Gå til innhold

Hvordan ble din temperamentsfulle baby som barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ganske krevende baby på snart 9 måneder. Det har vært skikkelig tungt fra dag én og månedene går med lovnadene om at "det blir bedre" fra alle rundt oss. 

Han er utålmodig, hissig og krevet meg 100% hver dag. Vil ikke ligge og leke for seg selv, er sint når bi kler på, vil helst bli båret rundt. Å sitte i fang og lese bok godtar han bare en kort stund. Han er sint når han skiftes på, når han skal spise og i mange andre situasjoner.

Er livredd for at det bare er sånn han er og prøver å stålsette meg på at dette faktisk ikke går over. Har fått oppfølging fra lege, barnelege ++ for å utelukke at noe plager ham.

For dere andre som hadde utålmodige, temperamentsfulle babyer, hvordan blir de som barn? Ønsket ærlige svar :)

Anonymkode: ded25...d76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min var sånn, begynte å roe seg når han bikka et år, så det kan fort snu❤️

Anonymkode: c222b...4a6

Skrevet

Følger denne 😅

Vi har en sønn som er svært avbalansert, men holder følelsene sine litt skjult (ikke helt bra, jobber mye med dette) og en som har alle følelsene på utsiden og har skikkelig temperament. Begge er utrolig blide og har vært «enkle» babyer, men yngstemann (ett år) viser veldig klart hva han vil og ikke med mye humør og kan bli fryktelig frustrert og sint 😅. Vi ser på det som en positiv ting da det er lett å tyde hans behov og ønsker og kommuniserer dem klart, selv om vi ikke kan etterkomme dem alltid. Men ja, når til og med min far (hans bestefar) sa nylig at han tror lillebror blir litt mer krevende ettersom han blir eldre, så er jo dette temperamentet noe å se fram til, både på godt og vondt 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Vår var relativt rolig som nyfødt, var full fart og mye frustrasjon fra ettårsalder når han fortsatt ikke klarte å gå helt selv, prøvde å snakke og ikke ble forstått, fikk tenner osv. Veldig mye følelser mellom 1 og 2 år, men nå er han en av de roligste i barnehagen :) tror han bare fikk en veldig tidlig trassalder. Poenget mitt er at dette kan snu veldig fort, når sønnen din blir mer mobil og får bedre språk :) 

Anonymkode: 5a383...2c0

AnonymBruker
Skrevet

Her var det omvendt, min rolige lune baby ble den kruttønna da hun bikket 2 år 🤣 trodde jeg skulle få et rolig barn der, men den gang ei. 

Anonymkode: 7ef44...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en såkalt vanskelig baby. Skikkelig klistremerke og mye gråt det første året, og en skikkelig hissigpropp fra jeg oppdaget at jeg hadde egne meninger. Mamma tuller med at jeg var i en evig trassalder fra jeg var 11 måneder til jeg var 5 år, og de kalte meg Lille My oftere enn de brukte navnet mitt. 😆 Skjedde et eller annet da jeg skulle begynne på skolen, og resten av barndommen var jeg veldig rolig og tålmodig. Var fortsatt sta som fy, men med en tilsynelatende uendelig tålmodighet klarte jeg i det minste å bruke staheten til noe konstruktivt, haha.

Anonymkode: 045ab...6aa

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Takk for alle svar. Da er det håp for oss også ❤️ 😅

Blir helt utslitt så håper virkelig han roer seg❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager å måtte si det, min krevende baby ble mitt krevende skolebarn. Det ble verre og verre, snudde ved skolestart. Bedre nå, men er fortsatt høyt og lavt, sint som en lemen.. men nå har vi også fått et par diagnoser på plass, så vi har mer forståelse for atferden☺️

Anonymkode: 6df9e...2d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var krevende inntil 3 -4 års alder. 

Den ungen som skrek på butikken og man måtte dra etter seg....

5 år etter : no stress ❤

Anonymkode: 81825...650

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager å måtte si det, min krevende baby ble mitt krevende skolebarn. Det ble verre og verre, snudde ved skolestart. Bedre nå, men er fortsatt høyt og lavt, sint som en lemen.. men nå har vi også fått et par diagnoser på plass, så vi har mer forståelse for atferden☺️

Takk for ærlig svar. Det verste jeg vet er alle som har lovet med at "det blir bedre", hadde foretrukket om helsestasjonen og venner kunne være ærlig på at ikke alle får det bedre. 

