AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Hørte denne med et åpent sinn, men sitter igjen med en dårlig følelse etter å ha hørt barnevernspedagogen Oda og hennes case. Hun virker umoden, følelseskald og overivrig. Hørte ingenting om at de koblet på BUP eller andre instanser for å hjelpe denne jenta. Bare at hun skulle flyttes. Jeg forstår at hjemmesituasjonen ikke er optimal, men det er heller ikke et fosterhjem eller instutisjon. Jeg ble bekymret for jentas psykiske helse. Reagerte også på at programlederen unyansert konstanterer at 60,000 bekymringsmeldinger per år betyr at 60,000 barn lider hvert år. Det stemmer jo ikke. De fleste slike meldinger blir henlagt. Blir bare perpleks over at det er dette som tilbys sårbare barn som trenger hjelp! Anonymkode: 252b8...1f5 4 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Forstod det slik at foreldrene ikke ville ha jenta hjemme i det hele tatt. Da er det vel ikke noen alternativ? Historien om toåringen var hjerteskjærende. Godt foreldrene gikk med på frivillig plassering i fosterhjemmet. Anonymkode: 3f1d5...bf2 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Forstod det slik at foreldrene ikke ville ha jenta hjemme i det hele tatt. Da er det vel ikke noen alternativ? Historien om toåringen var hjerteskjærende. Godt foreldrene gikk med på frivillig plassering i fosterhjemmet. Anonymkode: 3f1d5...bf2 Det var «Odas» versjon ja. Men hun hadde ikke snakket med jenta selv i løpet av de 6 månedene. Og foreldrene har ikke uttalt seg på podcasten, så vi har kun barnevernets versjon. Og den var lite konkret, veldig wishy-washy. Saken med 2-åringen var mye bedre opplyst. De hadde også en hjertevarm saksbehandler som brydde seg om både barn og voksne. Og riktig avgjørelse ble tatt. Det er saken om tenåringsjenta som ga meg en veldig dårlig følelse. Veldig, veldig dårlig. Anonymkode: 252b8...1f5 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Det med tenåringen har jeg også dårlig smak i munnen av. Foreldrene hadde kontaktet barnevernet fordi de mener barnet har atferdsproblemer, men barnevernet virker ikke som de har koblet inn bup osv til utredning. De sier at foreldrene ikke evner å få barnet på skole, som om det bare står på foreldrene. Vi med skolevegrere og jente med autisme vet at det å få barnet på skolen ikke bare går på foreldrenes evner. Jeg tenker at jenta burde utredes for høytfungerende autisme istedet for å bare skylde på foreldrene. Klart foreldrene gir litt opp når barnevernet bare skylder på foreldrenes evner og ikke kobler inn andre instanser for å se på atferden. En vanlig kritikk av barnevernet er nettopp at de er veldig dårlige på å identifisere diagnosebarn. Anonymkode: 848f9...4a9 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det med tenåringen har jeg også dårlig smak i munnen av. Foreldrene hadde kontaktet barnevernet fordi de mener barnet har atferdsproblemer, men barnevernet virker ikke som de har koblet inn bup osv til utredning. De sier at foreldrene ikke evner å få barnet på skole, som om det bare står på foreldrene. Vi med skolevegrere og jente med autisme vet at det å få barnet på skolen ikke bare går på foreldrenes evner. Jeg tenker at jenta burde utredes for høytfungerende autisme istedet for å bare skylde på foreldrene. Klart foreldrene gir litt opp når barnevernet bare skylder på foreldrenes evner og ikke kobler inn andre instanser for å se på atferden. En vanlig kritikk av barnevernet er nettopp at de er veldig dårlige på å identifisere diagnosebarn. Anonymkode: 848f9...4a9 Det er i så fall en spesiell og uberettiget kritikk. Det er ikke barnevernets jobb å sette diagnoser eller kjenne igjen symptomer på diagnoser. Anonymkode: 17b00...18a 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er i så fall en