Gå til innhold

Closest burdag på barneskole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan virke som det har dukket opp noe som er nytt for meg. Datter går i 7. klasse. En klassevenninne hadde bursdag der hun inviterte alle, som man alltid gjør. Men i tillegg har man en closest bursdag, der de nærmeste vennene blir invitert, og et mindretall utelates. Noen som har vært borti dette? 

Anonymkode: 0c3d1...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det skjer med ujevne mellomrom, men er ikke veldig vanlig hos oss. Datteren min går i 4. klasse og der har de fleste jentene allerede begynt å feire bare med de som er nærmest. Jeg synes det er leit at dette har startet allerede (jeg er vant til at man inviterer alle av samme kjønn hele barneskolen) så hun hadde fest med alle jentene og så ble tre (av 14) værende igjen til ekstra overnattingsbursdag etterpå.

Jeg synes imidlertid ikke det er greit at et mindretall utelates slik du forteller. Her er regelen at man inviterer enten alle eller under halvparten og det synes jeg er en god regel. Det er lov å invitere bare de nærmeste vennene, men hvis man har så mange nære venner at de utgjør over halvparten av jentene/guttene blir det både rart og slemt å utelate de få som ikke er en del av gjengen. 

• Liker 3
Gjest Lars1009
Skrevet

Høres ekskluderende ut. Og ikke noe som hører hjemme på barneskolen. Da forsvinner jo det samlende poenget med felles bursdager, og noen blir garantert såret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan virke som det har dukket opp noe som er nytt for meg. Datter går i 7. klasse. En klassevenninne hadde bursdag der hun inviterte alle, som man alltid gjør. Men i tillegg har man en closest bursdag, der de nærmeste vennene blir invitert, og et mindretall utelates. Noen som har vært borti dette? 

Anonymkode: 0c3d1...50d

Her feirer de alle jentene/guttene ut 4.trinn. Etter det bare de nærmeste og en del har ikke besøk lengre. 

Mange barn syns det er slitsomt når det er 25-30stykker (store klasser med over 50stykker i hver) i besøk. Forståelig!

For å ikke nevne hvor sinnsykt dyrt det er. Leie lokale, godteposer til så mange, mat og kaker (gluten, laktose, vegetar osv). 

Ikke alle har bursdag nærmt andre der de kan feire i lag heller.

Fullstendig kaos og aktivisering!

Mange barn med div diagnoser

Og en forelder eller to spm har ansvaret for alle og mat i ett besøk på 2timer.

Savner barnehagebursdagene du kunne ha hjemme. Lekte og tid til å leke sammen.

Det var feiring det!

Er for inkludering og at alle skal få være med.

Men ikke lett.

Men å utestenge kun noen er IKKE greit!

Om de tar 3-5 stykker av 25 ok. Ikke 20 av 25.

Anonymkode: 78d70...00c

• Hjerte 1
Skrevet

så man har en fake bursdag for å ikke bli sett på som ekskluderende og en ekte der man ekskluderer - festlige foreldre som tillater slikt må jeg si... 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det ikke uvanlig å ha en klassebursdag og en med venner som ikke går i klassen, dvs venner fra paralellklassene.

Anonymkode: 72d31...efa

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

så man har en fake bursdag for å ikke bli sett på som ekskluderende og en ekte der man ekskluderer - festlige foreldre som tillater slikt må jeg si... 

Fake? Det er da ingenting fake med en klassebursdag selv om man inviterer til en mindre bursdag i tillegg. Ganske spesiell holdning å tilegne andre mennesker må jeg si. Hadde det vært bedre å gi blaffen i resten av klassen og bare hatt den lille bursdagen? Hva i all verden er inkluderende med det?

AnonymBruker
Skrevet

Her er vi ferdig med klassebursdager. De går nå i 4.klasse og inviterer kun de som de har lyst til å be. Samme for meg, egentlig. Litt godt å være ferdig med det bursdagsstyret. Men det betyr jo at jenta mi blir bedt i en bursdag i året. Sånn er det, når det er små forhold. Hun selv velger å ta med 3 venninner på Tusenfryd i år. 

Anonymkode: f60ed...0fd

Skrevet (endret)
Arkana skrev (4 minutter siden):

Fake? Det er da ingenting fake med en klassebursdag selv om man inviterer til en mindre bursdag i tillegg. Ganske spesiell holdning å tilegne andre mennesker må jeg si. Hadde det vært bedre å gi blaffen i resten av klassen og bare hatt den lille bursdagen? Hva i all verden er inkluderende med det?

Det blir jo det når de som TS skriver ekskluderer mindretallet i etterkant når det da er tydelig at de få som ekskluderes er de man ikke egentlig ville ha med - hadde de kunnet ville de hatt en bursdag. Den felles er for syns skyld så ja, foreldrene burde bare kjørt en bursdag og stått for det i så fall. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Det blir jo det når de som TS skriver ekskluderer mindretallet i etterkant når det da er tydelig at de få som ekskluderes er de man ikke egentlig ville ha med - hadde de kunnet ville de hatt en bursdag. 

Da er vi enige. Når de inviterer så mange hadde det uansett kostet dem lite å invitere alle på alt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det arrangeres bursdagsfeiring uten alle i klassen er invitert, mange foreldre har ikke mulighet til å invitere alle og mange barn har også venner i parallellklasser eller på andre alderstrinn. Da er det urimelig at man også må invitere alle i disse klassene i tillegg for at noen ikke skal føle seg utstøtt.

Hvis det absolutt skal være sånn at alle er inkludert så får skolene heller lage et opplegg, det er heller ikke sånn i voksenlivet at alle blir inkludert på alt og det er viktig at barn lærer å takle at verden ikke alltid er rettferdig.   

Anonymkode: 05a53...fbc

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med de barna som aldri har så nære venner at de blir invitert i deres bursdager? Hensikten med alle eller ingen er å sørge for at ingen blir utelatt, og ikke det beste skoleopplegg i verden kan endre følelsen av å ikke bli invitert i noens bursdag. Man kan heller ikke sammenligne voksne og barn. En voksen velger hvor han eller hun vil jobbe og hvem han eller hun skal tilbringe tid med, et barn er tvunget til å gå på skolen og omgås med sine medelever. Det hadde for øvrig heller ikke vært greit å invitere alle unntatt to fra jobben på et selskap. Ekskludering er faktisk ikke greit i voksenlivet heller.

Et barn er dessuten "under opplæring" og skal lære sosiale regler og inkludering, hvordan skal de gjøre det uten at voksne veileder dem? Jeg synes ikke det at voksne må finne seg i ting som ikke er ok er et godt argument for å behandle barn på samme måte. Dette er en evig diskusjon på KG, men jeg blir likevel stadig trist når jeg ser foreldre som med den største selvfølgelighet synes det er greit å ekskludere barn. Hva slags verden blir det om alle tenker bare på seg selv og aldri bryr seg om andre? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I alle de år alle de steder der det er kotyme å be alle, har dette foregått etterhvert som de blir eldre. Enten kun de nærmeste, eller i tillegg til festen for alle. Som oftest er de diskret og kaller det overnatting, pizzakveld, kinotreff eller lignende, og meningen er at de andre ikke skal vite om det. 

Anonymkode: 2a09e...c88

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 7.trinn og her er det bare «små bursdager» nå og slik har det vært i et par år nå. Lærerne er tydelige på at alle elevene har venner og at alle blir invitert i noen bursdager, så det virker som det fungerer ok.

Anonymkode: 1d9d7...7f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...