Så dere tegn til diagnosene da barnet ditt va baby?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for ærlig svar. Det verste jeg vet er alle som har lovet med at "det blir bedre", hadde foretrukket om helsestasjonen og venner kunne være ærlig på at ikke alle får det bedre. 

Hei igjen. Ja og nei. Vi mistenkte at symptomene vi så som baby og barnehagebarn omhandlet adhd, for det var alle de klassiske symptomene på det. Barnet var utrolig overaktiv, slet med konsentrasjon, hadde sinneutbrudd, dårlig hukommelse og utholdenhet, ble overstimulert og var oversensitivt - vi var sikre på at det var adhd, og startet utredning ved 4-årsalderen. Det viste seg etter to år og lang utredning at det ikke var det, men to helt andre diagnoser, som gir mange av de like symptomene. Barnet er nå dels medisinert, og det hjalp også på alle overnevnte symptomene. Nå klarer det seg fint sosialt og faglig med tilrettelegging, og det går mye bedre på hjemmebane, selv om vi har dager som fortsatt er dritt. 

Når det er sagt, vi var på kurs hos helsestasjonen og via bup, vi har lest hundrevis av foreldreveiledningsbøker, hørt på podcaster, hatt tett dialog med barnehage og andre instanser, så det har vært en lang vei der vi har lagt et solid grunnlag for at barnet vårt skulle få det så greit som mulig på veien til skole. Det har vært mye jobb, både med å bli hørt og forstått, og for å forstå barnet vårt. Heldigvis har vi stått i det, og nå tror jeg at barnet er godt rustet for livet videre, selv med de diagnosene vi har på papiret. Det ble ikke automatisk bedre, vi har jobbet knallhardt 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei igjen. Ja og nei. Vi mistenkte at symptomene vi så som baby og barnehagebarn omhandlet adhd, for det var alle de klassiske symptomene på det. Barnet var utrolig overaktiv, slet med konsentrasjon, hadde sinneutbrudd, dårlig hukommelse og utholdenhet, ble overstimulert og var oversensitivt - vi var sikre på at det var adhd, og startet utredning ved 4-årsalderen. Det viste seg etter to år og lang utredning at det ikke var det, men to helt andre diagnoser, som gir mange av de like symptomene. Barnet er nå dels medisinert, og det hjalp også på alle overnevnte symptomene. Nå klarer det seg fint sosialt og faglig med tilrettelegging, og det går mye bedre på hjemmebane, selv om vi har dager som fortsatt er dritt. 

Når det er sagt, vi var på kurs hos helsestasjonen og via bup, vi har lest hundrevis av foreldreveiledningsbøker, hørt på podcaster, hatt tett dialog med barnehage og andre instanser, så det har vært en lang vei der vi har lagt et solid grunnlag for at barnet vårt skulle få det så greit som mulig på veien til skole. Det har vært mye jobb, både med å bli hørt og forstått, og for å forstå barnet vårt. Heldigvis har vi stått i det, og nå tror jeg at barnet er godt rustet for livet videre, selv med de diagnosene vi har på papiret. Det ble ikke automatisk bedre, vi har jobbet knallhardt 😊

Men når det er sagt, alle temperamentsfulle barn har ikke nødvendigvis diagnoser, og som regel blir det lettere!! Babyen din er fortsatt liten, og mest sannsynlig vil det bli bedre bare hen fyller året. For vår del ble det bare vanskeligere og vanskeligere, og det var derfor vi tok det videre. Babytiden er tung og slitsom, for noen mer enn for andre. Be om hjelp og avlastning der du kan, ta egentid på alvor, gjør noe fint for deg selv. Hold ut! Klem til deg!❤️

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvaslags diagnoser er det som har likheter med adhd? Kan være relevant for mitt barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvaslags diagnoser er det som har likheter med adhd? Kan være relevant for mitt barn. 

I vårt tilfelle var det epilepsi og tourettes. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 8.10):

For dere andre som hadde utålmodige, temperamentsfulle babyer, hvordan blir de som barn? Ønsket ærlige svar :)

Min yngste sønn ble født i en styrtfødsel, og stoppet aldri. Det er bånn pedal hele tiden, masse temperament og masse kjærlighet. Følelsene er store. 😄❤️ Han har alltid sovet godt om natta, men nesten ikke hvilt på dagtid, selv som liten baby. Han har ingen diagnoser og er en med mye energi. Jeg syns det har blitt mye lettere siden babytiden. 

Anonymkode: 977c0...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...