spesiell og uberettiget kritikk. Det er ikke barnevernets jobb å sette diagnoser eller kjenne igjen symptomer på diagnoser. Anonymkode: 17b00...18a Det er klart bv skal snu alle steiner før de fjerner et barn fra hjemmet sitt, inkludert å involverer BUP ved adferdsproblematikk.. saken om ungdommen var spesiell, også fordi «oda» var så ivrig etter å få kontakt med programleder, og var ganske bastant i mye av det hun sa. Uff, fikk vondt av jenta Anonymkode: 73f16...96e 4 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er i så fall en spesiell og uberettiget kritikk. Det er ikke barnevernets jobb å sette diagnoser eller kjenne igjen symptomer på diagnoser. Anonymkode: 17b00...18a Dette er feil! Og et av punktene barnevernet har fått masse kritikk i media for. Spesielt av Barneombudet. Helsen til alle barn skal kartlegges slik at de får riktig hjelp og ikke feil avgjørelser blir tatt. https://www.barneombudet.no/vart-arbeid/hoyringssvar/utvidelse-av-pakkeforlop-i-barnevern-for-kartlegging-og-utredning-av-psykisk-helse-og-rus-med-somatisk-helse-seksuell-helse-og-tannhelse Anonymkode: 252b8...1f5 9
Eva-Lena Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Jeg hørte denne podcasten i går og flere ganger ble jeg nesten på gråten pga 2 åringen. Stakkars liten. Fikk rett og slett lyst til å ta henne hjem til meg. Vedr 16 åringen så høres ikke hun så veldig enkel å ha med å gjøre. Allikevel savnet jeg tiltak de kunne satt i verk for å utrede 16 åringen og finne ut hva det store problemet egentlig er. At foreldrene ikke vil ha ha henne hjemme lenger er jo hjerteskjærende, men jeg synes BV brukte altfor lang tid til å gjøre noe for 16 åringen. Hun hadde hatt det sånn hele livet, så da klarte hun en stund til 😳 Det kan vi jo si om seksuelt misbrukte også. De ble misbrukt fra de var feks 2, så nå som saken er blitt kjent i en alder av 6 så klarer de holde ut i noen mnd/år til før BV setter inn tiltak.🙄 Jeg ble så glad når barnefar til 2 åringen selv fant ut at å overta omsorgen for datteren ikke gikk likevel. Han måtte få ting på plass først. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er i så fall en spesiell og uberettiget kritikk. Det er ikke barnevernets jobb å sette diagnoser eller kjenne igjen symptomer på diagnoser. Anonymkode: 17b00...18a Der tar du kraftig feil. Det å ta barn som burde fått hjelp i riktige instanser ut av hjemmet er helt feil, faktisk kan det gjøre vondt værre da slike barn er sårbare for endringer. Barnevernet skal og bør kunne se om det ligger noe mer bak enn bare foreldrenes evner og koble inn riktige instanser som bup for å gjøre en vurdering. Er du klar over hvor mye vi autismeforeldre sliter med barnevernet fordi skolen automatisk melder til barnevernet ved skolevegring istedet for å sette inn miljøtiltak? Dette er mer vanlig enn uvanlig. Dette kunne jeg skrevet mye om, men foreldre til barn med diagnoser må være ekstremt ressurssterke for å klare det. En vanlig familie har lite å stille opp med hvis f.eks autismesymptomer dukker opp i tenårene og man har liten kjennskap i å navigere systemet, fordi barnevernet er ikke flinke på dette. Det setter alt på foreldrenes oppdragelse. Anonymkode: 848f9...4a9 7 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Der tar du kraftig feil. Det å ta barn som burde fått hjelp i riktige instanser ut av hjemmet er helt feil, faktisk kan det gjøre vondt værre da slike barn er sårbare for endringer. Barnevernet skal og bør kunne se om det ligger noe mer bak enn bare foreldrenes evner og koble inn riktige instanser som bup for å gjøre en vurdering. Er du klar over hvor mye vi autismeforeldre sliter med barnevernet fordi skolen automatisk melder til barnevernet ved skolevegring istedet for å sette inn miljøtiltak? Dette er mer vanlig enn uvanlig. Dette kunne jeg skrevet mye om, men foreldre til barn med diagnoser må være ekstremt ressurssterke for å klare det. En vanlig familie har lite å stille opp med hvis f.eks autismesymptomer dukker opp i tenårene og man har liten kjennskap i å navigere systemet, fordi barnevernet er ikke flinke på dette. Det setter alt på foreldrenes oppdragelse. Anonymkode: 848f9...4a9 Dette! Anonymkode: d2145...bad 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 Tenk å være 16 og så uønsket. 