevis, og grunnen serverer du jo egentlig til slutt:

Ideen om karma er ønsketenkning fordi vi ikke liker at livet kan være urettferdig. Jeg liker heller ikke det, men ser liten grunn til å trøste meg med påstander det ikke finnes bevis for. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Karma slik det menes tradisjonelt er vel snakk om noe mer eller mindre overnaturlige krefter. Jeg tror ikke på slik. Ikke en snev en gang.

Men overført tenker jeg at de som er drittsekk jo ofte  kan gå problemer, fordi  det er mye konfliktskapende å være drittsekk. Og før eller siden får de driten i fleisen, nå noen ikke finner seg i deres oppførsel. Eller ikke. Men at det er mer sannsynlig at en med kjip personlighet havner i trøbbel er vel ikke så vanskelig å se for seg. Av den grunn pleier jeg at og til ønske slike: lykke til med å leve med konsekvensene av deres personlighet. Det pleier gjøre de i alle fall litt nølende forvirra.

Vinduskarm(a) og dørkarm(a) har jeg derimot stor tro på og her må de males snart. Sukk.

Anonymkode: 496ab...db1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...