Gå til innhold

Hvordan hjelpe en konfliktsky leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På min arbeidsplass er det dårlig arbeidsmiljø. Nye konflikter og negative episoder oppstår stadig oftere. 

Lederen har blitt varslet av ansatte, tillitsvalgt og verneombud. For det første ønsker hun ikke å høre om konflikter. Hun sier at ting er dratt ut av kontekst og at det går begge veier før hun i det hele tatt har lyttet ferdig til det folk har å si.  Dette sier hun dessverre om forhold som helt klart er kritikkverdige. Hun skriver ikke referat når ting blir tatt opp. Det har pågått over lengre tid. På personalmøter klarer ikke lederen å komme til sakens kjerne. Hun lar ingen andre prate. Det er aldri snakk om arbeidsmiljø, kun en svak påminnelse om at alle må smile og hilse på hverandre. Hilsing er minste krav, det har ingen i arbeidsgruppen et problem med. 

Flere har foreslått å innhente ekstern hjelp, for eksempel rådgiving eller foredragsholdere som er gode på arbeidsmiljø osv. Det ønsker hun ikke. 

Flere  har lenge hatt sterke mistanker om og nå funnet ut av at hun er nær venninne av den som står i sentrum av nesten alle konflikter. «Venninnen» trenger en oppvåkning og kurs i kommunens etiske regler. Mange gruer seg til å gå på jobb og lederen tar det ikke seriøst…

Anonymkode: cbf6e...262

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det der er mat for verneombud og tillitsvalgte hvis en ønsker å ta tak i det i samarbeid med personalavdelinga. Sånn for egen del er det enklest å bare skli ut i en anna stilling dessverre

Anonymkode: 942a9...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det der er mat for verneombud og tillitsvalgte hvis en ønsker å ta tak i det i samarbeid med personalavdelinga. Sånn for egen del er det enklest å bare skli ut i en anna stilling dessverre

Anonymkode: 942a9...b4f

Er det jeg beskriver tegn på en konfliktsky person eller det en som har hendene godt planta på rattet og som driter i alt av regler og lover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det jeg beskriver tegn på en konfliktsky person eller det en som har hendene godt planta på rattet og som driter i alt av regler og lover..

Det kan være en av delene, eller begge. Uansett er det ikke så greit nå lederen ikke vil ta tak i det, så da bør man søke andre jobber eller bytte beite. 

Anonymkode: 8c473...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg hun er venninne med hun som er årsak til konflikter. Da ville jeg dratt inn verneombud og gått veien, ev ekstern konfliktløser etter hvert. Har erfaring med det, endte med at jeg sluttet og startet annet sted.  Det ble ikke tatt tak i, vi måtte bare godta at leder ikke gjorde jobben og det godtok ikke jeg. Med det sagt, vi er alle forskjellige så det skal endel ting til før jeg sier fra. Så småting lar fare, det er slitsomt med de som tar tak i hver minste ting også. Og, kanskje du er for bra til å ha en så dårlig leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Humas skrev (1 time siden):

Hvis det viser seg hun er venninne med hun som er årsak til konflikter. Da ville jeg dratt inn verneombud og gått veien, ev ekstern konfliktløser etter hvert. Har erfaring med det, endte med at jeg sluttet og startet annet sted.  Det ble ikke tatt tak i, vi måtte bare godta at leder ikke gjorde jobben og det godtok ikke jeg. Med det sagt, vi er alle forskjellige så det skal endel ting til før jeg sier fra. Så småting lar fare, det er slitsomt med de som tar tak i hver minste ting også. Og, kanskje du er for bra til å ha en så dårlig leder. 

Tydelig at hun er venninne med bråkeren. Ansetter bare folk som har relasjon til venninnen. Har gitt henne for mye av det vi kaller for uformell makt. De som er raske i replikken har mange ganger spurt rett ut, er det du som er leder eller hun andre? For det virker motsatt for oss.. Da blir hun sur og går sin vei. Dagen etter smisker hun seg ihjel.  Slitsom dame, rett og slett. Useriøs og vanskelig å ta på alvor. Sånn har det vært de siste årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...