2- åringen derimot, hun var det ikke vanskelig å plassere Anonymkode: 73f16...96e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 Hvem er det som jobber der? Jeg kjenner fem ulike barnevernspedagoger, kun en av de er intelligent og hjertevarm, arbeidsplassen er heldig som har henne! De fire andre er mindre intelligente og ville aldri kommet gjennom feks sykepleier-bacheloren eller andre krevende bachelorer. To er i tillegg manipulative og onde, men spiller rollen som «den omsorgsfulle som redder barn». Kravet til den utdanningen er altfor lav mtp makten de har i samfunnet!! Skammelig! Media har presentert (saklige) drittsaker siste årene som ikke tåler dagens lys. Jeg glemmer aldri historien om det kontoret som jublet og arrangerte feiring, fordi et barn (!) og familien flyttet til en annen kommune og dermed ble de kvitt saken. Ikke mye omsorg å spore på det kontoret! Anonymkode: a53e6...6d4 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 11.27): Det er i så fall en spesiell og uberettiget kritikk. Det er ikke barnevernets jobb å sette diagnoser eller kjenne igjen symptomer på diagnoser. Anonymkode: 17b00...18a Hallo? Det er barnevernet sin jobb å henvise til andre instanser. Er du klar over hvor mange barnevernsbarn det finnes i både fosterhjem og på instutisjon, som aldri har fått tilbud om psykolog eller utredning hos BUP? Vel, det er ganske mange. Bare les alle artiklene om barnevernsbarna på nettet. Det finnes mange ekstremt dårlige saksbehandlere i barnevernet, virker som de får jævlig dårlig opplæring. Det sier seg selv at barn/ungdom som sliter, trenger psykologisk hjelp i en eller annen grad. BV har i sine retningslinjer at de skal henvise dit det trengs, og da kan man også få komme først på ventelistene siden det er BV som henviser. Anonymkode: cca78...568 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvem er det som jobber der? Jeg kjenner fem ulike barnevernspedagoger, kun en av de er intelligent og hjertevarm, arbeidsplassen er heldig som har henne! De fire andre er mindre intelligente og ville aldri kommet gjennom feks sykepleier-bacheloren eller andre krevende bachelorer. To er i tillegg manipulative og onde, men spiller rollen som «den omsorgsfulle som redder barn». Kravet til den utdanningen er altfor lav mtp makten de har i samfunnet!! Skammelig! Media har presentert (saklige) drittsaker siste årene som ikke tåler dagens lys. Jeg glemmer aldri historien om det kontoret som jublet og arrangerte feiring, fordi et barn (!) og familien flyttet til en annen kommune og dermed ble de kvitt saken. Ikke mye omsorg å spore på det kontoret! Anonymkode: a53e6...6d4 Helt enig med deg. Det skulle vært mye strengere opplæring og oppfølging når man starter å jobbe i BV. Og det skulle vært typiske refleksjonsoppgaver på studiet, hvor professor/lærer bedømmer om man faktisk kan jobbe i slike stillinger. Og da mener jeg flere slike oppgaver, for da får man sett hvordan mennesket tenker. Og om mennesker evner å ha medfølelse og empati. Uff. Det er altfor mange inkompetente og jævlige mennesker som jobber i barnevernet, og jeg syntes det er veldig synd at debatten vdr BV hysjes ned. Man blir stemplet som en "motstander" og "samfunnsfiende" hvis man stiller kritiske spørsmål, eller søkelys mot etaten. Og det syntes jeg er