Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har vært krevende fra start med kolikk og flere andre utfordringer. Å være "alene" har han aldri likt så jeg må være med ham hele dagen. Han sover bare i vogn i bevegelse så jeg får med andre ord ingen pustepause i løpet av dagen. 

Hvis jeg legger ham på gulvet for å få laget mat, gått på do eller noe annet ligger han maks et minutt før Jan sutrer høylytt og den ender med hylgråt. Det holder ikke at jeg er i nærheten og snakker til ham. Han kan snu seg rundt, men ikke krabbe enda. Han ruller ikke så mye rundt så blir fort liggende, virker lite interessert i å komme seg rundt. Jeg må aktivt være der og aktivisere ham og selv da er han utålmodig. Vi øvet hver eneste dag, uten å se bedring.

Tips til hvordan vi kan gjøre ham litt mer selvstendig så mor kan gå på do uten hylgråt? 😅

Anonymkode: 3deb1...0fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min var lik, Her gikk det gradvis over til forbedringer etter ti mnd😊

Hjalp ikke hvor mye vi øvde, babyen var ikke klar. 

Anonymkode: 10820...ade

• Liker 1
Skrevet

Har en baby som er ganske lik. Jeg «øver» på mer og mer avstand nå for tiden, hun virker mer klar. Kan fortelle hva jeg gjør, men er jo individuelt for alle. Toleransen hennes varierer veldig gjennom dagen, og det er lettest å øve tidlig på dagen!

Når vi sitter sammen på gulvet og leker, kan jeg gjerne vente til hun er litt opptatt med noe, før jeg trekker meg kanskje 20-30 cm unna og sitter der og observerer henne. Hun snur seg for å sjekke at jeg er der, jeg smiler eller snakker til henne og hun leker videre. Øker avstanden mer og mer når jeg ser hun tolererer det. Hun får komme bort til meg og kose, klatre osv litt, før jeg setter henne ned igjen og begynner på nytt.

Hvis jeg f.eks er på kjøkkenet og det er vanskelig å gjøre ting med én hånd, så gir jeg henne leker eller kjøkkenutstyr å holde på med på gulvet. Plukker henne opp innimellom hvis hun er utålmodig og viser hva jeg driver med (hun er veldig nyskjerrig) og setter henne ned igjen. Forteller hva jeg holder på med eller synger sanger og tuller. 

Dersom hun sitter og leker og jeg vil hente noe et annet sted, så forteller jeg henne at «nå skal mamma bare hente noe i gangen, jeg kommer inn igjen.» «nå er jeg i gangen.» «nå er jeg tilbake fra gangen, hei hei!» osv. Jeg vil at hun skal være forberedt på det som skjer slik at hun ikke føler seg plutselig forlatt. De er i en sårbar alder nå mtp separasjon!

Dersom hun er frustrert og utålmodig og jeg ikke kan eller «vil» plukke henne opp mens hun klager masse, viser jeg «vent»/«stopp» tegnet med hånden og sier «nå må du vente litt». Med én gang hun roer seg kan jeg plukke henne opp og si «nå har jeg tid til å holde deg» eller «takk for at du ventet».

Dette er bare noen eksempler, men det har faktisk fungert veldig bra her! Hun har begynt å tåle oftere og lengre perioder uten å bli holdt av meg og det er veldig deilig!

Skrevet

Har opplevd det samme. For å få gjort mine ting festa jeg vippestol på bordet eller kjøkkenbenken, så baby kunne følge med i samme høyde. Det var løsningen for meg. 
Gikk over av seg selv da babyen begynte å reise seg, og bevege seg omkring på egen hånd - ca 9-10 mnd.
Krabbet ikke heller, bare reiste seg og gikk en dag, og holdt etterpå høyt tempo på det meste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 9.04):

Min var lik, Her gikk det gradvis over til forbedringer etter ti mnd😊

Hjalp ikke hvor mye vi øvde, babyen var ikke klar. 

Anonymkode: 10820...ade

Så med andre ord er det far som får gleden av en enklere baby. Får bare fortsette å ligge tissetrengt og sulten på gulvet hele dagen da 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
yeti92 skrev (På 7.3.2023 den 10.38):

Har en baby som er ganske lik. Jeg «øver» på mer og mer avstand nå for tiden, hun virker mer klar. Kan fortelle hva jeg gjør, men er jo individuelt for alle. Toleransen hennes varierer veldig gjennom dagen, og det er lettest å øve tidlig på dagen!

Når vi sitter sammen på gulvet og leker, kan jeg gjerne vente til hun er litt opptatt med noe, før jeg trekker meg kanskje 20-30 cm unna og sitter der og observerer henne. Hun snur seg for å sjekke at jeg er der, jeg smiler eller snakker til henne og hun leker videre. Øker avstanden mer og mer når jeg ser hun tolererer det. Hun får komme bort til meg og kose, klatre osv litt, før jeg setter henne ned igjen og begynner på nytt.

Hvis jeg f.eks er på kjøkkenet og det er vanskelig å gjøre ting med én hånd, så gir jeg henne leker eller kjøkkenutstyr å holde på med på gulvet. Plukker henne opp innimellom hvis hun er utålmodig og viser hva jeg driver med (hun er veldig nyskjerrig) og setter henne ned igjen. Forteller hva jeg holder på med eller synger sanger og tuller. 

Dersom hun sitter og leker og jeg vil hente noe et annet sted, så forteller jeg henne at «nå skal mamma bare hente noe i gangen, jeg kommer inn igjen.» «nå er jeg i gangen.» «nå er jeg tilbake fra gangen, hei hei!» osv. Jeg vil at hun skal være forberedt på det som skjer slik at hun ikke føler seg plutselig forlatt. De er i en sårbar alder nå mtp separasjon!

Dersom hun er frustrert og utålmodig og jeg ikke kan eller «vil» plukke henne opp mens hun klager masse, viser jeg «vent»/«stopp» tegnet med hånden og sier «nå må du vente litt». Med én gang hun roer seg kan jeg plukke henne opp og si «nå har jeg tid til å holde deg» eller «takk for at du ventet».

Dette er bare noen eksempler, men det har faktisk fungert veldig bra her! Hun har begynt å tåle oftere og lengre perioder uten å bli holdt av meg og det er veldig deilig!

Takk for langt og detaljert svar. Skal definitivt teste dette med sønnnen min :)

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (På 7.3.2023 den 10.42):

Har opplevd det samme. For å få gjort mine ting festa jeg vippestol på bordet eller kjøkkenbenken, så baby kunne følge med i samme høyde. Det var løsningen for meg. 
Gikk over av seg selv da babyen begynte å reise seg, og bevege seg omkring på egen hånd - ca 9-10 mnd.
Krabbet ikke heller, bare reiste seg og gikk en dag, og holdt etterpå høyt tempo på det meste.

Han godtok vippestol (i kortere perioder) før, men nå blir han utålmodig med én gang så det er ikke en løsning som fungerer lenger.

Håper det blir bedre her også når han kommer seg mer rundt, han ruller bare litt, men kommer seg ikke ordentlig rundt for egen maskin enda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så med andre ord er det far som får gleden av en enklere baby. Får bare fortsette å ligge tissetrengt og sulten på gulvet hele dagen da 😅

Typisk det, jeg ble suicidal i men perm og far koste seg med sjarmøretappen 👍🏼

Har du prøvd å dra i åpen barnehage? Her funka det bra, det var så mange spennende leker og babyer at hun glemte litt av at hun beveget seg litt bort fra meg. 

Anonymkode: 24e49...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...