trist, for det er med på å stilne debatten totalt. Og da skjer det heller aldri en endring innad i etaten heller. Anonymkode: cca78...568 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 8.46): Hørte denne med et åpent sinn, men sitter igjen med en dårlig følelse etter å ha hørt barnevernspedagogen Oda og hennes case. Hun virker umoden, følelseskald og overivrig. Hørte ingenting om at de koblet på BUP eller andre instanser for å hjelpe denne jenta. Bare at hun skulle flyttes. Jeg forstår at hjemmesituasjonen ikke er optimal, men det er heller ikke et fosterhjem eller instutisjon. Jeg ble bekymret for jentas psykiske helse. Reagerte også på at programlederen unyansert konstanterer at 60,000 bekymringsmeldinger per år betyr at 60,000 barn lider hvert år. Det stemmer jo ikke. De fleste slike meldinger blir henlagt. Blir bare perpleks over at det er dette som tilbys sårbare barn som trenger hjelp! Anonymkode: 252b8...1f5 Har ikke hørt om denne podden, men denne skulle fått mer spalteplass føler jeg. Saksbehandlere og saker som nevnt her (ungdommen) - skulle blitt stilt i et kritisk lys, og saksbehandleren i podden skulle ha fått noe å tenke på. Virker som samtlige medier har berøringsangst når det gjelder Bufdir/Barnevernet. Anonymkode: cca78...568 2
jabx Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er det som jobber der? Jeg kjenner fem ulike barnevernspedagoger, kun en av de er intelligent og hjertevarm, arbeidsplassen er heldig som har henne! De fire andre er mindre intelligente og ville aldri kommet gjennom feks sykepleier-bacheloren eller andre krevende bachelorer. To er i tillegg manipulative og onde, men spiller rollen som «den omsorgsfulle som redder barn». Kravet til den utdanningen er altfor lav mtp makten de har i samfunnet!! Skammelig! Media har presentert (saklige) drittsaker siste årene som ikke tåler dagens lys. Jeg glemmer aldri historien om det kontoret som jublet og arrangerte feiring, fordi et barn (!) og familien flyttet til en annen kommune og dermed ble de kvitt saken. Ikke mye omsorg å spore på det kontoret! Anonymkode: a53e6...6d4 Mye diktning her ja. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 9.23): Det var «Odas» versjon ja. Men hun hadde ikke snakket med jenta selv i løpet av de 6 månedene. Og foreldrene har ikke uttalt seg på podcasten, så vi har kun barnevernets versjon. Og den var lite konkret, veldig wishy-washy. Saken med 2-åringen var mye bedre opplyst. De hadde også en hjertevarm saksbehandler som brydde seg om både barn og voksne. Og riktig avgjørelse ble tatt. Det er saken om tenåringsjenta som ga meg en veldig dårlig følelse. Veldig, veldig dårlig. Anonymkode: 252b8...1f5 Det kom da vitterlig veldig tydelig frem at foreldrene ønsket jenta bort! Anonymkode: 106b8...b21 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Gidder ikke se dokumentarer på NRK som har en åpenbar agenda. Norsk barnevern har fått så mye dritt internasjonalt nå at de må prøve å rette opp inntrykket. Dette er selvsagt ikke en kritisk serie. Anonymkode: fdaf4...659 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 jabx skrev (40 minutter siden): Mye diktning her ja. Fortell sannheten, da? Anonymkode: 635e1...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kom da vitterlig veldig tydelig frem at foreldrene ønsket jenta bort! Anonymkode: 106b8...b21 Jo, men foreldrene hadde først tatt kontakt fordi de mente jenta hadde atferdsproblemer. Etter mye "veiledning" mente barnevernet at foreldrene ikke var flinke nok til å følge henne opp og foreldrene derfor skylte på barnet for å ha atferdsproblemer. Ingen snakket noe om å faktisk sjekke ut om jenta hadde en diagnose eller en grunn til at hun hadde det vanskelig. Anonymkode: 848f9...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå